مقالات مقالات حقوقی

استشهاد محلی مالکیت زمین

آیا تا به حال برای اثبات مالکیت بر یک ملک شخصی در مناطق روستایی به استشهاد محلی مالکیت زمین روی آورده‌اید؟ در واقع یکی از مباحث قانونی که با استفاده از آن می‌توان مالکیت خود را بر یک زمین بدون سند یا زمین روستایی ثابت کرد؛ استشهاد محلی مالکیت زمین است.

با این حال بحث درباره این روش طولانی بوده و جزئیات بسیار زیادی دارد. به طور کلی می‌توان گفت استشهاد محلی بیشتر در مناطق روستایی جوابگو خواهد بود و برای اثبات مالکیت احتمالا نیاز به یک وکیل پیدا می‌کنید. با این حال در ادامه به ارائه توضیحات کاملی درباره نحوه استشهاد محلی مالکیت زمین و روند دادگاه در این زمینه خواهیم پرداخت.

متن استشهاد محلی برای زمین

برای اثبات استشهاد محلی زمین باید یک متن مورد تایید از نظر قانونی و همچنین تنظیم شده توسط وکیل ارائه کنید. در واقع در این برگ شما می‌توانید ادعا کنید که ملک شخصیتان را تصرف کرده‌اند و برای بازپس‌گیری حقوق خود نیاز به دریافت یک استشهاد نامه با توجه به سوابق خود در آن محل دارید.

همچنین استشهادنامه را باید چندین شاهد که در طول سالیان طولانی به زندگی شما در آن محل و تعلق زمین به شما گواه می‌دهند؛ امضا کنند. بنابراین متن استشهادنامه محلی برای زمین یک نوع گواهی به سبب حضور شاهدین بوده و به همین خاطر امکان اثبات تعلق ملک به شما بسیار آسان خواهد بود.

متن استشهاد محلی برای زمین

البته برای نوشتن متن استشهاد محلی زمین بهتر است؛ حتما از وکلای حرفه‌ای کمک بگیرید تا تمام موارد قانونی در متن استشهادی ثبت شوند. علاوه بر این، برای اینکه متن شما ارزش قانونی داشته باشد؛ گرفتن نظر وکیل تا حدودی الزامی است.

نمونه استشهاد محلی برای زمین

در ادامه چندین مورد از نمونه استشهادهای محلی برای زمین را که توسط وکلای حرفه‌ای تنظیم و ثبت شده است را آورده‌ایم. در هر کدام از این نمونه‌ها تفاوت‌های جزئی با یکدیگر وجود دارد. اما اصل همه آنها بر پایه شهادت مطلعین و ساکنین محل قرار گرفته است.

نمونه استشهاد محلی برای زمین

استشهادنامه ۱

در این نوع استشهاد محلی برای زمین تعدادی از افراد مطلع و همچنین ساکنین محل با امضا یا مهر خود شهادت داده‌اند که فرد مدعی مالک اصلی آن زمین یا ملک از ابتدا بوده است. در ادامه متن را می‌توانید مطالعه کنید.

بسمه تعالی

استشهاد محلی

بدینوسیله از معتمدین و مطلعین محل که اطلاع کامل دارند؛ اینجانب فلانی فرزند فلان همسر آقای فلانی بوده و ساکن فلان جا هستم؛ تقاضا دارم که مراتب را گواهی نمایند.

با تشکر

اینجانب فرزند فلان به شماره شناسنامه فلان صحت مراتب فوق را گواهی میکنم. امضا اینجانب فرزند فلان به شماره شناسنامه فلان صحت مراتب فوق را گواهی میکنم‌. امضا اینجانب فرزند فلان به شماره شناسنامه فلان صحت مراتب فوق را گواهی میکنم. امضا اینجانب فرزند فلان به شماره شناسنامه فلان صحت مراتب فوق را گواهی میکنم. امضا

دفترخانه اسناد رسمی یا شورای اسلامی محل :

صحت موارد فوق و امضا / اثر انگشت شهود فوق مورد تایید است. مهر و امضا

استشهادنامه ۲

در نوع دوم استشهادنامه مشاهده خواهیم کرد که فرد مدعی یا مالک خود، اقدام به ثبت یک استشهادنامه با ضمیمه شهادت شاهدان در دادگاه خواهد کرد‌‌. در این نوع استشهادنامه در واقع افراد ادعا کرد‌ه‌اند که زمین به صاحب آن تعلق ندارد و مالک زمین موظف است در دادگاه از حقوق خود دفاع کند.
بدینوسیله اینجانب … فرزند

بند زمین مسکونی و تجاری با حدود اربعه ی ذیل :

شمال :

جنوب :

از توابع بخش

شرق/ غرب: بابت در روستای ………. می باشم که از

اظهار میدارم که صاحب 4 میخ از یک زمین هستم و افرادی که شفاهاً و یا کتباً اظهاراتی مبنی بر خرید زمین مذکور از اینجانب را تایید نموده اند صریحاً تکذیب می نمایم و اشعار می دارم سهم بنده از زمین مذکور فقط 4 میخ بوده که در اختیار بنده می باشد و آن را به احدی نفروخته ام …

با احترام

اینجانبان نامبردگان ذیل با آگاهی از عواقب شهود كذب ، صحت اظهارات فوق را از آقای . . . تأیید و گواهی می نماییم .

1.

2.

3.

استشهادنامه ۳

در این نوع استشهادنامه هم خود افراد محلی یا مطلعین نامه تنظیم کرده‌اند و در آن تایید کرده‌اند که ملک یا زمین از ابتدا متعلق به صاحب آن بوده و به هیچ وجه مالکیت قانونی آن جابجا نشده است. در ادامه این استشهاد نامه را هم با بررسی خواهیم کرد.

فرم استشهاد

ما امضا کنندگان زیر شهادت میدهیم که آقا یا خانم فرزند. بشمارش…… كدملي. ادرس…… بوده…. و کلیه قراداهای ملک از طرف اول تا کنون مورد تاید اینجانبان میباشد و هم اکنو نیز در این محله اقامت دارند و ساکن هستند در حال حاضر مالك ملكبه

امضا کنندگان……

امضا کنندگان

امضا کنندگان

امضا کنندگان

و بهتره يك يا دو نفر از امضا کنندگان نیز در دفتر خونه گواهي امضاي خود رو توسط دفتر تصدیق نمایند

همچنین مسجد محل

شوراي يا دهياري …..

استشهاد محلی مالکیت زمین چیست ؟

همانطور که مشاهده کردید؛ استشهاد محلی برای مالکیت زمین نوعی گواهی است که تا حدودی ثابت می‌کند شما در زمین یا ملک مورد نظر مالکیت داشته‌اید. البته برای اثبات این قضیه نیاز به شهادت افراد محلی یا ساکنان آن منطقه هم وجود خواهد داشت. با این حال در صورتی که تنها چند نفر نسبت به مالکیت زمین شما در استشهادنامه شهادت بدهند؛ دیگر مشکلی وجود ندارد.

توجه کنید استشهاد محلی برای مالکیت زمین به چند نوع مختلف دسته‌بندی می‌شود و در صورتی که شما کسی را برای شهادت در دادگاه نداشته باشید؛ می‌توانید خودتان با توضیحات لازم لایحه خود را به دادگاه تقدیم کنید. در صورتی که نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه یا تنظیم یک لایحه استشهادنامه دارید؛ می‌توانید با کارشناسان موسسه ملی وکیل مشاوره انجام بدهید.

نمونه استشهاد محلی روستایی

تفاوت عمده استشهاد نامه‌های محلی روستایی با شهری ارجاع این استشهادنامه‌ها به دهیاری یا شورای روستا است. در واقع در چنین شرایطی تصمیم گیری نهایی بر عهده دهیار منطقه بوده و اغلب اوقات به دادگاه ورود پیدا نمی‌کند.

نمونه استشهاد محلی روستایی

به همین خاطر روستاییان معمولاً سریعتر از طریق استشهادنامه موفق به احقاق حق خود خواهند شد. در ادامه یک نوع نمونه استشهاد محلی روستایی را آورده‌ایم که در آن مشاهده می‌کنیم چگونه مسئله را به دهیاری روستا ارجاع داده‌اند.

فرم استشهاد

ما امضا کنندگان زیر شهادت میدهیم که آقا یا خانم فرزند. بشمارش…… كدملي. ادرس…… بوده…. و کلیه قراداهای ملک از طرف اول تا کنون مورد تاید اینجانبان میباشد و هم اکنو نیز در این محله اقامت دارند و ساکن هستند در حال حاضر مالك ملكبه

امضا کنندگان……

امضا کنندگان

امضا کنندگان

امضا کنندگان

و بهتره يك يا دو نفر از امضا کنندگان نیز در دفتر خونه گواهي امضاي خود رو توسط دفتر تصدیق نمایند

همچنین مسجد محل

شوراي يا دهياري …..


پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام