مقالات مقالات کیفری

رسیدگی به دعاوی کیفری

رسیدگی به دعاوی کیفری با کمک وکیل پایه یک دادگستری

یکی از دعاوی نسبتا پرشماری که میان عوام رخ می دهد، دعاوی کیفری می باشد، در واقع دعاوی مذکور به استناد ماده 2 قانون مجازات اسلامی به دعوایی گفته می شود که با وقوع یک جرم مطرح شود و جرم به وقوع پیوسته در قانون مجازات اسلامی ایران جرم انگاری شده باشد و قانونگذار برای آن مجازات تعیین نموده باشد، رسیدگی به دعاوی کیفری با کمک وکیل پایه یک دادگستری بسیار حائز اهمیت است.
مجموعه قوانینی که جهت صلح میان طرفین، نحوه رسیدگی، صدور رای، طرق اعتراض به آراء، اجرای آراء، تعیین وظایف و اختیارات مقامات قضایی و ضابطان دادگستری و رعایت حقوق متهم و بزه دیده در جامعه وضع میشود قانون مجازات اسلامی، قانون آیین دادرسی کیفری و قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری نام دارند.
قوانین مذکور از جمله قوانینی می باشند که با توجه به مفاد آن در امور کیفری به پرونده های مطروحه در این زمینه رسیدگی می شود و با توجه به این مجموعه های قانونی قاضی رای را صادر می نماید.

رسیدگی به دعاوی کیفری

دعاوی کیفری

این دعاوی از جمله دعاوی هستند که مربوط به امنیت جان، مال و ناموس و همچنین آسایش و آرامش عوام می شود و چنانچه فردی باعث برهم زدن امنیت و آسایش عوام شود به استناد ماده 2 قانون مجازات اسلامی، مجازات خواهد شد.
دعاوی کیفری از شاخه های حقوق جزا می باشد و به دسته های گوناگونی تقسیم بندی می شوند و قانونگذار برای هر یک از آنها مجازات متفاوتی تعیین نموده است.
از جمله دعاوی نامبرده که در قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری جرم انگاری شده اند و برای آنها مجازات تعیین شده است عبارت هستند از: کلاهبرداری، سرقت، خیانت در امانت، جعل اسناد و استفاده از سند مجعول می باشند.
شایان ذکر است که بیان کنیم این جرائم، از جمله جرایمی هستند که علیه اموال رخ می دهند اما دیگر جرائمی هم وجود دارند که جزء دعاوی مذکور محسوب می شوند و در دادگاه های کیفری مورد رسیدگی قرار می گیرند و در دسته های گوناگونی قرار خواهند گرفت.
از جمله جرایم جرم انگاری شده که عنوان دعاوی کیفری به آنها اطلاق می گردد عبارت است از: ربا، محاربه، بغی، رابطه نامشروع، علاوه بر موارد مذکور سایر مواردی که موجب اخلال در نظم عمومی جامعه شود نیز در این دسته قرار خواهند گرفت.
جرایمی که مرتبط با اشخاص هستند، در واقع جرائمی هستند که علیه اشخاص اتفاق می افتند که عبارت هستند از: افترا و توهین، تهدید، هتک حرمت منازل و املاک غیر، سقط جنین، آدم ربایی، قماربازی، ولگردی، تجاهر به استعمال مشروبات الکلی، قسم و شهادت دروغ، افشا سر، قتل عمد و قتل شبه عمد، نزاع دسته جمعی و دیگر مواردی که قانونگذار آن را مرتبط با اشخاص میداند.

رسیدگی به دعاوی کیفری

جرائمی که مرتبط با اموال اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد جرائمی است علیه اموال آنها رخ می دهد که عبارت هستند از: سرقت و ربودن مال غیر، احراق و تخریب و اتلاف اموال و حیوانات، رشا و ارتشا، صدور چک بلامحل، تحصیل مال نامشروع و سایر مواردی که در این دسته از دعاوی قرار خواهند گرفت.
جرایمی که مرتبط با خانواده و افراد خانواده می باشند و ارتکاب آن مجازات قانونی در پی خواهد داشت از جمله این جرائم عبارت است از: زنا، ترک انفاق، عدم ثبت نکاح و به طور کلی هر گونه جرمی که در ارتباط با خانواده باشد.

وکیل متخصص دعاوی کیفری

دسته دیگری از جرائم که جرم انگاری شده اند جرائم رایانه ای می باشند که عبارت هستند از: سرقت داده ها و سامانه های رایانه ای و مخابراتی، شنود غیرمجاز، جاسوسی رایانه ای، جعل رایانه ای، سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه، تخریب و اخلال در داده ها یا سامانه های رایانه ای و مخابراتی و جرائمی از این قبیل که با فضای مجازی و سایبری مرتبط می باشد.
سایر جرائم نیز وجود دارند که قانونگذار آن رفتار را جرم انگاری نموده و برای آن، در قانون آیین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی مجازات تعیین نموده است.
با توجه به پیچیدگی های خاص حقوقی و قانونی دعاوی کیفری، نظر براین است که حضور و به کارگیری یک وکیل پایه یک دادگستری ضروری می باشد، زیرا تنها یک وکیل پایه یک دادگستری متخصص می تواند در این زمینه شما را همراهی کند تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید، به وکیلی که پروانه وکالت پایه یک دادگستری را از مراجع ذیصلاح اخذ و در این زمینه تخصص و تجربه کافی را کسب کرده باشد، وکیل متخصص دعاوی کیفری گفته می شود، وکیل دعاوی کیفری با ارائه مشاوره حقوقی در خصوص پرونده مطروحه، شما را نسبت به نحوه شکایت و اقامه دعوا، نوع شکایت آگاه می سازد، وکیل دعاوی کیفری علاوه بر آگاه سازی، در زمینه نگارش لایحه دفاعیه، اظهارنامه، شکوائیه و سایر اوراق قضایی شما را همراهی می کند تا بتوانید به نتیجه دلخواه تان دست پیدا کنید.

برچسب ها: رسیدگی به دعاوی کیفری وکیل امور کیفری وکیل کیفری تهران

پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام