مقالات مقالات کیفری

وکیل ماده 477 ( اعاده دادرسی ، مشاوره رایگان )

ماده477 چیست؟

ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری یکی از مهم ترین قوانین کشور ما محسوب میشود و اهمیت زیادی به آن داده میشود و در دستگاه قضائی کشور نقش بسیار مهمی ایفا میکند.طبق ماده 477 اگر کسانی چون رئیس قوه قضائیه،رئیس دیوان عالی کشور،دادستان کل کشور و… احساس کنند که در رای صادر شده توسط دادگاه و دستگاه قضائی خطایی رخ داده و یا کوتاهی ای صورت گرفته میتوانند از اختیاری که به آنها داده شده استفاده کنند و به دیوان عالی کشور تقاضای اعاده دادرسی کنند

بسیاری از پرونده هایی که نیاز به بررسی مجدد و فرجام خواهی  دارند و احتمالا حکمی که برای آنها صادر شده دچار ایراد و اشکال است توسط دیوان عالی کشور بررسی میشود.

اعاده دادرسی هم از مسائل مهم در پرونده های کیفری است که از اهمیت و پیچیدگی خاص خود برخوردار است از همین رو وکیل ماده 477 هم باید دارای تخصص و تجربه باشد تا بتواند این پرونده ها را به بهترین نتیجه برساند.

چرا به یک وکیل ماده 477 نیاز داریم ؟

امروزه اعاده دادرسی یک روش بسیار پر کاربرد برای احقاق حقوق افراد و رسیدگی به پرونده های آنان به حساب می آید . در صورتی که رای قطعی از جانب دستگاه قضایی صادر شده باشد افراد می توانند برای اعاده دادرسی اقدام نمایند و از وکیل ماده ۴۷۷ کمک بگیرند. در بسیاری از موارد دیده می شود که افراد تشخیص می دهند که ممکن است چه رایی صادر شود و یا انکه در طی مراحل تحقیقات اولیه متوجه رای احتمالی دادگاه می شوند و حس میکنند که شواهد و مدارک بر علیه آنان است و حقیقت نمی باشد، اما از آنجایی که ظاهر این مدارک نشانی از متهم بودن فرد دارد؛ احتمال صدور رای نهایی بر اساس این شواهد و مدارک نیز بسیار زیاد است. در چنین مواردی مسلما افراد قصد دارند تا برای اعاده دادرسی اقدام نمایند و با کمک وکیل وکیل ماده ۴۷۷ برای احقاق حقوق خود اقدام نمایند. اما حقیقت آن است که تا زمانی که رای نهایی توسط دادگاه صادر نشده است و حکم به مرحله ی قطعیت نرسیده است، نمی توان برای اعاده دادرسی اقدام کرد.

برای درخواست وکیل اعاده دادرسی میتوانید به این صفحه مراجعه بفرمایید.

ویژگی های وکیل ماده 477

  1. وکیل ماده 477 باید دارای تخصص لازم در اعاده دادرسی باشد.
  2. وکیل ماده 477 باید دارای تخصص کافی در زمینه رسیدگی به موضوعات مختلف پرونده های کیفری باشد.
  3. باید دارای تحصیلات حقوقی و پروانه وکالت معتبر داشته باشد.
  4. وکیل ماده ۴۷۷ باید بتواند به صورت حرفه ای به تنظیم، لایحه، دادخواست، ارائه ادله اثبات و….. بپردازد.

طبق ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، چه کسانی حق اعاده دادرسی دارند؟

اگر میخواهید بدانید وکیل اعاده دارسی کیفری کیست ؛ ما را همراهی کنید .

طبق قانون آیین دادرسی کیفری ، وکیل ماده ۴۷۷ تنها میتواند در مواردی برای اعاده دادرسی اقدام نماید که این حق از نظر قانونی به افراد ذی صلاح داده شده باشد. در حالت کلی و بر اساس متن قانون جمهوری اسلامی ، تنها افراد زیر حق اعاده دادرسی را دارند:

1_رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح

2_رییس کل دادگستری استان

3_رئیس دیوان عالی کشور

4_دادستان کل کشور

5_رییس قوه قضاییه

در نتیجه در مواردی که افراد درگیر پرونده های کیفری میشوند و قصد اعاده دادرسی از طریق استناد به ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری را دارند باید در هنگام انتخاب وکیل دقت فراوانی به خرج دهند . در چنین مواردی باید به سراغ یک وکیل متخصص در این زمینه رفت که دارای تجربه کافی در ارائه اعاده دادرسی باشد. وکیل متخصص ماده ۴۷۷ معمولا از نحوه نگارش و ارائه درخواست اعاده دادرسی به خوبی آگاهی دارد و میداند که باید از چه طریقی اقدامات لازم را انجام دهد.

همچنین اگر نمیخواهید طبق ماده 477 برای اعاده دادرسی اقدام نمایید به صفحه ی وکیل اعاده دادرسی ما مراجعه بفرمایید.

وکیل ماده ۴۷۷

حتما به دنبال اعاده دادرسی ماده ۴۷۷ هستید شما می توانید با شماره 02191004858 تماس بگیرد تا مشاوران ما شما را همراهی کنند .

یکی از وظایف مهم وکیل ماده ۴۷۷ اعاده دادرسی کیفری است . شما می توانید برای ارتباط با وکیل اعاده دادرسی با ما در تماس باشید .

ماده ۴۷۷

در صورتی که رئیس قوه قضائیه رای قطعی صادره از هریک از مراجع قضائی را خلاف شرع بین تشخیص دهد، با تجویز اعاده دادرسی ، پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال تا در شعبی خاص که توسط رئیس قوه قضائیه برای این امر تخصیص می یابد رسیدگی و رای قطعی صادر نماید.

شعب خاص مذکور مبنیاً بر خلاف شرع بین اعلام شده، رای قطعی قبلی را نقض و رسیدگی مجدد اعم از شکلی و ماهوی به عمل می آورند و رای مقتضی صادر می نمایند.

قانون آیین دادرسی کیفری در رابطه با ماده 477:

بر طبق این قانون هنگامیکه رئیس قوه ی قضائیه تشخیص دهد که رأی صادر شده توسط یکی از مراجع قضائی برخلاف شرع بین است پرونده را به دیوان عالی کشور میفرستد تا با بررسی مجدد پرونده رأی قبلی را نقض و رأی مقتضی صادر نماید.

منظور از آراء مراجع قضائی (اعم از حقوقی و کیفری) همه ی احکام و قرار های دیوان عالی کشور،سازمان قضائی نیروهای مسلح،دادگاه های تجدید نظر و بدوی،دادسراها و شوراهای حل اختلاف است.

آراء صادر شده در صورتی مشمول بررسی مجدد و اعاده دادرسی میشوند که توسط رئیس قوه ی قضائیه خلاف شرع بین تشخیص داده شود.

اگر شرایطی پیش بیاید که رئیس دیوان عالی کشور،دادستان کل کشور،رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح و یا رئیس کل دادگستری استان رأی قطعی صادر شده را خلاف شرع بین تشخیص دهند با بررسی و تأیید رئیس قوه قضائیه میتوانند آن را برای اعاده دادرسی بفرستند و این بررسی کردن مجدد فقط یک بار قابل انجام است مگر اینکه از یک جهت دیگر رأی صادر شده خلاف شرع بین باشد.

تبصره های ماده ۴۷۷

تبصره ۱- آراء قطعی مراجع قضائی (اعم از حقوقی و کیفری) شامل احکام و قرارهای دیوان عالی کشور، سازمان قضائی نیروهای مسلح، دادگاههای تجدید نظر و بدوی، دادسراها و شوراهای حل اختلاف می باشند.
تبصره ۲- آراء شعب دیوان عالی کشور در باب تجویز اعاده دادرسی و نیز دستورهای موقت دادگاهها، اگر توسط رئیس قوه قضائیه خلاف شرع بین تشخیص داده شود، مشمول احکام این ماده خواهد بود.
تبصره ۳- درصورتی که رئیس دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور، رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح و یا رئیس کل دادگستری استان در انجام وظایف قانونی خود، رای قطعی اعم از حقوقی یا کیفری را خلاف شرع بین تشخیص دهند، می توانند با ذکر مستندات از رئیس قوه قضائیه درخواست تجویز اعاده دادرسی نمایند. مفاد این تبصره فقط برای یک بار قابل اعمال است؛ مگر اینکه خلاف شرع بین آن به جهت دیگری باشد.

در چه مواردی نمیتوان برای اعاده داردسی اقدام کرد؟

بعضی مواقع هنگامیکه شخص به وکیل ماده 477 مراجعه میکند وکیل بعد از بررسی پرونده وکالت را قبول نمیکند که میتواند بنا به دلایل زیر باشد:

در بعضی موارد رای صادر شده از سوی دادگاه به اجرا در می آید و دیگر وکیل نمیتواند درخواست تجدیدنظر بدهد این موارد عبارتند از:

  1. رای قطعی که دادگاه نخستین صادر میکند.
  2. رایی که در زمان معین شده،  درخواستی برای تجدید نظر نداده باشند یا اینکه درخواست تجدید نظر ردشده باشد.
  3. رایی که مرجع تجدید نظر آن را تایید نکرده باشد و یا بعداز نقض رای نخستین صادر کرده باشد.
  4. رایی که مرجع فرجام آن را تایید کرده باشد.

بعضی مواقع قاضی حکم صادر شده را از لحاظ قانونی لازم الاجرا نمیداند و با اطلاع دادستان مراتب را در اختیار دادگاه قرار میدهد و سپس رای قطعی را اعلام میکند.

هنگامیکه رای در رابطه با چند شخص صادر شده باشد و بعضی از آنها درخواست تجدیدنظر داده باشند و زمان اعتراض تمام شده باشد حکم در رابطه با بقیه اجرا میشود و دیگر نمیتوانند درخواست تجدیدنظر بدهند.

طبق ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری،چه کسانی حق اعاده دادرسی دارند؟

طبق ماده477 قانون آیین دادرسی کیفری تنها در شرایطی میتوان برای اعاده دادرسی اقدام کرد که این حق از نظر قانونی به افراد ذی صلاح داده شده باشد و این افراد عبارتند از:

  • رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح
  • رییس کل دادگستری استان
  • رییس دیوان عالی کشور
  • دادستان کل کشور
  • رییس قوه قضائیه

بنابراین افرادی که  درگیر این پرونده ها هستند باید از یک وکیل متخصص در این زمینه کمک بگیرند زیرا وکیل متخصص دارای تجربه ی کافی در این زمینه هستند و آگاهی ها ی لازم را در ارتباط با این پرونده دارند. وکیل متخصص میتواند روند پرونده های اعاده دادرسی را تسریع بخشند و با تسلط کامل به پرونده آن را به نتیجه مطلوب برسانند.

درخواست اعاده دادرسی را زمانی میتوان به دادگاه ارائه کرد که حکم نهایی از دادگاه اولیه صادر گردیده باشد.

نکات قانونی در رابطه با مراحل اعاده دادرسی:

اگر درخواستی که برای اعاده دادرسی ارائه میشود برای مغایرت داشتن دو حکم باشد درصورتی که دادگاه درخواست را قبول کرده و حکم ها را بررسی کند آن حکمی را قبول میکند که تشخیص دهد صحیح است و اگر شرایطی پیش بیاید که هر دو رای را غلط تشخیص دهد هر دو را نقض میکند و شرایط و مقررات را برای صدور حکم جدید بررسی میکند.

برای حکمی که بعد از اعاده دادرسی صادر شده باشد دیگر نمیتوان درخواست اعاده دادرسی داد مگر اینکه رای صادر شده با مسلمات فقهی در تضاد بوده و از مصادیق ماده477 باشد.

 


پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام