قراردادهای مالی معمولا دارای تاریخ مشخصی برای پرداخت هزینه یا تسویه بدهی هستند. به همین خاطر افرادی که این قراردادها را قبول کرده‌اند؛ موظف هستند از مفاد آنها پیروی کنند. اما گاهی اوقات به دلیل وجود مشکلات مالی یا سایر موارد، طرفین بدهکار یا پرداخت کننده، قادر به انجام این کار نخواهند بود.

به همین خاطر آنها موظف هستند که بدهی یا مبلغ پرداختی خود را همراه با خسارت آن پرداخت کنند. به هر حال نرخ ارز داخلی ما نوسانات زیادی دارد و با گذشت یک موعد مشخص، دیگر امکان پرداخت همان هزینه قبلی وجود ندارد.

خسارت تاخیر تادیه چیست ؟

برای تعریف خسارت تاخیر تادیه، ابتدا باید تاخیر تادیه را تعریف کنیم. تاخیر تادیه به عقب افتادن موعد پرداخت یک وجه یا بدهی می‌گویند که فرد به موجب قانون موظف به پرداخت این مبلغ در همان زمان مشخص شده است. در چنین مواردی فرد یا باید مبلغ تادیه را با خسارت آن پرداخت کند یا اینکه مجازات پرداخت نکردن مبلغ را تحمل کند. معمولا مجازات‌های جرایم مالی شامل زندان تا زمان تامین خسارت هستند.

خسارت تاخیر تادیه هم با توجه به نوسانات واحد پول ملی و ارزش پول در طول زمان توسط حقوقدانان مسئول تعیین می‌شود. اما اگر این خسارت بر اثر تادیه یکی از موارد پرداختی مهریه، چک یا قرارداد‌های معتبر نباشد؛ اثبات آن کمی مشکل خواهد بود. بنابراین همیشه پیش از ثبت یک قرارداد مالی توسط واحد قانونی یا اخذ چک، این موارد باید به طرفین توضیح داده شود.

نحوه محاسبه خسارت تاخیر تادیه

برای محاسبه خسارت تاخیر تادیه باید یک نفر حقوقدان آگاه اقدام به بررسی نرخ تورم اعلام شده از طرف بانک مرکزی کند و سپس با توجه به همین درصد نرخ تورم، مقدار خسارت مبلغ اصلی را محاسبه کند. البته گاهی اوقات با وجود تورم صفر، دیگر نیازی به دریافت خسارت مطابق نرخ تورم نیست و حقوقدانان شخصا میزان خسارت تاخیر مبلغ پرداختی فرد را تعیین می‌کنند.

همچنین اگر خسارت تاخیر تادیه در حدی باشد که فرد نتواند آن را پرداخت کند؛ جای بخشش مگر به اعلام رضایت طرف دیگر قرارداد وجود ندارد. در چنین مواردی قانون فرد مجرم مالی را مطابق مفاد حقوقی و قانونی تعریف شده مجازات خواهد کرد.یکی از انواع مجازات‌‌های افرادی که در زمینه پرداخت تادیه تاخیر دارند؛ حبس تا زمان پرداخت وجه و خسارت آن است.

البته با رضایت شاکی پرونده، می‌توان از جرم متخلف چشم پوشی کرد. اما اگر جرم متخلف جنبه اجتماعی هم داشته باشد؛ امکان بخشش او مگر در صورت پرداخت وجه و خسارت، وجود نخواهد داشت.

فرمول محاسبه خسارت تاخیر تادیه بانک مرکزی

برای محاسبه مبلغ خسارت تادیه بانک مرکزی، فرمولی وجود دارد که به موجب آن مبلغ دقیق خسارت مشخص خواهد شد. البته گاهی اوقات برای این که خسارت را تعیین کنند؛ موارد دیگری را هم در نظر می‌گیرند. اما در حالت کلی برای تعیین خسارت فقط یک فرمول مشخص وجود دارد. حقوقدانان به خوبی می‌دانند که چگونه باید از این فرمول استفاده کنند و مبلغ خسارت تادیه را مشخص کنند.

البته اگر فردی به دلایلی موظف به پرداخت مبلغ بیشتری باشد؛ به او ابلاغ خواهد شد. همچنین اگر شاکی رضایت بدهد که متخلف مبلغ خسارت را با پرداختی موعد بعدی تسویه کند؛ این خسارت دیگر مطابق فرمول زیر محاسبه نخواهد شد.

گاهی اوقات بهتر است که افراد حتما برای دریافت خسارت خود اصرار بورزند و اجازه ندهند؛ افراد متخلف از لطف آنها سو استفاده کنند. در ادامه فرمول محاسبه خسارت تاخیر تادیه بانک مرکزی را کاملا شرح داده‌ایم.

اصل پرداختی یا بدهی × نرخ تورم در زمان کنونی ÷ نرخ تورم در تاریخ درخواست بدهی یا مبلغ پرداختی = اصل بدهی یا مبلغ پرداختی+ خسارت تأخیر تأدیه

نحوه مطالبه خسارت تاخیر تادیه

برای ثبت درخواست و مطالبه مبلغ خسارت تاخیر تادیه، باید یک سری از اقدامات مشخص را انجام بدهید. در واقع تنها راه ابلاغ عدم پرداخت وجه از طرف متخلف یا بدهکار و همچنین دریافت خسارت آن، مراجعه به مراجع قضایی یا دفاتر الکترونیک خدمات قضایی دولت است.

با انجام همین مراحل می‌توانید؛ درخواست خود را در سامانه ثنا جهت بررسی و انجام اقدامات لازم ثبت کنید. در ادامه مراحل ارائه درخواست و مطالبه مبلغ خسارت را شرح داده‌ایم.

  • ثبت‌ نام در سامانه ثنا

در این مرحله باید در سامانه ثنا قوه قضائیه ثبت نام کنید تا بتوانید از همین طریق درخواست خود را به این سازمان ارسال کنید. ثبت نام سامانه ثنا در دادگاه‌های سطح شهر و یا دفاتر الکترونیک خدمات قضایی انجام می‌شود. در صورتی که پیش از این سامانه ثنا داشته‌اید؛ دیگر نیازی به ثبت نام مجدد نیست.

  • مراجعه به دفاتر الکترونیک خدمات قضایی

پس از ثبت نام در سامانه ثنا، باید برای انجام امور خود به دفاتر الکترونیک خدمات قضایی مراجعه کنید. در آنجا می‌توانید درخواستی مبنی بر دریافت خسارت تاخیر تادیه خود را ثبت کنید. همچنین پس از انجام این مرحله، امکان ثبت شکایت بر علیه فرد بدهکار هم وجود دارد.

  • ارسال درخواست

پس از انجام امور مربوط به سامانه ثنا و مراجعه به دفتر الکترونیک خدمات قضایی، زمان ارسال درخواست خواهد رسید. درخواست یک نامه حقوقی کتبی است که باید توسط وکیل بانکی شما نوشته شود. همچنین اگر نیاز به انجام مشاوره تلفنی یا حضوری دارید؛ میتوانید با وکلای مجموعه ملی وکیل تماس بگیرید.


پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام