از جمله دعاوی که امکان مطرح کردن آن در دادگاه وجود دارد؛ استرداد لاشه چک است. در واقع زمانی که چک به هر دلیلی اعتبار قانونی خود را از دست می‌دهد؛ امکان استرداد آن از دارنده وجود خواهد داشت.

همچنین فردی که چک را صادر کرده است؛ در صورت ممانعت دارنده چک بانکی از پس دادن آن، می‌تواند این مسئله را به دادگاه بکشاند. البته در صورت پیگیری این قضیه و مطرح کردن شواهد در دادگاه، امکان مجازات یا دریافت خسارت از فرد متخلف با توجه به جرم او وجود خواهد داشت.

دادخواست استرداد لاشه چک

همانطور که شرح داده شد؛ زمانی که فرد صادر کننده چک پس از پیش آمدن شرایطی مانند از بین رفتن اعتبار چک یا پرداخت آن، بخواهد اصل چک را دریافت کند؛ هیچ محدودیت قانونی وجود ندارد. بلکه قانون با فرد متخلف یا دارنده چک که از بازگرداندن آن امتناع میکند؛ به شدت برخورد خواهد کرد.

در صورتی که دارنده بخواهد از چک اخذ شده، استفاده غیر قانونی کند؛ بر اساس مجازات جرم کلاهبرداری پیگرد قانونی خواهد شد. همچنین دارنده چک موظف است پس از بازگردانی چک، هیچ نسخه کپی یا نمونه برداری شده از آن را نزد خود نگه ندارد.

دادخواست استرداد لاشه چک

در هر صورت، طرف صادر کننده چک پس از مواجه با هر گونه تخلف، می‌تواند در دادگستری محل زندگی دارنده چک، دادخواست خود را مطرح کند و به همین شکل، لاشه چک را استرداد کند. در چنین مواردی که در ادامه مطرح کرده‌ایم؛ قانون کاملا حق را به صادر کننده چک خواهد داد:

استرداد چک به عنوان ضمانت: در صورتی که چک به جهت اثبات حسن نیت و همچنین با نیت ضمانت داده شود؛ دارنده موظف است پس از انجام این امر، چک را بازگرداند. در غیر این صورت صادر کننده حق ارائه دادخواست را دارد.

استرداد چک امانت داده شده: مطابق ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی، اگر چک یا سفته‌ای با نیت امانت یا برای مواردی همچون رهن، اجاره، وکالت و غیره به دارنده داده شود؛ موظف است پس از مصرف معین‌، آن را به صادر کننده بازگرداند و در غیر این صورت مجازات حبس ۶ ماه تا ۳ سال انتظار او را می‌کشد.

استرداد چک قرارداد: چنانچه چکی به جهت پایبندی به مواد یک قرارداد صادر شود؛ پس از فسخ، اقاله و انفساخ قرارداد امکان دریافت چک وجود دارد.

نمونه دادخواست استرداد لاشه چک

در ادامه یک نمونه از دادخواست برای ارائه به دادگاه جهت استرداد چک را ارائه کرده‌ایم. با استفاده از این طرح دعوی، می‌توانید اظهارات خود را به دادگاه اعلام کنید.

نمونه دادخواست استرداد لاشه چک

نمونه دادخواست:

با سلام و عرض ادب، به مراتب قضایی اعلام میکنم:

اینجانب به سبب سندی عادی در تاریخ … یک فقره چک را نزد دارنده به عنوان امانت/ ضمانت / قرارداد گذاشته‌ام که ایشان تخلف کرده و چک را برگشت زده و دعوی مطالبه وجه چک به طرفیت اینجانب اقامه نموده‌اند. لذا با استناد به مواد 619 و 620 قانون مدنی و 141 قانون آیین دادرسی مدنی صدور حکم به استرداد لاشه چک را درخواست دارم.

وکیل استرداد لاشه چک

وکیل استرداد لاشه چک فردی است که توانایی پیگیری مراتب قضایی بازگردانی چک و همچنین نحوه اعلام دادخواست به دادگاه را دارد. البته وکیل کیفری باید در دادگاه شواهد لازم به جهت اثبات تخلف دارنده چک و حقانیت صادر کننده چک را ارائه کند.

وکیل استرداد لاشه چک

در صورتی که فرد متخلف و دارنده‌ای که از بازگرداندن چک امتناع می‌کند؛ اقدام به سو استفاده از سند چک در این مدت کند؛ وکیل باید مراتب پیگیری جرم او در دادگاه و مجازات فرد متخلف را هم انجام دهد. وکیل استرداد لاشه چک باید علم زیادی در رابطه با دعاوی حقوقی و مالی داشته باشد تا پرونده طرف مدعی را به مقصد مطلوبی برساند.

بنابراین در صورتی که فکر می‌کنید؛ برای طی کردن مراحل استرداد لاشه چک خود نیاز به همکاری با یک وکیل حرفه‌ای دادگستری دارید؛ می‌توانید با شرکت در جلسه مشاوره یک وکیل مناسب را انتخاب کنید. در موسسه ملی وکیل امکان مشاوره تلفنی و همچنین حضوری برای مراجعین فراهم شده است. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان حقوقی مجموعه ملی وکیل تماس بگیرید.

لایحه استرداد لاشه چک

فرد مدعی در دعاوی استرداد لاشه چک در صورتی که پس از احضار متهم موفق به دریافت چک نشود؛ باید لایحه دفاع خود را به دادگاه تقدیم کند. در واقع پس از ارسال اظهارنامه به فرد متخلف یا متهم او باید در دادگاه حاضر شود تا همراه با مدعی دعوا مراتب دفاع و اظهارات خود را نزد دادستان بیان کنند.

لایحه استرداد لاشه چک

در صورتی که دادستان با توجه به شرایط رای را به نفع فرد متخلف صادر کند؛ امکان دارد؛ مدعی نتواند از خود دفاع کند. بنابراین همکاری با یک وکیل برای ارائه دفاعیات به حق در دادگاه و همچنین تنظیم یک لایحه قابل قبول برای قاضی تا حدودی الزامی است. لایحه نویسی و تنظیم دفاعیات را می‌توانید به وکلای مجموعه ملی وکیل بسپارید‌.


پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام