مقالات مقالات حقوقی

عسر و حرج در دوران عقد

عسر و حرج در دوران عقد

عسر و حرج در دوران عقد به هر دلیلی ممکن است پیش بیاید؛ چرا که اگر دلیل طلاق به خاطر عسر و حرج در دوران عقد باشد باید بدانید که همسر باید آن را در دادگاه به اثبات برساند، دوران عقد صددرصد مانند دورانی که انسان زیر یک سقف با همسر خود زندگی می کند، شرایط یکسان وجود ندارد.

 اما به هر دلیلی ممکن است طرفین با سختی های خاصی در این دوران نیز روبه رو شوند و به همین دلیل دیگر قادر به ادامه زندگی نباشد، عمدتاً شرایط دوران عقد به گونه‌ای است که اگر حتی افراد به خاطر عسر و حرج در دوران عقد بخواهند از یکدیگر جدا شوند باز هم مهریه در صورتی که زناشویی بین آن ها رخ نداده باشد نصف می شود و اگر آقا قصد داشته باشد که مهریه را بدهد طلاق انجام می‌شود.

 اما در برخی شرایط آقایان حاضر به طلاق نمی شوند و خانم راضی به طلاق توافقی می گردد، اگر بخواهیم عسر و حرج در دوران عقد را دلیل طلاق بدانیم بهتر است این نکته را به خاطر بسپارید که شرایط سخت در دوران عقد به هر دلیلی ممکن است رخ دهد، مانند طولانی بودن عقد، دخالت های بیجای خانواده های طرفین و یا بسیاری از موارد اخلاقی که کافیست شما را با دو واژه عسر و حرج در دوران عقد آشنا کنیم.

عسر و حرج در دوران عقد

اگر به دنبال وکیل حقوقی و وکیل کیفری هستید می توانید با مشاوران ما با شماره 09121304085 در تماس باشید .

تعریف عسر و حرج

 هر دو واژه به معنای سختی و مشقت در زندگی می باشد به گونه ای که زن شوهر باهرمنطقی که حساب می کنند قادر به ادامه زندگی نیستند، این گونه است که درخواست طلاق می دهند اما در دوران عقد افرادی که درخواست طلاق را به دلیل عسر و حرج در دوران عقد می‌دهد، باید بتوانند آن را به شکلی اصولی و صحیح در دادگاه نشان دهند.

 اما این نکته را نیز باید به خاطر بسپارید که دوران عقل با دورانی که در منزل خود حضور دارید شرایط به کلی فرق می کند، اما اگر در دوران عقد طلاق از طرف مرد باشد نیز می تواند این کار را انجام دهد و البته همسر او چه راضی باشد چه نباشد مرد می تواند طلاق به نتیحه برساند.

زمانی عسر و حرج در دوران عقد به وجود می‌آید که شوهر یک خانم حدود شش ماه متواری باشد و هیچ خبری از او نباشد که این جز یکی از از موارد عسر و حرج می باشد، در هر صورت در دوران عقد نیز زن و شوهر رسمی محسوب می شوند و خبر نداشتن و متواری بودن می تواند فشار روحی حتی به همسر وارد کند.

عسر و حرج در دوران عقد

ادامه زندگی ممکن نیست

البته برخی اوقات عسر و حرج در دوران عقد به این دلیل است که یکی از طرفین متوجه اعتیاد همسر خود می شود که این گونه متوجه می‌شود که نمی تواند ادامه زندگی را با همسر خود تصور کند و بدین دلیل تقاضای طلاق می کند، در برخی شرایط بسیاری از افراد سازش می کنند اما افراد دیگری هستند که این کار را نمی کنند، اعتیاد طرف مقابل را عسر و حرج در دوران عقد تلقی می‌نمایند، در هر صورت  اعتیاد مسئله ای آسان نیست و با آن باید توجه شود زیرا  که عرصه‌ی زندگی را برای افراد به شدت تنگ می کند.

بسیاری از افراد نیز ممکن است قبل از عقد به همسر خود موضوعی را نگفته باشند مانند وجود یک بیماری، برخی از بیماری ها درمان می شوند اما بسیاری از بیماری ها این گونه نیست است و بهتر است قبل از خواندن خطبه عقد اگر هر کدام از طرفین به بیماری خاصی مبتلا می باشند این نکته را عنوان کنند چرا که در دوران عقد اگر همسر متوجه بیماری همسر خود شود بدون شک می تواند او را طلاق دهد.

 البته این یکی از دلایل عسر و حرج در دوران عقد محسوب می شود چرا که فرد می داند نمی‌تواند با این روال به زندگی خود ادامه دهد، در برخی شرایط دیگر مشکلات اخلاقی در دوران عقد بسیار نمایان می‌شوند مشکلاتی از قبیل:

 بددلی، فحاشی و کتک کاری که برخی از این مشکلات شاید برطرف شوند اما در بسیاری از شرایط متاسفانه این گونه نبوده و بر عکس فرد دیگر امیدی به ادامه زندگی ندارد، بدین شکل عسر و حرج در دوران عقد رخ می دهد و همسر می تواند طلاق خود را به این دلایل عنوان کند.

سخن پایانی

توجه داشته باشید هر کدام از طرفین می‌توانند حتی در دوران عقد به دادگاه مراجعه کرده و مسئله خود را پیگیری نمایند، اما اگر به یک وکیل متخصص در این حوزه مراجعه فرمایید، به طور جدی با یک هزینه کمتر و برنامه‌ریزی شده می توانید هرچه سریعتر به نتیجه مورد نظر خود دست پیدا کنید.

البته مهم تر از همه اینکه زمان کمتری را در دادگاه سپری می کنید؛ انسان یکبار زندگی می کند و بدون شک می خواهد همین یک‌بار را درست زندگی کند پس بهتر است کاملاً هوشمندانه با شرایط برخورد کند و آن را مدیریت نماید.

برچسب ها: عسر و حرج در دوران عقد

پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام