وکیل جرایم پزشکی یکی از تخصص های کیفری است که در صورت عدم مسئولیت و یا سها انگاری در طول درمان پزشکی برای تشکیل و پیگیری به پرونده جرایم پزشکی ورود می کند، در اکثر موارد اتفاقات پزشکی برای به نتیجه رسیدن بهتر است با وکیل جرایم پزشکی در ارتباط باشید.

وکیل جرایم پزشکی کیست ؟

برای تعریف کردن جرائم پزشکی به طور کلی ،باید بگوییم که انجام هر عمل و یا ترک هر عملی از سوی پزشک چه به صورت عمدی و چه به صورت سهوی که آسیب های جانی و مالی به بیمار وارد میکند را جرایم پزشکی میگویند.شغل پزشکی هم مانند تمام شغل های دیگر قوانین مخصوص به خود را دارد که پزشکان موظف به رعایت آن هستند و در صورت تخطی کردن از آن و یا نادیده گرفتن آن قوانین مجرم شناخته شده و مشمول مجازات میشوند.

وکیل جرایم پزشکی کیست ؟

وکیل جرایم پزشکی هم وکیل جرایم پزشکی در این زمینه است که به مسائل حقوقی و جرایم پزشکی تسلط کافی را دارد و به مشکلات و مسائل پیش آمده بین بیمار و پزشک رسیدگی میکند.

جرائم پزشکی دامنه ی گشترده ای از جرائم را شامل میشود که تشخیص دادن نوع جرم و میزان مجازات آن،تفکیک جرم از قصور پزشکی به عهده ی وکیل جرایم پزشکی  است  .

مشاوره وکیل جرایم پزشکی

وکیل جرایم پزشکی یکی از شاخه های وکالت کیفری می باشد که در امور قصورات پزشکی یا تخلفات پزشکی مداخله خواهد کرد ، عموما چون جرائم پزشکی با جون آدم ها در ارتباط است و جان آنها را به مخاطره خواهد انداخت باید وکیل جرایم پزشکی در امور قصورات پزشکی پیگیر پرونده و دعاوی جرائم پزشکی باشد .

مشاوره وکیل جرایم پزشکی

یکی از وظایف مهم وکیل جرایم پزشکی پیگیری پرونده های قصورات در عمل های جراحی یا زیبایی است که عمدتا باعث شده جان یا سلامت بیمار با خطر روبرو شود  یا زیبایی افراد از بین رود ، این اتفاق عمدتا زمانی می افتد که افراد دارای مدرک پزشکی نیستند که این موضوع به جرائم کیفری مرتبط است و باید از یک وکیل کیفری تهران مجرب کمک بگیرید تا در زمان کمتر به نتیجه مطلب تر برسید .

وکیل جرایم پزشکی چه مسئولیتی دارد؟

پزشکی، شغل بسیار حساسی بوده که به طور مستقیم با جان انسان ها سروکار دارد. اما پزشکان، نیز گاهی اشتباهاتی می کنند که برخی از آن ها جبران ناپذیر است.

وکیل جرایم پزشکی چه مسئولیتی دارد؟
برخی از اشتباهات پزشکی، جرم تلقی شده و بیمار با داشتن وکیل جرایم پزشکی و ادله مبنی بر خطا کار بودن پزشک، می تواند به مراجع قضایی شکایت کند.

بررسی جرائم پزشکی با وکیل جرایم پزشکی

هنگامیکه افراد یک صنف،حرفه و یا شغل قوانین را نقض کرده و یا در مسئولیت های خود تخطی کنند مرتکب تخلفات انتظامی شده اند.

برای اینکه مرتکب این تخلفات نشوند باید قوانین را رعایت کنند و در جهت حفظ سلامت و شئون افراد آن صنف و حرفه تلاش کنند.

بر اساس همین گفته ها هنگامیکه یک پزشک در زمان درمان بیماری مرتکب تخلف و اشتباهی شود و درنتیجه ی این رفتار پزشک، آسیب و صدمه ای به بیمار وارد شود بیمار میتواند به مراجع قضایی مراجعه کرده و ضرر و زیان صدمه ای که را که توسط پزشک به او وارد شده را مطالبه کند و همچنین میتواند با مراجعه کردن به سازمان نظام پزشکی تخلف پزشک را به آن سازمان گزارش کند و در این صورت پزشک مورد نظر به سازمان نظام پزشکی فراخوانده شده و باید در رابطه با رفتار و تخلفی که انجام داده توضیحاتی بدهد.

مجازات جرایم پزشکی از نگاه وکیل جرایم پزشکی

هر عمل مجرمانه و هر تخلفی در جامعه دارای مجازاتی است که قانون برای آن جرم تعیین کرده است. جرایم پزشکی نیز دارای مجازات های مختلفی است که مجرم یا متخلف باید مجازات قانونی را متحمل شود تا عدالت در جامعه برقرار شود و حق به حق دار برسد. قانون نظام پزشکی و ماده های مصوبه در قانون اساسی مجازات های مشخصی را برای هر تخلف و برای هر جرم برای پزشک در نظر گرفته اند.

از توبیخ کتبی و شفاهی گرفته که کمترین مجازات است تا لغو پروانه پزشکی مجازات هایی است که برای پزشکی که خلاف قانون عمل کرده است در نظر گرفته شده است. باید متذکر شد که اعمال مجرمانه پزشکی که متهم به جرایم عمدی است در دادگاه و دادسراها دارای مجازات متعددی است که بنا بر عمل مرتکب شده متفاوت است و طبق قانون حقوقی و کیفری مجازات تعیین خواهد شد.

پزشکان در قبال بیماران چه مسئولیت های دارند؟

مسئولیت های پزشکان در قبال بیماران را در قالب سه مورد به شما معرفی خواهیم کرد:

  • مسئولیت اخلاقی و قانونی:

مسولیت اخلاقی پزشک مسئولیتی است که برای آن قانون و بند و تبصره ای نباشد و صرفا مربوط به وجدان خود پزشک باشد و این خود پزشک باشد که انجام دادن یک سری کارها و اسیب رستاندن به بیماران را از نظر اخلاقی صحیح نداند و اگر ناخواسته ضرری به بیماری رساند سریعا در جهت جبران آن اقدام کند.

اما مسئولیت قانونی، آن مسئولیتی است که برای آن قانون وجود داشته باشد به این معنا که قانون گذاران صراحتا انجام دادن یک سری از افعال را برخلاف قانون دانسته و پزشکی که دست به آن کارها میزند را به عنوام مجرم معرفی میکند.

به همین دلیل است که بهتر است قبل از اینکه از پزشکی شکایت کنیم با یک وکیل جرایم پزشکی در این زمینه مشورت کنیم و ازاو راهنمایی بخواهیم.

  • مسئولیت قراردادی و خارج از قرارداد پزشک:

مسئولیت قرار دادی پزشک که معمولا در موارد خاص اتفاق می افتد و بسیار اندک است عبارت است از اینکه پزشک در یک قرارداد کتبی وظایفی را شرح میدهد و مسئولیت هایی را ذکر میکند که موظف است آنها را انجام دهد و در صورت شانه خالی کردن از انجام آن وظایف و سرباز زدن از آنها و یا به درستی انجام ندادن آن وظایف و خسارت رساندن به بیمار موظف است که طبق آن چیزی که در قرارداد آمده خسارتی که به بیمار رسیده را جبران کند.

اما مسئولیت خارج از قرارداد پزشک آن دسته از مسئولیت هایی هستند که قرار دادی بین طرفین نوشته نشده و معمولا هم مربوط به نظم عمومی است و زمانی به وجود می آید که فردی برخلاف قوانین رفتار کرده باشد مانند پزشکی که در اثر قصور پزشکی موجب فوت و یا آسیب رسیدن به بیمار شده و باید خسارتی بابت آن بپردازد.

محاسبه دیه با وکیل جرایم پزشکی

تعیین کردن دیه در جرایمی که توسط پزشکان انجام میشود امری کاملا تخصصی است که پزشکی قانونی آن را برعهده دارد و بر اساس نظریه پزشکی قانونی تعیین میشود و دادگاه باتوجه به نظر پزشکی قانونی و میزان قصور پزشک حکم را صادر میکند اما در شرایطی هم ممکن است دادگاه از نظر پزشکی قانونی تبعیت نکند و دیه ای بیشتر از قصور پزشک برای او تعیین کند.

محاسبه دیه با وکیل جرایم پزشکی

یکی از مواردی که امروزه خیلی شایع است شکایت از پزشک به دلیلی قصور و کم کاری است که در نهایت منجر به مرگ بیمار شده برای مثال اگر پزشک حین عمل تشخیص دهد که در صورت ادامه دادن عمل جراحی بیمار فوت میکند ولی همچنان عمل را ادامه دهد و بیمار فوت کند ولی دم متوفی میتواند علیه پزشک به دادگاه شکایت کند و درصورت محرز شدن قصور پزشک کمترین مجازاتی که برای او در نظر گرفته میشود پرداخت دیه کامل است.

جرایم مرتبط با وکیل جرایم پزشکی

قبل تر در تعریف جرایم پزشکی توسط وکیل جرایم پزشکی گفته شد ؛ جرایم پزشکی جرائمی عمدی و غیر عمدی است. بیشتر جرائمی که در مراجع ذی ربط به آن رسیدگی می شود، مربوط به جرایم غیر عمدی و سهوی پزشکان است. در این متن به همه موارد جرائم پزشکان خواهیم پرداخت. جرایم غیر عمدی پزشک شامل تمامی اعمالی است که در زیر نام برده خواهد شد.

قصور پزشکی که ناشی از اهمال و سهل انگاری شخص پزشک باشد. گاهی پزشک به علت سهل انگاری و یا اهمال غیر عمدی باعث ایجاد زیان جسمی و ضرر مالی به شخص بیمار خواهد شد.

عدم دانش کافی و مهارت های لازم پزشک، گاهی موجب روند درمانی اشتباه و یا نسخه نویسی اشتباه خواهد شد، که به طور عمد این واقع صورت نگرفته است و صرفا به خاطر نداشتن دانش کافی پزشک و عدم مهارت کافی او رخ داده است.

بی احتیاطی و بی مبالاتی از دیگر جرایم غیر عمدی پزشکی است. عوارض ناشی از درمان یا عملی که بر اثر بی احتیاطی پزشک صورت بگیرد به عنوان جرایم غیر عمد محسوب می شود.

در هر کدام از موارد فوق پزشک مسئول شناخته می شود و همچنین شخص تخطی کننده نیز خود پزشک شناخته می شود.

گاهی شکایاتی از پزشک و یا کادر درمان او می شود که مربوط به نحوه برخورد آنان با بیمار یا مراجعه کنندگان است. توهین و به کاربردن الفاظ رکیک در جامعه به طور کلی و به صورت عام جرم است و دارای مجازاتی است که قانون در نظر گرفته است.

حال اگر از سوی پزشک معالج و یا تیم او یا کادر بیمارستان یا هر مرجع درمانی به بیمار و همراهان وی توهینی صورت بگیرد بیمار یا نماینده قانونی او و یا خانواده شخص می توانند با مراجعه به نزد بهترین وکیل جرایم پزشکی اقدام به شکایت از پزشک کنند و خواهان مجازات آنان در مراجع قضایی شوند.

همچنین عدم پذیرش بیماری اورژانسی که در معرض خطر جانی، توسط مرکز درمانی نیز جرم محرز محسوب می شود. به هر دلیلی اگر این مراکز یا پزشک آن مرکز از پذیرش بیمار اورژانسی ممانعت نماید، تخلف است و به موجب قانون مجرم شناخته می شوند. نبود امکانات در مراجع درمانی و پذیرش بیماری که با وجود امکانات لازم قابل درمان باشد، تخلف محسوب می شود و پزشک معالج و کادر درمان متخلف هستند.

این سه مورد از جرائمی است که شاید بار ها در بیمارستان و درمانگاه ها با آن برخورد کرده باشیم و احتمالا از اینکه این اعمال جرم محسوب شود، مطلع نبوده باشیم. اما طبق قانون اساسی و نظام پزشکی هر یک از این اعمال جرم عمدی شناخته می شود و در قانون به آن رسیدگی خواهد شد.

حال اعمالی که پزشک به طور عمد و آگاهانه و با سوءنیت آن را در طی روند درمانی انجام می دهد و نتیجه آن باعث ضرر جانی و سلامتی و مالی برای بیمار خواهد شد، جرم عمدی محسوب می شود.

گاهی این جرایم ضرر مشخص جانی و مالی برای بیمار ندارد، ولی قصد پزشک از انجام آن عمل جلب مشتری است و در سازمان نظام پزشکی کشور این کار تخلف محسوب می شود. در ادامه شرح‌ کامل موضوع را خواهیم داشت. اما جرایم عمدی پزشکی به گفته وکیل جرایم پزشکی به شرح زیر است.

تعریف جرائم پزشکی:

جرائم پزشکی جرائمی هستند که پیگیری آنها به عهده ی قوه ی قضائیه است و مربوط به پزشکان و پیراپزشکان است و حکم نهایی را قاضی دادگاه صادر میکند.

این جرائم شامل عملکرد های غیر قانونی پزشکان است که شامل قتل،ضرب و جرح،نقص عضو،سقط جنین و…است که اگر توسط پزشک و یا تیم او انجام شود چه به صورت عمدی و چه به صورت غیر عمدی جرم محسوب میشود.

در این جرائم مرجعی که جرم را تعیین میکند و برای آن مجازات مشخص میکند مراجع قضایی اعم از دادسرا و دادگاه های کیفری است که با کمک گرفتن از سازمان پزشکی قانونی و سازمان نظام پزشکی رای صادر میکنند

در جرائم پزشکی اگر تخلف توسط تیم پزشکی انجام شود در صورتی که دخالت آنها در تخلف برای قاضی اثبات شود هم پزشک و هم تیم پزشکی مواخذه میشوند.

وکیل جرایم پزشکی چگونه به پرونده رسیدگی میکند؟

نکته ای که در این قسمت حائز اهمیت است این است که هنگامیکه یک پزشک به عنوان مجرم شناخته میشود جرم او به صورت سهوی و غیرعمد در نظر گرفته میشود و قانون با توجه به آن با مجرم برخورد میکند.

اما هنگامی که ثابت شود جرمی که پزشک مرتکب شده از روی عمد بوده نحوه ی برخورد با او فرق میکند چون پزشک علاوه بر صدمه ای که به بیمار وارد کرده این صدمه را از روی عمد و با آگاهی کامل وارد کرده.

تمام این موارد ذکر شده توسط وکیل جرایم پزشکی که در پرونده های جرائم پزشکی تخصص دارد به مدعی گفته خواهد شد.

اما نکته ای که باید به آن توجه کرد است که در این قسمت منظور از جرایم پزشکی همان قصورات پزشکی و یا عمل و یا ترک عملی است که به صورت سهوی اتفاق افتاده.

انواع مسئولیت پزشک در جرایم پزشکی:

مسئولیت کیفری

از آنجایی که قصور پزشکی خطایی است جزایی پس باید از منظر حقوق کیفری بررسی شود و از وکیل کیفری کمک گرفته شود.در این پرونده ها وکیل جرایم پزشکی باید بین خطای انجام شده و خسارت به بار آمده رابطه ی علت و معلولی ای که منجر به خسارت و زیان بیمار شده را بیان کند

مسئولیت مدنی

زیان وارد شده به بیمار میتواند از جانب خود دکتر ویا افراد وابسته به او مانند پرستار و دستیارو…یا حتی ابزار و وسایل مورد استفاده پزشک بوده باشد تعهد پزشک برای انجام معالجه تمامی اسباب را در برمی گیرد تعهد پزشک برای انجام معالجه تمامی اسباب را در برمی گیرد .

مسئولیت انتظامی

همه ی پزشکان سوگندنامه ای را قرائت میکنند که به اصول خاصی پایبند شوند و در صورت تخلف از آن مسئولیت میتوان به کمک وکیل جرایم پزشکی پرونده خود را در دادسرای انتظامی نظام پزشکی مورد پیگرد قانونی قرار داد

انواع جرائم پزشکی

افشای اسرار: طبق ماده ۶۴۸ قانون مجازات اسلامی، اطباء، جراحان، ماماها، دارو فروشان و کلیه کسانی که به مناسبت شغل یا حرفه خود محرم اسرار می‌شوند، هرگاه در غیر از موارد‌ قانونی، اسرار مردم را افشا کنند به سه ماه و یک روز تا یک سال حبس و یا به یک میلیون و پانصد هزار تا شش میلیون ریال جزای نقدی محکوم ‌می‌شوند.

صدمه به بیمار: طبق ماده 495 قانون مجازات اسلامی، هرگاه پزشک در معالجاتی که انجام می دهد موجب تلف یا صدمه بدنی گردد، ضامن دیه است. مگر آنکه عمل او مطابق مقررات پزشکی و موازین فنی باشد یا این که قبل از معالجه برائت گرفته باشد و مرتکب تقصیری هم نشود.

چنانچه اخذ برائت از مریض به دلیل نابالغ یا مجنون بودن او، معتبر نباشد و یا تحصیل برائت از او، به دلیل بیهوشی و مانند آن ممکن نگردد، برائت از ولی مریض، تحصیل می شود.

تبصره ۱- در صورت عدم قصور یا تقصیر پزشک، در علم و عمل، برای وی ضمان وجود ندارد. هرچند برائت اخذ نکرده باشد.
تبصره ۲- ولیّ بیمار اعم از ولی خاص است، مانند پدر و ولی عام که مقام رهبری است. در موارد فقدان یا عدم دسترسی به ولی خاص، رئیس قوه قضائیه با استیذان از مقام رهبری و تفویض اختیار به دادستان های مربوط به اعطای برائت به طبیب اقدام می نماید.

طبق ماده 496 قانون مجازات اسلامی، پزشک در معالجاتی که دستور انجام آن را به مریض یا پرستار و مانند آن صادر می نماید، در صورت تلف یا صدمه بدنی ضامن است؛ مگر آنکه مطابق ماده(۴۹۵) این قانون عمل نماید.

تبصره۱ – در موارد مزبور، هرگاه مریض یا پرستار بداند که دستور اشتباه است و موجب صدمه و تلف می شود و با وجود این به دستور عمل کند، پزشک ضامن نیست؛ بلکه صدمه و خسارت مستند به خود مریض یا پرستار است.

تبصره۲ – در قطع عضو یا جراحات ایجاد شده در معالجات پزشکی، طبق ماده (۴۹۵) این قانون عمل می شود.
طبق ماده 496 قانون مجازات اسلامی، در موارد ضروری که تحصیل برائت ممکن نباشد و پزشک برای نجات مریض، طبق مقررات اقدام به معالجه نماید، کسی ضامن تلف یا صدمات وارده نیست.

تفاوت تخلفات و جرائم پزشکی

تخلفات پزشکی، نقض تکالیفی است که به عهده پزشک گذاشته شده است و در واقع وظیفه صنفی پزشک می باشد. وظیفه ای که در صورت عدم انجام آن، پزشک متخلف شناخته می شود.

مواردی مانند سهل انگاری در انجام وظیفه، تخلفات صنفی مرتبط با حرفه پزشکی، تخلف بوده و رسیدگی به آن در صلاحیت دادسرای انتظامی پزشکی می باشد.

اما جرائم پزشکی موارد حساس تر و مهم تر را شامل می شود که برای آن ها به عنوان جرم، مجازات در نظر گرفته می شود. زیان زدن به بیمار به گونه ای که باعث فوت او شود، یکی از مصادیق جرایم پزشکی است که مرجع رسیدگی به آن، محاکم دادگستری می باشد.

به دلیل این که جرائم پزشکی موضوعی تخصصی بوده و نیازمند بررسی و تحقیق بسیار است، شرایط پیچیده ای برای درخواست کننده فراهم می کند. طی کردن فرایند شکایت از پزشکان به دلیل جرایم پزشکی، همراه با مشاورین مجرب و همچنین وکیل جرایم پزشکی ، بسیار مهم است.

برچسب ها: وکیل جرائم پزشکی وکیل کیفری

پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام