مقالات مقالات کیفری

شکستن رای در تجدید نظر

شکستن رای در تجدید نظر در واقع زمانی امکان‌پذیر است که رای دادگاه بدوی از طرف قاضی صادر شده باشد. در چنین شرایطی دادگاه می‌تواند؛ امکاناتی را به مجرم بدهد که در مراحل بعدی نسبت به رای صادر شده در مرحله بدوی اعتراض کند و این اعتراض توسط دادگاه و دادستان در مراحل بعدی بررسی خواهد شد.

با این حال اعتراض به رای در مرحله بدوی و همچنین درخواست تجدید نظر نسبت به رای صادر شده شرایطی دارد که در ادامه به طور کامل آنها را توضیح داده‌ایم. همچنین در صورتی که تمایل دارید؛ نسبت به رای صادر شده دادگاه خود در مرحله بدوی اعتراض کنید؛ می‌توانید با مراجعه به دفتر وکلای مجموعه ملی وکیل این کار را به شیوه قانونی و همچنین صحیح انجام بدهید.

شکستن رای در تجدید نظر در دادگاه

در واقع شکستن رای در تجدید نظر دادگاه شرایطی دارد. از جمله شرایط این کار اعتراض به موقع به رای دادگاه و همچنین داشتن حق اعتراض به رای است. گاهی اوقات حق اعتراض به رای از طرف مراجع قانونی وجود ندارد و به همین خاطر نمی‌توانید نسبت به رای صادر شده در مرحله قبلی اعتراض کنید. در چنین شرایطی مسلماً شکستن رای در تجدید نظر دادگاه هم ممکن نخواهد بود.

شکستن رای در تجدید نظر در دادگاه

تنها زمانی شکستن رای در تجدید نظر دادگاه ممکن است که دادگاه چنین اجازه‌ای داده باشد و شما یا وکیل کیفری شما مجدداً با ارائه مدارک و شواهد لازم در دادگاه اعتراض و عدم حقانیت رای صادر شده را اثبات کنید. در چنین شرایطی از رای قبلی قاضی در مرحله تجدید نظر صرف نظر خواهد شد و معترضین در مرحله بعدی دادگاه مجدداً دلایل خود را به قاضی عنوان خواهند کرد.

با این حال امکان اعتراض به پرونده‌های مختلف کاملاً شرایط متفاوتی هم دارد. به طور مثال برخی از موارد در دادگاه شامل حق تجدید نظر نسبت به رای صادر شده در رابطه با آنها و همچنین برگزاری دادگاه مجدد هستند؛ اما امکان اعتراض به رای برای آن پرونده فقط یک بار وجود دارد.

همچنین برخی دیگر از پرونده‌ها شرایطی دارند که مطابق آن می‌توان به دفعات نسبت به رای صادر شده اعتراض کرد و آن را به مرحله تجدید نظر در دادگاه کشاند. همچنین رای زمانی در مرحله تجدید نظر دادگاه باطل خواهد شد که شواهد و مدارکی که شما ارائه می‌کنید کاملاً مستند و حقیقی باشند و تصمیم قاضی دچار تغییر شود.

احتمال تغییر رای در دادگاه تجدید نظر

احتمال تغییر رای در دادگاه تجدید نظر وجود دارد. در واقع دادگاه تجدید نظر فرصت جدیدی است که مراجع قانونی به شما و وکیل دیوان عالی کشور شما خواهند داد. استفاده از این فرصت جدید و بازگرداندن رای به نفع خودتان بستگی به شواهد و مدارکی که ارائه می‌کنید دارد. بهتر است به دادگاه تجدید نظر به چشم یک دادگاه کاملاً متفاوت نگاه کنید و به همین خاطر شواهد متفاوت و حقیقی دیگری ارائه کنید.

احتمال تغییر رای در دادگاه تجدید نظر

در صورتی که بتوانید در این مرحله قاضی را قانع کنید؛ رای او دچار تغییر خواهد شد. البته احتمال تغییر رای در دادگاه تجدید نظر به توانایی و تسلط وکیل شما هم بستگی خواهد داشت. اگر احساس می‌کنید؛ وکیل شما توانایی لازم در زمینه پیگیری دادگاه تجدید نظر پرونده را ندارد؛ بهتر است با فرد دیگری همکاری خود را شروع کنید. وکلای مجموعه ملی وکیل آماده ارائه مشاوره و پیگیری پرونده شما در دادگاه هستند.

مراحل رسیدگی به پرونده بعد از شکستن رای در تجدید نظر

پس از اینکه اعتراض خود را نسبت به رای صادره در دادگاه قبلی را ثبت کردید؛ این اعتراض به دست مراجع قانونی خواهد رسید. در صورتی که رای صادره قبلی مطابق قوانین اساسی باشد؛ رای صادره قبلی تایید میشود و تجدید نظر در رابطه با پرونده شما صورت نخواهد گرفت.

مراحل رسیدگی به پرونده بعد از شکستن رای در تجدید نظر

اما اگر رای صادره قبلی به نظر مرجع قانونی مورد تایید نباشد؛ این رای نقض می‌شود و پرونده شما برای صدور رای جدید به روند پیگیری دادگاه باز خواهد گشت. در این مرحله ابلاغیه مبنی بر تایید رای یا نقض آن برای شما ارسال خواهد شد و اگر رای قبلی نقل شده باشد؛ می‌توانید همراه با شواهد و دلایل جدید به دادگاه دیگری مراجعه کنید.

چند بار می شود به رای دادگاه تجدیدنظر اعتراض کرد

در صورتی که به صورت قانونی امکان اعتراض به رای دادگاه وجود داشته باشد و پرونده شما از این نظر دارای شرایط خاصی نباشد؛ در حدود ۳ بار می‌توانید به رای دادگاه اعتراض کنید و چنانچه در هر سه مرحله اعتراض شما رد شود؛ رای صادره همان رای دادگاه بدوی خواهد بود.

بنابراین برای ارائه اعتراض خود به دادگاه و پیگیری پرونده خود در دادگاه حتماً از یک وکیل ماهر کمک بگیرید تا شواهدی مطابق آنچه قاضی را از رای صادر منصرف خواهد کرد تهیه و ارائه کند. در این صورت امکان پیگیری پرونده شما در دادگاه و همچنین بازگشت نظر قاضی نسبت به پرونده وجود خواهد داشت. وکلای مجموعه ملی وکیل توانایی و مهارت زیادی در زمینه اعتراض به رای‌های دادگاه بدوی و همچنین پیگیری پرونده تجدید نظر دارند.


پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام