• فرار از صحنه تصادف به چه معنی است؟
  • آیا فرار از صحنه تصادف جرم است؟
  • فرار از صحنه تصادف چه مجازاتی دارد؟
  • در چه صورتی فرار از صحنه تصادف جرم است؟
  • آیا فرار از صحنه تصادف غیر جرحی جرم است؟
  • مجازات فرار از صحنه تصادف جرحی چیست؟
  • آیا امکان تخفیف در مجازات فرار از صحنه تصادف وجود دارد؟
  • کارکرد یک وکیل در خصوص فرار از صحنه تصادف و مجازات مربوط به آن چیست؟
  • فرار از صحنه تصادف چه زمانی مطرح می شود؟
  • دعوی فرار از صحنه تصادف در کدام مرجع قضایی مطرح می شود؟

فرار از صحنه تصادف یکی از اشتباهات مهلکی است که افراد بعد از تصادف ممکن است انجام دهند. مسئله ای که وجود دارد این است که برخی از افراد بعد از تصادف از ترس قانون و گرفتاری های بعد از آن و یا از ترس پرداخت دیه و … اقدام به فرار می کنند.

حال ممکن است فرد در تصادف مقصر نبوده، اما فرار از صحنه تصادف خود به عنوان یک جرم محسوب می شود. در کلام ساده تر تحت هر شرایطی در فرار از صحنه تصادف های جرحی، این عمل جرم شناخته می شود و مجازات خاص خودش را دارد.

حال در ادامه می خواهیم بدانیم که فرار از صحنه تصادف چگونه تعریف می شود و قانون بر اساس چه مواردی این فعل را فارغ از عمدی یا غیر عمدی بودن تصادف جرم تلقی می کند؟ پاسخ به این سوال می تواند به ما کمک کند تا ساده تر و راحت تر در خصوص جرم فرار از صحنه تصادف و مجازات مربوط به آن صحبت کنیم.

فرار از صحنه تصادف و اثبات جرمیت آن

فرار از صحنه تصادف جرحی در قانون ایران به عنوان یک جرم شناخته شده است. توجه داشته باشید که تصادف جرحی مشمول تصادف منجر به فوت نیز می شود. بنابراین در تصادفی که منجر به آسیب بدنی و یا فوت فرد شود، حتی اگر این تصادف غیر عمد بوده و یا فرد در آن مقصر نباشد، فرار کند به عنوان مجرم شناخته میشود.

فرار از صحنه تصادف و اثبات جرمیت آن

حال می خواهیم بدانیم که چرا قانون فرار از صحنه تصادف جرحی و فوتی را جرم تلقی کرده است. به طور کلی در قانون کیفری زمانی یک فعل به عنوان جرم شناخته می شود که سه رکن مادی، معنوی و قانونی به صورت همزمان اثبات شود. در کلام ساده تر زمانی می توان یک فعل را جرم در نظر گرفت که سه رک گفته شده اثبات شود.

رکن مادی به اثرات و آسیب فعل می پردازد. در کلام ساده تر در رکن مادی به این مسئله پرداخته می شود که آیا فعل اثرات منفی و قابل اثباتی دارد یا خیر. در صورتی که اثبات شود فعل اثرات منفی داشته گفته می شود که رکن مادی اثبات می شود. در رکن معنوی به نیت و هدف فاعل توجه می شود. در واقع در صورتی رکن معنوی اثبات می شود که ثابت شود که فرد با هدف و نیت قبلی این کار را انجام داده است.

در رکن قانونی نیز به تعریف و مصداق قانون از فعل توجه می شود. در واقع بر اساس ماده دو قانون مجازات اسلامی اگر قانون در خصوص فعلی سکوت کرده باشد، نمی توان آن فعل را جرم دانست.

حال اگر بخواهیم این ارکان را برای فرار از صحنه تصادف مورد بررسی قرار دهیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که این فعل از این جهت آسیب زننده محسوب می شود که ممکن است فرد مجروح به علت نرسیدن به موقع نیروی های کمکی و امدادی از بین برود و یا صدمات جانی بیشتری ببیند. بر اساس رکن معنوی نیز کاملا مشخص است که فاعل خود اقدام به فرار کرده است و این موضوع کاملا قابل اثبات است. قانون نیز به سهم خود فرار از صحنه تصادف را جرم عنوان کرده برای آن مجازات خاصی در نظر گرفته است. بنابراین در مجموع می توان گفت که فرار از صحنه تصادف جرحی و فوتی به عنوان یک جرم شناخته می شود.

توجه داشته باشید که فرار از صحنه تصادف به عنوان یک جرم بزرگ در قانون شناخته می شود. از این رو قانون برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی امکان تخفیف در مجازات را برای آن از بین برده است. بنابراین یک وکیل کیفری یا خود مجرم نمی تواند تحت هر شرایطی از تخفیف در مجازات استفاده کند. این نکته مهمی است که باید به آن توجه کنید.

فرار از صحنه تصادف و مجازات آن

مجازات فرار از صحنه تصادف بر اساس قانون پرداخت دیه و همچنین حداقل دو سال حبس تعیین شده است. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که فرار از صحنه تصادف جرحی غیر قابل تخفیف است. یعنی مجرم نمی تواند حتی با داشتن شرایط تخفیف در مجازات برای مجازات خود تخفیف درخواست کند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

فرار از صحنه تصادف و مجازات آن

نکته مهم دیگری که باید بدانید این است که در تصادفات غیر جرحی، قانون فرار از صحنه تصادف را جرم انگاری نکرده است. بنابراین فرد مقصر در تصادف غیر جرحی اگر اقدام به فرار کند امکان پیگرد کیفری برای آن وجود ندارد. فرد خواهان تنها می تواند از طریق قانون حقوقی نسبت به دریافت خسارت خود اقدام کند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت.

به طور کلی می توان اینگونه بیان کرد که فرار از صحنه تصادف تنها در شرایطی قابلیت پیگرد کیفری دارد که تصادف جرحی یا فوتی باشد در غیر این صورت نمی توان این مسئله را از مسیر کیفری مورد پیگرد قرار داد. از این روست که گفته می شود پیش از هر اقدامی حتما با یک وکیل یا مشاور مجرب مشورت کنید.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که مسیرهای قضایی و کیفری سختی ها و پیچیدگی های خاص خودش را دارد. از این رو پیشنهاد ما این است که شما حتما در این مسیر از یک وکیل استفاده کنید. یادتان باشد که قدم برداشتن در مسیر قانون نیازمند دانستن مسیر و زبان قانون است. این مسیر گاهی به اندازه ای پیچیده می شود که تنها تجربه کاری وکیل است که می تواند به کمک شما بیاید.

 


پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام