مقالات

کدام مشاغل معاف از مالیات هستند؟

مشاغل معاف از مالیات یکی از راهکارها و ابزارهای قانونی است که در اختیار دولت و نهادهای نظارتی محسوب می شود که به واسطه آن امکان خدمات رسانی بهتر در جامعه را ایجاد کند. در واقع معاف شدن دسته ای از مشاغل از پرداخت مالیات از دید اجتماعی دلیلی جز خدمات رسانی بهتر نیست.

مشاغل معاف از مالیات

  • چرا برخی از مشاغل معاف از مالیات هستند؟
  • دلیل معرفی برخی از مشاغل معاف از مالیات چیست؟
  • آیا مشاغل معاف از مالیات قانونی است؟
  • نظر قانون در خصوص مشاغل معاف از مالیات چیست؟
  • چرا قانون برای برخی از مشاغل معاف از مالیات در نظر گرفته است؟
  • شرایط مشاغل معاف از مالیات چیست؟
  • مهم ترین ویژگی های مربوط به مشاغل معاف از مالیات چیست؟
  • آثار مشاغل معاف از مالیات چیست؟
  • آیا قانونی بودن مشاغل معاف از مالیات اثری برای جامعه دارد؟
  • آیا ممکن است قانون مشاغل معاف از مالیات تغییر کند؟
  • آخرین قانون مشاغل معاف از مالیات چیست؟

چه مشاغل معاف از مالیات هستند؟

مشاغل معاف از مالیات یکی از راهکارها و ابزارهای قانونی است که در اختیار دولت و نهادهای نظارتی محسوب می شود که به واسطه آن امکان خدمات رسانی بهتر در جامعه را ایجاد کند. در واقع معاف شدن دسته ای از مشاغل از پرداخت مالیات از دید اجتماعی دلیلی جز خدمات رسانی بهتر نیست. قانونگذار سعی کرده است نسبت به برخی از مشاغل این معافیت ها را لحاظ کند تا مشوقی برای گسترش این مشاغل در جامعه ایجاد شود و یا خدمات این دست از مشاغل با هزینه کمتری در اختیار عموم افراد قرار بگیرد.

ما در ادامه به دنبال این هستیم که بدانیم اولا چرا قانونگذار نسبت به برخی از مشاغل این دسته از معافیت ها را لحاظ کرده است؟ همچنین می خواهیم بدانیم که کدام یک از مشاغل معاف از مالیات محسوب می شوند؟ همچنین آیا برای استفاده از این معافیت ها لازم است که شاغل مسیر قانونی را طی کند یا خیر؟ این ها مهمترین موارد و سوالاتی است که ما در ادامه می خواهیم به آن ها پاسخ دهیم. همراه ما باشید.

اگر به دنبال مشاوره با وکیل مالیاتی هستید می توانید با وکلا و مشاوران به در ارتباط باشید تا بهترین راهنمایی را دریافت کنید.

چرا مشاغل معاف از مالیات هستند

قبل از این که مشاغل معاف از مالیات را بخواهیم بشناسیم لازم است با چرایی استفاده از این قانون آشنا شویم و بدانیم که آیا این مسئله دارای توجیه قانونی است یا خیر؟ برای بررسی این موضوع لازم است بدانیم که مالیات چیست و چه کارکردی از نظر اجتماعی و اقتصادی و قانونی دارد.

به طور کلی مالیات هزینه ای است که افراد جامعه برای دریافت خدمات مختلف در جامعه باید پرداخت نمایند. در هر کشور و سیستم اقتصادی سیستم خاصی برای تعیین و پرداخت هزینه مالیات وجود دارد. به طور کلی در هر جامعه ای هر خدماتی که در کشور ارائه می شود و هر فردی که خدماتی که در کشور دریافت می کند باید بر اساس ارزش این خدمات مالیات آن را بپردازد. در کشورهایی مانند ایران که اساسا سیستم اقتصادی یک سیستم تورمی محسوب می شود، سیستم مالیات به شکل درستی طراحی نشده است.

چرا مشاغل معاف از مالیات هستند

اما در کشورهای سطح اول جهان که غالبا بر اساس سیستم مالیاتی امورات دولت تامین می شود، این سیستم به شکل دقیق تری طراحی شده است. در این سیستم معمولا مالیات به صورت منعطف تعیین می شود. در هر صورت مالیات یک منبع درآمد مهم برای دولت و حکومت محسوب می شود که دولت به واسطه این منبع درآمد می تواند بودجه لازم برای ارائه خدمات اجتماعی را به دست بیاورد. از این رو بر اساس هر منطق اجتماعی و اقتصادی وجود مالیات ( البته در سیستم صحیح اقتصادی ) لازم و ضروری است.

برای موارد مالیاتی خود با وکیل شرکت در ارتباط باشید : 09121304085

اما مسئله ای که وجود دارد این است که برخی از مشاغل برای جامعه اهمیت دارد. این اهمیت می تواند از چند جنبه عنوان شده باشد. ممکن است شغل مورد نظر از نظر خدماتی که ارائه می دهد برای جامعه مهم باشد. به طور مثال یک پزشک در حال ارائه خدماتی است که برای جامعه اهمیت دارد و دولت ها سعی می کنند همواره این خدمات را به شکل ارزان تر در اختیار عموم افراد قرار دهند. در خصوص برخی مشاغل نیز اهمیت ها ملی و … مطرح می شود. در چنین شرایطی قانون مالیات استثناهایی در نظر گرفته است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

معرفی مشاغل معاف از مالیات

به طور کلی دو علت اصلی برای معاف شدن یک شغل از پرداخت مالیات می تواند وجود داشته باشد. اول این که این شغل از نظر خدمات اجتماعی اهمیت بالایی دارد و دولت برای این که بتواند این خدمات را به شکل ارزان تری در اختیار عموم افراد جامعه قرار دهد از حق خود تحت عنوان مالیات می گذرد تا این خدمات به شکل ارزان تر در جامعه ارائه شود. به طور مثال برخی از پزشکان و متخصصان پزشکی از پرداخت مالیات معاف هستند.

علت دوم این است که برخی از مشاغل به هر دلیل برای دولت و حاکمیت ارزشمند محسوب می شود و دولت برای حفظ این مشاغل و حمایت از آن ها، این دسته از مشاغل را از پرداخت مالیات معاف می کند. به طور مثال ورزشکاران حرفه ای و یا موسیقی دانان کلاسیک و همچنین بازیگران تئاتر و سینما نسبت به پرداخت مالیات معاف هستند. این دسته از معافیت ها عمدتا جنبه حمایتی دارد.

وکیل قرارداد می تواند برای تسریع در روند کاری شما کمک کند

بر این اساس لیست مشاغل معاف از مالیات عبارتند از برخی پزشکان متخصص، ورزشکاران حرفه ای، نویسندگان و شاعران، برخی از معلمان و مدرسان، دانشجویان دانشگاه های خارجی، دانشجویان شاغل در دانشگاه، دانشجویان دانشگاه های دولتی، مربیان و سرمربی های ورزشی، موسیقیدانان کلاسیک، بازیگران تئاتر و سینما، نقاشان و هنرمندان و چند دسته دیگر از مشاغل که در قانون به آن ها اشاره شده است.

معرفی مشاغل معاف از مالیات

حال سوالی که مطرح می شود آیا اهداف تعیین شده برای معاف شدن این دسته از مشاغل محقق شده است یا خیر؟ به طور مثال آیا با معاف شدن برخی از پزشکان متخصص، هزینه های درمان در این حوزه منطقی و متعادل است؟ آیا بازیگران و یا برخی از ورزشکاران حرفه ای که درآمد بالایی دارند نیاز به چنین معافیت های مالیاتی دارند؟ آیا امروز نیاز به حمایت از چنین مشاغلی وجود دارد؟ این ها مهمترین سوالاتی است که قانونگذار و دولت نسبت به آن سکوت کرده است و ما نیز پاسخی برای ان ها نداریم.

به هر حال در نظر داشته باشید این است که مشاغل معرفی شده تا به امروز از نظر قانون مالیات، نسبت به پرداخت مالیات معاف هستند. همچنین فرد شاغل نیاز به اقدام خاصی ندارد و این معافیت به صورت خودکار برای او اعمال می شود.


f f

پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام