برای مطالبه رسمی و به حق وجه پرداختی خودتان می‌توانید اظهارنامه مطالبه وجه را مطابق ماده ۱۵۶ قانون اساسی ارسال کنید. در واقع بسیاری از افراد به سبب گرفتاری‌های حقوقی و قانونی مجبور به پرداخت مبلغی می‌شوند که در دادگاه امکان بازگشت آن وجود دارد. همچنین اگر شما به هر دلیلی وجه ناحقی را به کسی پرداخت کرده‌اید و هم اکنون به دنبال حق خود هستید؛ اظهارنامه مطالبه وجه بهترین روش ثبت قانونی این مسئله در دادگاه است.

بنابراین در صورتی که با نقش این نوع اظهارنامه و همچنین نحوه کارکرد آن در دادگاه آشنایی داشته باشید؛ دیگر از بابت استرداد وجه خود نگرانی نخواهید داشت. با این حال گاهی اوقات به دلایل مختلفی برخی از بدهکاران یا افراد عادی از بازگرداندن وجه به حق ما سر باز می‌زنند. در چنین شرایطی شما می‌توانید از یک وکیل حرفه‌ای کمک بگیرید تا اظهارنامه مطالبه وجهتان را برای شما ارسال کند.

همچنین توجه داشته باشید که این نوع اظهارنامه از لحاظ قانونی هم دارای اعتبار است و اگر بازگشت بخورد می‌توان پرونده آن را در دادگاه پیگیری کرد. در ادامه آشنایی بیشتری با تعریف حقوقی اظهارنامه مطالبه وجه و همچنین نمونه این اظهارنامه پیدا خواهید کرد.

اظهارنامه مطالبه وجه چیست؟

انواع مختلف اظهارنامه برای دریافت حق یک فرد در جامعه تدوین می‌شوند. اظهارنامه مطالبه وجه هم دقیقاً کاربرد مشابهی دارد و افراد مختلف از آن برای بازگرداندن یا پس گرفتن وجهی که از لحاظ قانونی حق آنها است استفاده می‌کنند. البته مشکل زمانی ایجاد می‌شود که فرد بدهکار یا طرف دیگر پرونده از بازگرداندن وجه امتناع کند و یا به هر دلیلی حق طالب وجه را زیر سوال ببرد.

اظهارنامه مطالبه وجه چیست؟

در چنین شرایطی پرونده اظهارنامه مطالبه وجه به دادگاه ارسال خواهد شد و در صورتی که متهم یا متخلف توانایی پرداخت وجه را نداشته باشد؛ مجازات‌های مختلفی در انتظار او خواهد بود. در واقع مسئله مطالبه وجه جنبه حقوقی دارد و به همین خاطر وکلا توانایی زیادی برای پیگیری این مسئله در دادگاه یا به نتیجه رساندن پرونده‌های استرداد وجه دارند. به همین خاطر اگر شما هم با مفهوم اظهارنامه مطالبه وجه آشنایی زیادی ندارید یا اینکه می‌خواهید به هر طریقی وجه خود را مطالبه کنید؛ باید حتماً با یک وکیل حقوقی حرفه‌ای همکاری کنید.

نحوه تکمیل نمونه اظهارنامه مطالبه طلب

برای تکمیل نمونه اظهارنامه مطالبه طلب باید اطلاعات مربوط به شخصی که وظیفه استرداد وجه را دارد را داشته باشید. همچنین در ستون‌های مختلف اطلاعات شخصی و هویتی خودتان را هم باید وارد کنید. به طور کلی این اظهارنامه دو ستون دارد که در یکی از آنها اطلاعات مربوط به فرد مطالبه کننده وجه و در ردیف دیگر اطلاعات فرد بدهکار یا مورد طلب ذکر می‌شود. از آنجایی که فرد با اظهارنامه قصد اعلام موضوع ارجاع پرونده استرداد وجه به دادگاه را به طرف مقابل دارد؛ بنابراین باید اطلاعات هویتی و همچنین اطلاعات شخصی فرد از جمله آدرس فرد یا شماره تلفن او کاملاً صحیح باشد.

در غیر این صورت امکان پیگیری پرونده یا مراجعه به دادگاه از طریق آن وجود نخواهد داشت. زیرا اگر اطلاعات وارده در ستون طرف مقابل اشتباه باشد؛ دادگاه نمی‌تواند این موارد را به حضور او اعلام کنند. در صورتی که اطلاعات کاملی در رابطه با نحوه تکمیل نمونه اظهارنامه مطالبه وجه ندارید؛ می‌توانید از وکلا و مشاوران حقوقی مجموعه ملی وکیل مشاوره آنلاین یا حضوری دریافت کنید.

نمونه اظهارنامه مطالبه وجه

اظهار نامه

اظهار کننده : آقای خانم

مخاطب اظهار : آقای خانم

موضوع اظهار نامه : سایر موضوعات اظهار نامه

با سلام و احترام برابر ماده ۱۵۶ قانون آیین دادرسی مدنی مراتب ذیل را رسماً به استحضار میرساند

موکل آقای خانم …….. حسب مبایعه نامه شماره ….. مورخ ـــــــــ با کدرهگیری تنظیمی در دفتر مشاور املاک به عنوان فروشنده پلاک ثبتی شماره ………… فرعی از پلاک ثبتی شماره ….. اصلی حوزه ثبتی ساوجبلاغ را به شما فروخته و برابر سند. رسمی وکالت فروش به شماره (بلاعزل) اختیار تنظیم سند رسمی به نام خود پس از اتمام اقساط وام به جنابعالی مورخ محول گردیده است. نظر به اخطاریه ارسالی از اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان.

نمونه اظهارنامه مطالبه وجه

مطلع گردیده که همسرشان در مورخ …… اقدام به اخذ رونوشت سند نکاحیه و اجرائیه از دفترخانه رسمی ازدواج مربوطه و نیز بابت مهریه خود اقدام به توقیف پلاک ثبتی فوق الذکر از طریق اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان … نموده است؛ لذا لازم است شما به عنوان خریدار مالک واقعی و معترض ثالث اقدام قانونی به موقع نسبت به طرح دعوای اعتراض ثالث اجرایی جهت رفع توقیف و جلوگیری از نقل و انتقال پلاک ثبتی صدرالبیان برابر مواد ۱۴۶ و ۱۴۷ قانون اجرای احکام مدنی اقدام نمایید موکل تقاضامند است جهت اعطای وکالت به وکیل دادگستری ایشان همکاری نمایید در غیر این صورت شخصاً خودتان یا از طریق وکیل دادگستری خود اقدام نمایید در غیر این صورت عواقب هرگونه کوتاهی و عدم اقدام به موقع بر عهده شخص شما خواهد بود.

………….: شماره تماس

آدرس:

با تشکر


پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام