دیه در مواردی به عنوان مجازات اصلی مرتکب در نظر گرفته می شود. در ادامه مقاله به دیه برابر زن و مرد می پردازیم.

دیه برابر زن و مرد

دیه برابر زن و مرد چیست ؟

دیه مبلغی می باشد که از هر فردی که به دیگری صدمه ای وارد کرده است به حکم دادگاه گرفته می شود و در شرایطی اعمال می شود که مجازات قصاص در آن شرایط ممکن نباشد .

دیه مقدار مال معینی می باشد و در شرع مقدس به سبب جنایت غیر عمدی بر نفس ، عضو یا منفعت یا جنایات عمدی در مواردی که به هر جهت قصاص ندارد ، مقرر شده است .

همواره دیه برابر زن و مرد در جامعه مشکلاتی را به وجود آورده است ، مخصوصا برای زنان  سرپرست خانوار به همین دلیل قانون گذار راهکاری را پیش بینی کرده است که از طریق شرکت های بیمه در خصوص سوانح رانندگی این امر میسر می شود.

محاسبه دیه برابر زن و مرد توسط قوه قضاییه به صورت سالانه اعلام می‌ شود. به همین جهت پزشکی قانونی با اعلام میزان صدمات وارد شده به فرد و اعلام آن به دادگاه ، مسیر محاسبه دیه را آسن می کند و دادگاه نیز بر اساس گواهی پزشکی قانونی مبلغ دیه را اعلام می‌ کند.

بر طبق قانون مجازات اسلامی مبلغ دیه کامل یک انسان برابر با نرخ روز ۱۰۰ شتر سالم می باشد. امروزه این مبلغ بر اساس معیار های جامعه  تعیین می شود.

برای برخی از صدمات وارد شده ، دیه‌ ای در قانون مجازات اسلامی پیش بینی نشده. در هنگام بروز چنین مواردی دادگاه مطابق گواهی پزشکی قانونی و بر اساس تشخیص خود ، مبلغی را به عنوان ارش اعلام می کند که فرد خاطی موظف به پرداخت آن می باشد.

دیه برابر زن و مرد

دیه و ارث برای زن و مرد

برابر قانون مجازات اسلامی دیه به ارث تعلق می گیرد. یعنی وقتی شخصی کشته می شود و ولی دم تقاضای دریافت دیه می کنند ، این دیه به تمام وراث مقتول به جز بستگان مادری وی به ارث می‌ رسد و بقیه اموال وی بین وراث تقسیم می گردد.

برای ارتباط با وکیل تقسیم ارث با ما در تماس باشید : 09121304085

این را بدانید که وقتی چند نفر در قتلی دست داشته باشند همه افردی که در این قتل شریک و مجرم بوده‌اند در پرداخت دیه نیز شریک هستند و به طور مساوی باید سهم خود را از دیه پرداخت کنند.

دیه برابر زن و مرد مقدار، مال و وجه معینی می باشد که در شرع مقدس به سبب جنایت غیرعمدی بر نفس ، عضو یا منفعت ، یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد، مقرر شده است.

موضوع دیه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و وکیل دیه با تخصصی که دارد می تواند پرونده های مربوط به دیه را در کم ترین زمان و با بیش ترین بازدهی به سرانجام می رساند.

امکان دیه برابر زن و مرد وجود دارد؟

قانون گذار برای حمایت از زنان علی الاخصوص زنان سرپرست خانواده قانونی را تصویب کرده است تا از طریق بیمه زن و مرد  در برخی موارد دارای دیه یکسان باشند .

بر اساس قانون بیمه اجباری ، مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل ثالث که در سال 1387 تصویب شده است مدتی به صورت آزمایشی اجرا شده است .

اما اخیرا شورای نگهبان ، دیه برابر زن و مرد در حوادث رانندگی از سوی بیمه را تایید کرده و از حالت آزمایشی خارج می شود .

هم چنین باید این را در نظر گرفت که بر اساس ماده 550 قانون مجازات اسلامی مقدار دیه قتل عمد و غیر عمد زن  ، نصف دیه مرد می باشد .

این قانون به صورت آزمایشی در ابتدا اجرا شد و سپس با تایید ماده 10 قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسیله نقلیه موتوری زمینی در مقابل اشخاص ثالث از سوی شورای نگهبان در واقع پرداخت دیه برابر زن و مرد از سوی بیمه دائمی حکمی دائمی شد.

برای تنظیم لایحه دیه با وکیل کیفری در ارتباط باشید : 09121304085

افراد نمی‌ توانند تقاضای قصاص داشته باشند چون یک استثنا در این موضوع وجود دارد و آن این که هرگاه زنی توسط یک مرد در یکی از ماه‌ های حرام به قتل برسد و اولیای دم زن ، خواهان قصاص شخص باشند باید فاضل دیه زن را پرداخت کنند.

شما برای مشاوره در دیه برابر زن و مرد می توانید به سایت معتبر ملی وکیل مراجعه نمائید و از خدمات این مجموعه بهره لازم را ببرید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل امور کیفری و وکیل برای دیه برابر زن و مرد می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد.

این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

 

 

 

برچسب ها: دیه برابر زن و مرد

پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام