مقالات

روش فسخ صلح عمری بر اساس قانون

فسخ صلح عمری یکی از چالش هایی است که در جامعه امروز ایران وجود دارد. در واقع عقد صلح یکی از انواع عقود پرکاربرد در ایران محسوب می شود. بر اساس این عقد طرف صلح کننده مالی را به نام صلح شونده منتقل می کند. اما بر اساس این عقد تا پایان عمر این حق را دارد که از منافع مال بهره مند شود.

فسخ صلح عمری چگونه است؟

  • شرایط فسخ صلح عمری چیست؟
  • چه زمانی از فسخ صلح عمری استفاده می شود؟
  • آیا امکان فسخ صلح عمری وجود دارد؟
  • مهمترین نکات مربوط به فسخ صلح عمری چیست؟
  • چرا از فسخ صلح عمری استفاده می شود؟
  • آیا امکان فسخ صلح عمری برای طرفین قرارداد وجود دارد؟
  • کارکرد یک وکیل در خصوص فسخ صلح عمری چیست؟
  • روش فسخ صلح عمری بر اساس قانون چیست؟
  • برای فسخ صلح عمری چه نکاتی نیاز است؟

فسخ صلح عمری یکی از چالش هایی است که در جامعه امروز ایران وجود دارد. در واقع عقد صلح یکی از انواع عقود پرکاربرد در ایران محسوب می شود.

فسخ صلح عمری چگونه است؟

بر اساس این عقد طرف صلح کننده مالی را به نام صلح شونده منتقل می کند. اما بر اساس این عقد تا پایان عمر این حق را دارد که از منافع مال بهره مند شود. اما قانون برای این عقد شرایط خاصی را در نظر گرفته است که امکان ابطال یا فسخ آن را فراهم کرده است. در واقع عقد صلح مانند تمامی عقود دیگر امکان انحلال دارد.

حال ما در ادامه می خواهیم بدانیم که فسخ یا ابطال صلح عمری چه شرایطی دارد و طرفین قرارداد در چه حالت هایی می توانند از این قرارداد خارج شوند؟ همچنین به دنبال این هستیم که بدانیم آثار فسخ یا ابطال صلح عمری چیست؟

سوال مهم دیگر این است که آیا به جز فسخ یا ابطال صلح عمری، روش دیگری برای انحلال این قرارداد وجود ندارد؟ در کنار این سعی می کنیم به سوالات مهمی مانند شرایط قرارداد در صورت فوت صلح شونده و … بپردازیم. با ما در ادامه همراه باشید.

فسخ صلح عمری و بررسی چارچوب ها

فسخ یا ابطال صلح عمری را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که با چارچوب ها و کلیت این مسئله آشنا شویم. در واقع اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم زمانی می توان شرایط فسخ یا ابطال صلح عمری را مورد بررسی قرار داد که بیشتر با چارچوب های این قرارداد و شرایط انعقاد آن آشنا شد.

فسخ صلح عمری و بررسی چارچوب ها

به طور کلی صلح عمری را می توان بر اساس دو چارچوب مهم عقود معین و قرارداد لازم قرار داد. بنابراین با شناخت این دو مفهوم و چارچوب عمده می توان بهتر با مفهوم این عقد و شرایط انحلال آن آشنا شد. به طور کلی قراردادها در قانون مشمول قوانین عمومی و اختصاصی هستند.

در کلام ساده تر هر قراردادی که منعقد می شود باید بر اساس شرایط عمومی و اختصاصی ( مخصوص به قرارداد ) منعقد شود. در غیر این صورت این قرارداد شرایط صحت قانونی را نخواهد داشت. اگر شرایط اختصاصی قرارداد را قانون مشخص کرده باشد و الزام برای اجرایی شدن این شرایط در نظر بگیرد، به آن دسته از قراردادها عقود معین گفته می شود. صلح عمری از این دست عقود محسوب می شود.

اگر به دنبال رفع دعاوی ارث هستید با وکیل تقسیم ارث با شماره 09121304085 در ارتباط باشید

از طرف دیگر صلح عمری را در دسته عقود لازم می شماریم. در واقع در قانون انواع قرارداد ها از نظر انحلال به دو دسته لازم و جایز تقسیم می شود. قراردادهای جایز به قراردادهایی گفته می شود که طرفین این قرارداد بدون در نظر گرفتن شرایط قانونی خاص و بدون کسب رضایت از طرف دیگر قرارداد امکان انحلال قرارداد را در هر موقعیت زمانی و مکانی دارند.

اما قراردادهای لازم چنین امکانی را در اختیار طرفین قرارداد قرار نمی دهد. در واقع قراردادهای لازم مانند عقد صلح عمری غیر قابل انحلال هستند مگر این که یکی از چهار شرایط ابطال قرارداد، انفساخ قرارداد، فسخ قرارداد و یا اقاله ایجاد شود. بنابراین صلح عمری غیر قابل انحلال محسوب می شود مگر این که شرایط خاصی برای آن وجود داشته باشد. در ادامه به این شرایط خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

شرایط فسخ صلح عمری

همانطور که گفتیم صلح عمری از جمله قرارداد های لازم محسوب می شود. از این رو تنها از طریق ابطال، فسخ، انفساخ یا اقاله امکان انحلال آن وجود دارد که در ادامه به بررسی تک تک این روش های خواهیم پرداخت.

به طور کلی زمانی یک قرارداد باطل می شود که شرایط صحت قانونی در انعقاد آن رعایت نشده باشد. همانطور که می دانیم عقد صلح عمری یک قرارداد معین است. بنابراین در زمان انعقاد قرارداد علاوه بر این که باید شرایط عمومی از جمله اهلیت طرفین وجود داشته باشد باید شرایط تعیین شده توسط قانون نیز رعایت شود.

شرایط فسخ صلح عمری

به طور مثال باید مشخص شود که شرایط صلح چیست و تا پایان عمر کدام فرد، صلح شونده امکان استفاده از منافع مال را نخواهد داشت. در صورت رعایت نشدن این شرایط ابطال قرارداد صورت میگیرد. از جمله مهمترین آثار ابطال قرارداد بازگشت شرایط به پیش از انعقاد قرارداد است.

فسخ قرارداد به حالتی گفته می شود که شرایطی ایجاد شود که اجازه انحلال قرارداد به یکی از طرفین داده شود. به طور مثال اگر در عقد قید شده باشد که یکی از طرفین قرارداد در مدت زمان مشخص اختیار فسخ قرارداد دارد،

وی می تواند در این مهلت نسبت به فسخ قرارداد اقدام کند و یا اگر شرطی در قرارداد عنوان شده باشد و در صورتی عملی نشدن این شرط امکان فسخ قرارداد برای طرف دیگر قرارداد پیش می آید. توجه داشته باشید که مرگ یا جنون یکی از طرفین قرارداد شرایط انحلال آن را فراهم نمی آورد. مگر این که در قرارداد شرطی در این خصوص ذکر شده باشد.

انفساخ قرارداد به حالتی گفته می شود که شرایطی ایجاد شود که در اختیار طرفین نبوده و قرارداد خود به خود فسخ می شود. به طور مثال اگر شرطی عنوان شود که در صورت عملی شدن قرارداد اختیار فسخ در اختیار طرفین نبوده و قرارداد خود به خود منحل شود به آن انفساخ گفته می شود.

اقاله نیز در صورتی رخ می دهد که طرفین با رضایت و توافق نسبت به انعقاد قرارداد جدیدی اقدام کنند تا بر اساس آن نسبت به انحلال قرارداد صلح عمری عمل نمایند. توجه داشته باشید که در سه حالت گفته شده بعد از انحلال شرایط به پیش از قرارداد باز نمی گردد.

 


f f

پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام