مقالات مقالات کیفری

ممنوع الخروجی چک برگشتی

ممنوع الخروجی چک برگشتی چیست؟

ممنوع الخروجی چک برگشتی و به طور کلی دعاوی مربوط به چک را می توان از سه طریق مختلف پیگیری کرد. با توجه به این که چک به عنوان یک سند مهم تجاری تاثیر مهمی در اجتماع و روابط اقتصادی دارد قانونگذار سه مسیر مختلف برای پیگیری این دعاوی پیش بینی کرده است.

ممنوع الخروجی چک برگشتی چیست؟

  • شرایط ممنوع الخروجی چک برگشتی چیست؟
  • چگونه می توان نسبت به ممنوع الخروجی چک برگشتی اقدام کرد؟
  • مهمترین نکات مربوط به ممنوع الخروجی چک برگشتی چیست؟ هزینه ممنوع الخروجی چک برگشتی چقدر است؟
  • اصلی ترین راه برای ممنوع الخروجی چک برگشتی چیست؟
  • سریع ترین راه ممنوع الخروجی چک برگشتی چیست؟
  • کارکرد یک وکیل کیفری در خصوص ممنوع الخروجی چک برگشتی چیست؟
  • مسیرهای ممنوع الخروجی چک برگشتی کدام است؟
  • آیا امکان ممنوع الخروجی چک برگشتی از طریق دادگاه وجود دارد؟
  • آیا امکان ممنوع الخروجی چک برگشتی از طریق اداره ثبت وجود دارد؟

ممنوع الخروجی چک برگشتی یکی از ابزارهای در اختیار صاحب چک است که بر اساس آن بتواند نسبت به بازپس گیری حق خود اقدام کند. در واقع با توجه به قانون خروج از کشور که هیچ فرد بدهکار حق خروج از کشور را تا زمان تسویه بدهی خود ندارد، می توان گفت که قانون امکان ممنوع الخروجی چک برگشتی را پیش بینی کرده است. بنابراین دارنده چک می تواند با مراجعه به مراجع قضایی پیش بینی شده نسبت به این کار اقدام کند.

مسئله ای که ما در این مقاله به دنبال آن هستیم این است که بدانیم یک فرد چگونه می تواند نسبت به این کار اقدام کند؟ در واقع می خواهیم بدانیم که برای ممنوع الخروج کردن یک فرد به واسطه چک برگشتی چه مسیری باید طی شود و این اقدام چه هزینه هایی در بر دارد؟

آیا دعاوی مربوط به چک تحت عنوان دعاوی مالی مطرح می شود؟ چرا که دعاوی مالی هزینه های بیشتری نسبت به دعاوی غیر مالی دارد. حال در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد. با ما در ادامه همراه باشید.

انواع ممنوع الخروجی چک برگشتی

ممنوع الخروجی چک برگشتی و به طور کلی دعاوی مربوط به چک را می توان از سه طریق مختلف پیگیری کرد. با توجه به این که چک به عنوان یک سند مهم تجاری تاثیر مهمی در اجتماع و روابط اقتصادی دارد قانونگذار سه مسیر مختلف برای پیگیری این دعاوی پیش بینی کرده است.

دارنده چک می تواند برای پیگیری امور مربوط به چک از طریق اداره ثبت و گرفتن اجراییه، از طریق دادگاه حقوقی و همچنین از طریق دادگاه کیفری اقدام کند. ممنوع الخروجی چک برگشتی نیز در هر کدام از این مسیرها پیش بینی شده است. در کلام ساده تر ممنوع الخروجی چک برگشتی یکی از آثار دعاوی مربوط به چک محسوب می شود.

انواع ممنوع الخروجی چک برگشتی

اگر بخواهیم بهتر بیان کنیم، شما تنها در مسیر حقوقی می توانید به صورت مستقیم درخواست ممنوع الخروجی برای چک برگشتی را داشته باشید. این در حالی است که در مسیر گرفتن اجراییه از اداره ثبت و شکایت کیفری، در صورت عدم وصول و یا عدم حضور صادر کننده چک یکی از ابزارهای قانون برای پیگرد قانونی وی، ممنوع الخروج کردن او می باشد. از این رو گفته می شود که ممنوع الخروجی چک برگشتی یکی از آثار مسیرهای کیفری و گرفتن اجراییه از اداره ثبت است.

شاید برای شما جالب باشد بدانید که اداره ثبت برای اسناد رسمی اقدام به صدور اجراییه می کند. چک از معدود اسناد غیر رسمی در قانون محسوب می شود که قدرتی برابر با قدرت اسناد رسمی دارد. از این رو شما می توانید با مراجعه به اداره ثبت نسبت به صدور اجراییه اقدام کنید.

ممنوع الخروجی چک برگشتی از مسیر حقوقی و ثبت

با توجه به این که تقریبا ممنوع الخروجی چک برگشتی از طریق حقوقی و ثبت نزدیک به یک دیگر است این دو مسیر را در یک گروه بررسی می کنیم. اولین اقدامی که باید انجام دهید این است که گواهی عدم وصول چک توسط بانک را دریافت کنید. این گواهی نشان می دهد که شما برای وصول چک اقدام کردید و به دلیل عدم موجودی حساب این امکان برای شما فراهم نشده است.

با داشتن این مدرک شما به اداره ثبت مراجعه کرده و نسبت به وصول چک خود از طریق اجراییه اقدام می کنید. برای این کار بهتر است لیستی از اموال منقول و غیر منقول صادر کننده چک نیز همراه داشته باشید. در غیر این صورت اداره ثبت خود نسبت به این کار اقدام می کند. با وصول درخواست شما، ابلاغیه ای به فرد صادر کننده چک ارسال می شود.

در صورتی که فرد طی این مدت اقدامی نکند و یا نتواند رضایت صاحب چک را به دست بیاورد. اداره ثبت ابتدا اقدام به ممنوع الخروجی وی می کند وسپس اموال وی را توقیف می کند. در کلام ساده تر توقیف اموال هدف اصلی صدور اجراییه است که یکی از آثار آن ممنوع الخروجی چک برگشتی محسوب می شود. برای استفاده از این مسیر صاحب چک لازم است که ده درصد از کل مبلغ چک را به عنوان هزینه اجراییه پرداخت کند.

شبیه به همین اتفاق در مسیر حقوقی رخ می دهد. در واقع در صورتی که چک صادر شده بر اساس قوانین جدید چک بوده و بدون هیچ قید و شرطی صادر شده باشد بدون تشکیل دادگاه، نسبت به صدور ممنوع الخروجی چک برگشتی اقدام می شود. اما در صورتی که چک از نوع قدیمی بوده و یا دارای قید و شرطی باشد باید دادگاه تشکیل شده و سپس نسبت به ممنوع الخروجی تصمیم گیری شود.

ممنوع الخروجی چک برگشتی از مسیر کیفری

همانطور که می دانید در خصوص چک شما می توانید از مسیر کیفری نیز اقدام کنید. در قانون صدور چک بلامحل جرم انگاری شده است. با شکایت کیفری، دادستان می تواند درخواست ممنوع الخروجی چک برگشتی را داشته باشد. بر این اساس فرد حداکثر به مدت شش ماه از کشور ممنوع الخروج می شود.

ممنوع الخروجی چک برگشتی از مسیر کیفری

با اتمام این مدت زمان، در صورتی که وضعیت تغییری نکرده باشد امکان تمدید مجدد این ممنوع الخروجی وجود دارد. این مسئله ای است که باید به آن توجه داشته باشید. در حالت کلی توجه کنید که انتخاب مسیر به نوع چک و وضعیت صادر کننده و نیاز شما بستگی دارد. از این رو پیشنهاد ما این است که حتما در این خصوص از یک وکیل پایه یک و مجرب کمک بگیرید. این کار می تواند شما را در سریع ترین زمان ممکن به بهترین نتیجه برساند.

 


پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام