جرم قاچاق کالا یکی از انواع جرم است که افراد به دلیل جابه جایی کالا به صورت غیر مجاز مرتکب آن می شوند. دلایل مهمی برای انجام این جرم وجود دارند. یکی از مهم ترین این دلایل تقاضای بالای خریداران داخلی است. تمایل افراد برای خرید کالاهای خارجی و در اصطلاح از آب گذشته سبب انجام این جرم می شود.

دلیل دیگر برای ایجاد جرم قاچاق کالا تفاوت قیمت کالاها در داخل و خارج از کشور است. اخیرا دولت قوانین بسیاری جهت جلوگیری از قاچاق کالا وضع کرده است با این حال این قوانین تا حدودی خود مسبب قاچاق هستند. هرچند هدف دولت از وضع این قوانین حمایت و پشتیبانی از تولیدات داخلی است اما از جهاتی باعث سود آوری بالای قاچاق کالا شده اند.

از دیگر دلایل ایجاد جرم قاچاق کالا وضع تعرفه های سنگین گمرکی است. گاهی افراد مجبورند چندین برابر قیمت پایه هزینه گمرک را پرداخت نمایند. افزایش نرخ بالای بیکاری در کشور به خصوص در مناطق مرزی از دیگر عوامل اصلی قاچاق کالا می باشد. این حالت در بسیاری از مناطق کشور به وفور دیده می شود.

جرم قاچاق کالا چیست؟

قبل از شرح جرم قاچاق کالا لازم است ابتدا شرح کاملی از قاچاق و انواع آن را ارائه دهیم. قاچاق یا همان پنهان فروشی به ورود و خروج کالا که به صورت مخفیانه از مرزهای کشور وارد یا خارج می شوند اطلاق می گردد. این عمل در اغلب اوقات بدون صدور مجوز از سوی دولت بوده و ممنوع می باشد. لازم به ذکر است که به افرادی که چنین کاری را انجام می دهند قاچاقچی گفته می شود.

جرم قاچاق کالا چیست؟

به عبارت دیگر قاچاق کالا نوعی از انواع قاچاق است که در آن انتقال کالاها از نقطه ای به نقطه دیگر انجام می گیرد. این جا به جایی اگر در داخل کشور انجام بگیرد به آن قاچاق داخلی گفته می شود. همچنین این جابه جایی و انتقال اگر به طور مخفیانه از مرزهای کشور انجام شود به آن قاچاق خارجی اطلاق می شود. در هر صورت این عمل به هر شکلی که باشد جرم قاچاق کالا به حساب می آید.

مجازات جرم قاچاق کالا

درباره مجازات جرم قاچاق کالا باید گفت که قاچاق انواع مختلفی دارد. طبق ماده ۱۸ و ۲۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا برای هر نوع مجازاتی در نظر گرفته شده است. بنابراین شخصی که مرتکب قاچاق کالا شود علاوه بر ضبط کالای او بر اساس قانون نیز محکوم به پرداخت جریمه نقدی خواهد شد.

مجازات جرم قاچاق کالا

نکته مهم دیگر در رابطه با مجازات جرم قاچاق کالا این است که اگر عین کالا در دسترس نباشد فرد قاچاقچی محکوم به پرداخت معادل ارزش کالای مربوطه می شود. حال اگر تلف شدن و از بین رفتن کالا از اراده ی قاچاقچی خارج بوده باشد او ملزم به پرداخت معادل ارزش کالا نخواهد شد. نکته بعدی آن است که مبلغ اخذ شده از قاچاق کالا و ابزاری که برای تولید آن به کار برده شده باشد طبق قانون ضبط می شود.

مرجع صالح رسیدگی به جرم قاچاق کالا

رسیدگی به جرم قاچاق کالا زمانی انجام می گیرد که قاچاق به صورت سیستماتیک و سازمان یافته و حرفه ای صورت گرفته باشد. به طور کلی مرجع رسیدگی به این نوع جرم دادگاه انقلاب و دادسرا می باشد. لازم به ذکر است که اگر قاچاق کالا توسط ماموران دولتی انجام بگیرد محکوم به حبس و یا برکناری و انفصال از خدمات دولتی می شوند.

مرجع صالح رسیدگی به جرم قاچاق کالا

بر اساس ماده ۶۹ قانون مبارزه با قاچاق اشخاصی که مرتکب جرم قاچاق کالا می شوند طبق قوانین محدودیت هایی برای آنان در نظر گرفته می شوند. این محدودیت ها شامل تعطیلی کسب و کار، لغو پروانه کسب، لغو کارت بازرگانی، لغو پروانه حمل و نقل کالا می باشند. علاوه بر آن کارت مبادلات ارزی و گواهینامه رانندگی آنان به حالت تعلیق در خواهند آمد. و حتی ممکن است مشمول ممنوعیت خارج از کشور نیز شوند.

شرایط مجازات جرم قاچاق کالا

شرایط تعین شده جهت مجازات جرم قاچاق کالا عبارتند از:

۱: اطمینان دادگاه از اطلاع فرد از ممنوعیت کار و عملی که انجام داده است. زیرا اطلاع فرد از ممنوع بودن کار و خرید و فروش کالا سبب مجازات او طبق قانون خواهد شد. در غیر این صورت مجازاتی متوجه او نمی شود و یا مجازات ناچیز و سبک در نظر گرفته می شود.

۲: شرط دوم جهت مجازات حصول اطمینان دادگاه از قصد و نیت فرد قاچاقچی در زمینه انجام قاچاق می باشد. در صورتی که فرد قصد داشته که به اقتصاد کشور و درآمد دولت لطمه بزند حتما مجازات خواهد شد.

سخن آخر: در متن فوق تا حدود زیادی به جرم قاچاق کالا و دلایل و مجازات آن پرداخته شد. اگر شما خواننده عزیز به نحوی درگیر قاچاق کالا شده اید بهتر است به عنوان اولین اقدام از یک وکیل قاچاق ارز و کالا باتجربه استفاده کنید. زیرا با این کار از قوانین مربوطه و حق و حقوق خود بهتر و بیشتر آشنا خواهید شد.

 

 

 

 


پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام