مقالات مقالات کیفری

وکیل قصورات پزشکی چه مسئولیتی دارد؟

رسیدگی به شکایت مربوط به قصور پرونده به طور کامل بر عهده این وکیل است. این مورد از مهم ترین بخش های مرتبط با پرونده های قصور پزشکی می باشد. قرار است به طور کامل وکیل قصورات پزشکی را معرفی کرده و شما را با زوایای مختلف وظایف این وکیل آشنا کنیم.

قصورات پزشکی دقیقا چیست؟

به مجموعه فعالیت های اشتباه یک پزشک یا پرستار، قصورات پزشکی گفته می شود. این اشتباه ممکن است توسط هر کدام یک از اعضای کادر درمان رخ دهد. در صورتی که اشتباه رخ داده، با هدف و غرض قبلی صورت نگرفته باشد، جزء قصورات پزشکی دسته بندی می شود. در این صورت لازم است نزدیکان بیمار یا خود فرد بیمار شکایت خود را به دادگاه اعلام کنند. برای پیشبرد بهتر پرونده قصور پزشکی لازم است از وکیل قصورات پزشکی برای این کار استفاده شود.

وکیل قصورات پزشکی

وکیل قصورات پزشکی کیست؟

وکیل قصورات پزشکی یک حرفه جدا از دنیای وکالت نیست. شاید برخی از افراد تصور کنند که وجود قیدهایی مثل وکیل قصورات پزشکی یا وکیل طلاق در کنار نام وکلای مختلف، نشان دهنده مدرک خاص تخصصی آن ها می باشد. این تصور صحیح نیست و افرادی مثل وکیل قصورات پزشکی، وظیفه دارند در حوزه انتخابی خود مشاوره ها و خدمات رسانی بسیار عالی داشته باشند. هر وکیل می تواند پرونده های مختلف حقوقی و جزایی را تقبل نماید. با این وجود بیشتر وکلای حرفه ای طی سالیان طولانی در یک تخصص خبره شده و در همان تخصص فعالیت مستمر خواهند داشت. از آن جا که تجربه مهم ترین ابزار یک وکیل است، وکلا در این حالت پرونده های دیگری غیر از حوزه انتخابی خود را تقبل نمی کنند. به همین علت ما می توانیم بسیار ساده واژه وکیل قصورات پزشکی را برای شما تعریف کنیم. به وکیلی که وظیفه رسیدگی و پیگیری پرونده های پیچیده قصورات پزشکی را بر عهده دارد، وکیل قصورات پزشکی گفته می شود.

 

در چه زمانی بهتر است از وکیل کمک گرفته شود؟

هر نوع اختلال در مسیر درمان که توسط کادر درمان ایجاد شده باشد، با کمک وکیل قصورات پزشکی میتوان پیگیری نمود. حتما تا به الان تصور می کردید که امضای رضایت نامه عمل های جراحی توسط همراهان بیمار به معنای رفع مسئولیت کامل توسط پزشکان است. این نمی تواند حقیقت داشته باشد و پرونده های بی شمار قصورات پزشکی در دادگاه حکایت از نکات دیگری در این زمینه دارد.

اهمیت وکیل قصورات پزشکی

اما سوال این جا است که اگر امکان بررسی شکایات مربوط به پرونده های قصورات پزشکی به سادگی وجود دارد، چه نیازی به کمک گرفتن از وکیل قصورات پزشکی است؟ پاسخ این سوال ساده است، سیر طولانی پرونده های مختلف در دادگاه ها و مسیر پیچیده ای که باید طی کنید، نیاز به راهنما دارد. در این صورت شما باید از وکیل قصورات پزشکی به عنوان چراغ راهنمایی در این مسیر پر پیچ و خم بهره بگیرید. یک وکیل خبره در این مسیر کمک های زیادی به شما کرده و می تواند یک راه طولانی را برای شما کوتاه تر نماید. به طوری که مسیر پرونده شما نیز با کمک وکیل قصورات پزشکی تغییر کرده و احتمال پیروزی شما بالاتر می رود.

وکیل قصورات پزشکی

انواع وکیل قصورات پزشکی

وکیل شاکی، وظیفه ارائه دفاعیه مناسب و مدارک لازم برای اثبات قصور پزشکی را بر عهده دارد. در بیشتر موارد خود فرد بیمار نسبت به طرح شکایت نامه و مراجعه حضوری در دفتر وکیل قصورات پزشکی اقدام می کند.

وکیل قصورات پزشکی

وکیل فرد متهم، نیز وظیفه دفاع از موکل خود و ارائه مدارک لازم برای اثبات بی گناهی موکل خود را بر عهده دارد. هر معامله ای دو سویه دارد و هر شکایتی نیز دو سر دارد، بنابراین وکیل مورد نظر برای رفع اتهام موکل خود از اتهامات وارده اقدامات لازم را انجام می دهد. مهم ترین وظیفه او در اتهام وارده به پزشک یا پرستار می باشد. کادر درمانی یک بیمارستان ممکن است به یک پرونده قصور پزشکی مرتبط باشند. یک وکیل متخصص در این زمینه باید قدرت قبول کردن وکالت این کادر به صورت دسته جمعی را داشته باشد. در صورتی که از یک وکیل برای پرونده کادر درمان استفاده شود، پرونده روال سریع تری را تجربه خواهد کرد. زیرا در این حالت وکیل تسلط بسیار خوبی بر پرونده داشته و تمامی نقاط کور پرونده را به سرعت تشخیص داده و برطرف می کند.

نقش وکیل قصورات پزشکی در پرونده

به نظر شما یک وکیل مربوط با خطاهای پزشکی تا چه میزان میتواند در مسیر پرونده کمک کننده باشد؟ حضور این وکیل تا چه حد بر روی پرونده تاثیر مثبت خواهد داشت؟ نقش اصلی این وکیل دفاع از شما در دادگاه مورد نظر است. با این وجود نقش های فرعی نیز برای این وکیل تعریف شده است. برای مثال رسیدگی به شکایت مربوط به قصور پرونده به طور کامل بر عهده این وکیل است. این مورد از مهم ترین بخش های مرتبط با پرونده های قصور پزشکی می باشد.

پزشکی یکی از سخت ترین حرفه هاست که به طور مستقیم با جان انسان ها سروکار دارد. اما گاهی کادر درمان در جریان درمان بیمار، خطاهایی اساسی مرتکب می شوند که لازم است آن را پیگیری کرد، بنابراین بیمار با داشتن وکیل قصورات پزشکی و ادله مبنی بر خطا کار بودن پزشک، می تواند به مراجع قانونی شکایت کند.

وکیل قصورات پزشکی

انواع قصورات پزشکی

برای بررسی موضوع قصورات پزشکی لازم است تا ابتدا به دو مفهوم “قصورات پزشکی” و “جرائم پزشکی” بپردازیم:

تفاوت تخلفات (قصورات) و جرایم پزشکی

قصورات پزشکی، نقض تکالیفی است که به عهده پزشک گذاشته شده است و در واقع وظیفه صنفی او می باشد. وظیفه ای که در صورت عدم انجام آن، پزشک متخلف شناخته می شود.

مواردی مانند سهل انگاری در انجام وظیفه، تخلفات صنفی مرتبط با حرفه پزشکی، تخلف بوده و رسیدگی به آن در صلاحیت دادسرای انتظامی پزشکی می باشد.

جرائم پزشکی مواردی با اهمیت تر است که در صورت رعایت نشدن جرم تلقی می شود. برای مثال زیانی به بیمار که به مرگ وی منجر شود اگر بر اساس قانون جرایم پزشکی باشد، جرم بوده و مرجع رسیدگی به آن، محاکم دادگستری می باشد.

اگر می خواهید در مورد انواع جرایم پزشکی، مجازات آن و اختیار کردن وکیل جرایم پزشکی بدانید مقاله “ وکیل جرائم پزشکی چه مسئولیتی دارد؟” را از دست ندهید.

وکیل قصورات پزشکی

تفاوت قصور و تقصیر پزشکی چیست؟

واژگان قصور و تقصیر از نظر معنا به نظر مشابه هستند و هر دو به معنای اهمال می باشد. اما در قانون، واژه تقصیر به معنای غفلت و کوتاهی کردن بوده و زمانی قصور پزشکی مطرح می شود که پزشک به طور غیر عمدی مرتکب خطایی شود.

تقصیر، به معنای کوتاهی کردن در انجام وظیفه به صورت عمدی است. مصادیق تقصیرات پزشکی، طبق ماده 616 قانون مجازات اسلامی، شامل بی‌احتیاطی، بی‌مبالاتی، نبود مهارت و رعایت نکردن نظامات دولتی است.

در صورتی که تقصیر یا قصور پزشکی به ایجاد جراحت و آسیب به بیمار و یا فوت او منجر شود، جرم محسوب شده و قابل پیگیری در مراجع قضایی است.

اما در ادامه به قصورات پزشکی و مرجع رسیدگی به آنها اشاره می کنیم.

مرجع رسیدگی به قصورات پزشکی کجاست؟

به دلیل آن که موضوعات پزشکی، تخصصی بوده و نیازمند تحقیقات افراد متخصص است، سازمان نظام پزشکی مسئول رسیدگی به تخلفات پزشکی می باشد.

طبق ماده 616 قانون مجازات اسلامی، در صورتی که تقصیر یا قصور پزشک، به مرگ بیمار منجر شود، جزای آن یک تا سه سال حبس می باشد. البته اگر این جرم غیر عمدی باشد، امکان صدور مجازات دیگری به جای حبس وجود دارد.

کمبود امکانات اضطراری پزشکی، دریافت هزینه های بیش از تعرفه پزشکی از بیمار، عدم پذیرش بیماران اورژانسی و برخورد نامناسب با بیماران از دلایل شکایت افراد از کادر درمان است.

جالب توجه است که بیشترین دلیل شکایت از پزشکان و کادر درمان به دلیل برخورد نامناسب با بیماران، بوده است. البته شکایت کردن بابت این موضوع با توجه به مرجع رسیدگی به آن، چندان راحت نیست بنابراین بهتر است تا از یک وکیل مقصورات پزشکی کمک بگیرید.

بیماران زیادی روزانه به مراکز درمانی مراجعه می کنند تا بیماری خود را درمان کنند؛ اما گاهی کادر درمانی، اشتباهاتی مرتکب می شوند که منجر به ایجاد صدمات جبران ناپذیری به بیمار می شود. در این شرایط، بیمار می تواند با داشتن وکیل قصورات پزشکی و ادله، مبنی بر خطا کار بودن پزشک به مراجع قانونی شکایت کند.


چگونه وکیل قصورات پزشکی درخواست کنیم؟
قصورات پزشکی

همانطور که قبلا اشاره شد جرائم پزشکی موضوعی تخصصی بوده و نیازمند بررسی و تحقیق بسیار است. طی کردن فرایند شکایت از پزشکان به دلیل قصورات پزشکی، همراه با مشاورین مجرب و همچنین وکیل قصورات پزشکی، بسیار مهم است.

شاید بهترین وکیل قصورات پزشکی در همه شهر ها نباشد. بنابراین شما می توانید در موسسه حقوقی ملی وکیل ، از مشاوره با همکاران ما در این زمینه بهره مند شوید.

برای درخواست وکیل قصورات پزشکی یا دریافت مشاوره از وکلای ما با شماره تلفن زیر در تماس باشید:

موسسه حقوقی ملی وکیل ۰۹۱۲۱۳۰۴۰۸۵

برچسب ها: وکیل قصورات پزشکی وکیل کیفری

پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام