حق حبس یکی از حقوقی است که قانون برای زوجه در زندگی زناشویی در نظر گرفته است. بر اساس این حق، زوجه این امکان را دارد تا زمانی که مهریه خود به طور کامل دریافت نکرده باشد، هیج تمکین عام یا خاصی انجام ندهد. در واقع به واسطه این حق تمکین عام و خاص زوجه منوط به دریافت کامل مهریه از سمت زوج خواهد بود.البته حق حبس شرایط خاص خودش را دارد و زوجه با دستور دادگاه می تواند از این حق استفاده کند.

حق حبس چه کارکردی دارد؟

  • حق حبس به چه معنی است؟
  • شرایط حق حبس چیست؟
  • چه زمانی از حق حبس استفاده می شود؟
  • زوجه چه استفاده ای از حق حبس می کند؟
  • چگونه حق حبس مورد استفاده قرار می گیرد؟
  • مهمترین نکات در خصوص حق حبس چیست؟
  • آثار حق حبس چیست؟
  • تاثیر حق حبس در طلاق چیست؟
  • چرا از حق حبس استفاده می شود؟
  • برای استفاده از حق حبس باید چه کاری انجام داد؟
  • کدام نهاد قضایی در خصوص حق حبس نظر می دهد؟
  • بهترین روش برای استفاده از حق حبس چیست؟
  • آیا برای استفاده از حق حبس نیاز به دستور قانونی است؟

حق حبس چه کارکردی دارد؟

به طور کلی ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم حق حبس چیست و چه کارکردهایی دارد و آیا زوجه می تواند از این حق در موقعیت های مختلف استفاده کند یا خیر؟

به نوعی به دنبال این هستیم که بدانیم در چه مواردی حق حبس سقوط می کند و دادگاه اجازه استفاده از این حق را از زوجه می گیرد؟

همچنین سوال مهم دیگر این است که در صورتی که زوجه به واسطه این حق از تمکین خودداری کند، آیا نفقه به او تعلق می گیرد یا خیر؟ همچنین در صورتی که زوجه از این حق استفاده کند و زوج اقدام به طلاق نماید مهریه به چه صورت باید پرداخت شود؟ این ها مهمترین مواردی است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. با ما همراه بمانید.

حق حبس و مفاهیم مربوط به آن

حق حبس را زمانی می توانیم به خوبی متوجه شویم که با مفاهیم مربوط به آن آشنا شویم. مسلما مفاهیمی مانند نکاح و تمکین از مهمترین عناصری است که می تواند چارچوب های مربوط به این حق را برای ما مشخص کند.

به طور کلی قانون به نکاح از زاویه قوانین مربوط به قراردادها نگاه می کند. در کلام ساده تر برای قانون نکاح چیزی مانند قرارداد است که شرایط ویژه ای دارد. نکاح قراردادی است که طرفین ( زوج و زوجه ) بر اساس شرایط مشخص تعهداتی را نسبت به یک دیگر عهده دار می شوند. از جمله مهمترین تعهداتی که زوج بر عهده می گیرد پرداخت مهریه ای مشخص و نفقه است. همچنین زوجه نیز مکلف است در برابر انجام این تعهدات نسبت به تمکین عام و خاص اقدام نماید.

اما سوال مهم این است که تمکین عام و خاص چیست؟ تمکین عام بدین معنی است که زوجه قبول نماید که رهبری زندگی مشترک بر عهده مرد است و در جایی زندگی نماید که مرد آن را تعیین کرده باشد. ( مگر این که در قرارداد نکاح شرایط تعیین محل به زن واگذار شده باشد) در کلام ساده تر تمکین عام به معنی پیروی از زوج در زندگی مشترک است.

حق حبس و مفاهیم مربوط به آن

اما تمکین خاص در قانون تنها به معنی انجام رابطه زناشویی است. بنابراین زوجه مکلف است در صورت داشتن شرایط نسبت به انجام رابطه زناشویی اقدام کند و این حقی است که برای زوج در قانون در نظر گرفته شده است.

حال اگر بخواهیم بر اساس این دو مفهوم و چارچوب کلی حق حبس را بار دیگر تعریف کنیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که حق حبس به حالتی گفته می شود که زوجه می تواند مادامی که مهریه خود را به صورت کامل دریافت نکرده باشد نسبت به تمکین عام و خاص اقدام نکند. یعنی در جایی که زوج مشخص کرده زندگی نکند و با وی رابطه زناشویی برقرار ننماید. اما سوال مهم این است که آیا زوجه می تواند در هر موقعیت از زندگی زناشویی نسبت به استفاده از این حق اقدام نماید؟

با طلاق قضایی آشنایی دارید؟

شرایط استفاده از حق حبس

حق حبس شرایط خاصی در قانون محسوب می شود که زوجه تنها در موقعیتی می تواند از آن استفاده کند که سابقه تمکین نداشته باشد. در کلام ساده تر اگر زوجه نسبت به تمکین عام یا خاص اقدام کرده باشد، این حق از وی ساقط می شود.

به طور مثال اگر زوجه در محلی که زوج تعیین کرده زندگی کند و یا اگر با وی ارتباط جنسی برقرار کرده باشد نشان دهنده تمکین عام یا خاص زوجه از زوج است. بنابراین این حق از زوجه ساقط خواهد شد.

مطالب مفید : معایب طلاق از طرف مرد

توجه داشته باشید که اثبات تمکین عام یا خاص به تنهایی برای سقوط این حق کافی است. همچنین مسئله مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که یکی از شرایط مهم استفاده از این حق حال بودن مهریه است. در واقع مهریه باید به صورت عندالمطالبه در زمان نکاح عنوان شده باشد. بنابراین اگر مهریه به صورت عندالاستطاعه باشد زوجه حق استفاده از این ابزار مهم قانونی را از دست می دهد.

شرایط استفاده از حق حبس

نکته دیگری که در خصوص این حق وجود دارد این است که بر اساس قانون اگر زوجه نسبت به تمکین عام و خاص اقدام نکند، حق پرداخت نفقه به وی ساقط می شود و زوج می تواند نفقه ای پرداخت نکند. اما مسئله اینجاست که در صورتی که این عدم تمکین بر اساس استفاده از حق حبس صورت بگیرد، زوج مکلف به پرداخت نفقه خواهد بود.

اما در صورتی که در این مدت زوج بخواهد از زوجه طلاق بگیرد بدون آن که رابطه جنسی برقرار کرده باشد، قانون نیمی از مهریه تعیین شده را حق زوجه خواهد دانست. این ها مهمترین شرایط و نکاتی است که در خصوص استفاده از این حق وجود دارد.

همچنین در نظر داشته باشید که زوجه برای استفاده از این حق باید از طریق دادگاه و دستور قضایی اقدام کند تا بتواند از حقوق مالی خود مانند نفقه بهره مند شود. در صورتی که در این خصوص نیاز به راهنمایی بیشتری داشته باشید پیشنهاد ما این است که حتما از یک وکیل طلاق از جانه زوجه کمک بگیرید.

 


f f

پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام