شاید بسیاری از افراد گمان کنند که تهمت و افترا در جامعه تنها از نظر عرفی ناپسند است. اما از آنجایی که تهمت و افترا بی اساس سبب ساز مشکلات در آینده‌ای نه چندان دور خواهند شد؛ در قانون مجازات اسلامی وارد کردن هر گونه تهمت یا افترایی جرم به حساب می‌آید‌.

در واقع قانون به صورت جدی به مسئله افترا و تهمت و مجرمینی ‌که مرتکب این جرم میشوند؛ پرداخته است. البته در اکثر موارد، اثبات جرم افترا و تهمت سخت است؛ اما در نهایت، مجازات‌های سنگینی در انتظار مجرم خواهد بود.

جرم تهمت و افترا

بنابر ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی، تهمت و افترا از جمله جرایم کیفری هستند و افرادی که مرتکب این جرم بشوند؛ مجرم به حساب می‌آیند. از آنجایی که اغلب افراد در صورت ارتکاب این جرم متوجه عواقب آن نیستند؛ پس از ورود پرونده به دادگاه، محکومیت‌های سنگینی را تحمل خواهند کرد.

در واقع با اثبات جرم افترا و تهمت در دادگاه، شما دیگر توانایی دفاع از خود را نخواهید داشت. همچنین اگر وکیل شخصی تهمت و افترا استخدام نکنید؛ ممکن است در دادگاه مجازات شدیدتری هم به شما تحمیل شود.

جرم تهمت و افترا

با این حال، معمولا مرتکبین جرم تهمت و افترا، اقدام به این کار از طریق تماس تلفنی، پیام کوتاه یا در حضور شاهدان می‌کنند. به همین خاطر، اثبات جرم تهمت و افترا هم چندان سخت نیست و ممکن است سریعا دادگاه مجرم را تحت پیگرد قانونی قرار بدهد.

مجازات تهمت و افترا

از آنجایی که در دادگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و مطابق قوانین شریعت اسلام، جرم تهمت و افترا جنبه دینی و حقوقی بسیار سنگینی دارد؛ مجازات آن هم یکی از سنگین‌ترین مجازات‌های قانون اساسی اسلامی ایران است. در واقع مجرم و محکوم قانونی، باید پس از تحمل شلاق دوران محکومیت حبس را بگذراند.

در حالت کلی به مجرمی که مرتکب جرم تهمت و افترا شده است؛ در حدود ۷۴ ضربه شلاق و همچنین از ۱ ماه تا ۱ سال حبس تعلق خواهد گرفت. تخفیف در مجازات این افراد وجود ندارد؛ مگر این که شاکی شخصا رضایت بدهد. البته حتی در صورت رضایت شخص شاکی، جنبه عمومی این جرم مجازات خواهد داشت. بنابراین پیش از این که مرتکب جرم تهمت و افترا بشوید؛ حتما به عواقب آن بیندیشید.

مجازات تهمت و افترا

البته در دادگاه‌ها امکان همکاری با یک وکیل جهت پیگیری پرونده وجود دارد؛ اما باید حتما با وکیلی همکاری کنید که در این زمینه دانش حقوقی بالایی داشته باشد. اگر تمایل به استخدام وکیل ندارید؛ می‌توانید با وکلای مجموعه حقوقی ملی وکیل به صورت آنلاین یا از طریق تماس تلفنی، ارتباط بگیرید.

نمونه رای تهمت و افترا

در اینجا یک نمونه رای تهمت و افترا که از طرف دادستان اعلان شده است را آورده‌ایم تا آشنایی بیشتری با جرایم کیفری افترا و یا تهمت و مجازات‌های آن پیدا کنید:

اتهام تهمت و افترا

به تاريخ ۹۶/۱۰/۲۵ دادگاه در وقت فوق العاده پرونده تحت نظر است. دادگاه با بررسی اوراق و محتویات پرونده و مشاوره، ختم دادرسی اعلام به شرح آتی مبادرت به صدور رای میشود.

  • رأی دادگاه

در خصوص تقاضای اجرای احکام کیفری مشهد مبنی بر اعمال ماده ۵۰۲ قانون آئین دادرسی کیفری در مورد محكومیت عليه خانم که بر اساس دادنامه شماره صادره از این دادگاه که به موجب آن نامبرده از جهت ایراد افترا به تحمل سی ضربه شلاق تعزیری محکوم گردیده و با ارائه گواهی پزشکی قانونی درخواست تبدیل به مجازات مناسب نموده دادگاه با التفات به نامه شماره مورخ ۹۶/۵/۲۹ پزشکی قانونی که حکایت از بیماری و افسردگی داشته و اجرای شلاق موجب عود علائم بیماری میگردد لذا با استناد به ماده مرقوم مجازات سی ضربه شلاق وی را به جزای نقدی مبلغ دومیلیون ریال تبدیل مینماید. رأی قطعی است.

نحوه اثبات تهمت و افترا

به طور کلی مطابق ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی، جرم تهمت و افترا به ۴ طریق قابل اثبات است. نخستین موردی که به وسیله آن می‌توان این جرم را به اثبات رساند؛ اقرار متهم یا مجرم است. در واقع اگر متهم شخصا به این مسئله اقرار کند؛ جرم ثابت خواهد شد.

از دیگر مواردی که به واسطه آن می‌توان جرم تهمت و افترا را ثابت کرد؛ شهادت شاهدان یا قسامه و سوگند است. در چنین شرایطی در صورت قبول قاضی، جرم اثبات خواهد شد. اما اگر هیچکدام از این موارد را نتوان در دادگاه محقق کرد؛ باید مدارکی ارائه کنید که علم قاضی در رابطه با به وقوع پیوستن جرم تهمت یا افترا را ثابت کند.

وکیل تهمت و افترا

اگر موفق به اثبات جرم تهمت و افترا در دادگاه و نزد دادستان نشدید؛ حتما باید از یک وکیل تهمت و افترا کمک بگیرید. وکلای فعال در این حوزه دانش حقوقی بالایی دارند و به همین خاطر، پرونده شما در سریعترین زمان ممکن پیگیری خواهد شد.

وکیل تهمت و افترا

همچنین وکلا به یک سری از مفاد قانونی آشنا هستند که در جلسات دادگاه بسیار راهگشا خواهند بود. کارشناسان سایت ملی وکیل، امکان دریافت مشاوره آنلاین و برقراری تماس با وکیل کیفری را فراهم کرده‌اند؛ در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید تماس بگیرید.


پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام