اعتراض به تحریر ترکه چیست؟

بدون شک اعتراض به تحریر ترکه اگر در مقابل مراجع قانونی صورت پذیرد می تواند نتیجه خوبی در پی داشته باشد، اما به این نکته توجه کنید که هر فردی در دورانی که زنده است ممکن است بدهکار کسی باشد، که بعد از فوت او اصولاً اموال و دارایی فرد فوت شده به صورت لیست درآمده و افرادی مانند وکیل، ورثه و افرادی که از ایشان طلب دارند حاضر می شوند، تا بتوانند حق خود را بگیرند.

اعتراض به تحریر ترکه چیست؟

اصولاً تحریر ترکه یعنی املاک و دارایی خاصی که از فرد فوت شده به جا مانده است و در اصل وراث باید در ابتدای کار اگر حق به گردن میت بوده است را ادا نمایند، اما اگر به هر دلیلی وراث این کار را نکنند فرد طلبکار می تواند از طریق دادگاه به حق خود برسد.

اعتراض به تحریر ترکه زمانی اتفاق می‌افتد که وراث در هنگام تقسیم مال با مشکل و اختلافات خاص روبرو شوند و فردی که طلبکار میت بوده است، با ارائه‌ی مدارک و مستندات کامل به دادگاه می تواند اعتراض به تحریر ترکه کند.

اعتراض وراث

این نکته را به خاطر داشته باشید که وراث اگر بخواهند که اعتراض به تحریر ترکه داشته باشند، اصولاً باید مدارکی از قبیل گواهی فوت و هم چنین فرم گواهی انحصار وراثت را به دادگاه تحویل دهند و البته لیست تمام دارایی های شخص فوت شده را نیز باید هنگام دادخواست به کارشناس دادگاه تحویل دهند.

این نکته را از یاد نبرید که کارشناس با تجربه‌ای که در دادگاه حضور دارد، تمام دارایی و اموال فرد فوت شده را با آخرین قیمتی که در بازار وجود دارد تعیین می کند، و این گونه مشخص می شود که اموال و دارایی با چه مبلغی برآورد می شود.

تمام سند ها و مدارکی که به دادگاه ارائه می شود را کارشناس به صورت فهرستی خاص در می آورد و حتی کارشناس به انواع طلب و بدهی فرد فوت شده اشاره می کند، و به وراث اعلام می‌کند برای اعتراض به تحریر ترکه باید این نکته را در خاطر داشته باشید که افرادی که در دادگاه حاضر می‌شوند باید نقش خود را در اموال فرد فوت شده ذکر نمایند، که در این میان کسی که دارای طلب و بدهی است نیز باید حضور داشته باشد.

اعتراض وراث

بررسی نوع اختلافات

اختلافاتی که بین وراث به وجود می‌آید باعث اعتراض به تحریر ترکه در دادگاه می‌شود و به همین خاطر قاضی سعی می‌کند تا نوع اختلاف را حل نمایند و این نکته را باید در نظر داشت که هر کدام از وراث می‌توانند وکیلی برای خود در این زمینه به دادگاه معرفی کنند تا کار را با سرعت عمل بیشتری به انجام برساد.

عمدتاً باید در نظر داشت که تا قبل از فهرست کردن کردن تمام  اموال و دارایی در حضور وراث؛ طلبکار و بدهکار و وکیل قانونی هیچ کس حق ندارد که به ترکه نزدیک شود و هر گونه تصرف در ترکه ممنوع می‌باشد؛ چراکه با فهرست کردن اموال و دارایی ها افراد می توانند دریابند به طور دقیق چه چیزهایی وجود دارد.

مهر و موم ترکه

چنانچه وراث یا وکیل قانونی فرد فوت شده درخواست مهر و موم ترکه را داشته باشند، دادگاه صد درصد این کار را انجام می دهد؛ چرا که با مهر و موم به هیچ عنوان هیچ تصرفی در اموال و دارایی های شخص فوت شده به وجود نمی آید و البته این نکته را باید در نظر داشته باشید که برای رفع مهر و موم ترکه نیزمی توان وراث و یا وکیل قانونی درخواست نماید.

افرادی که اعتراض به تحریر ترکه در مدت ۲۰ روز می توانند اگر از رای و نظر دادگاه راضی نباشند، دادگاه را به یک تجدید نظرخواهی دعوت کنند که شما برای این کار باید به دادگاه عمومی مراجعه فرمایید. اگر به دنبال وکیل اعاده دادرسی هستید می توانید از ما کمک بگیرید .

کاملاً این موضوع طبیعی است که بعد از فوت فردی که دارای فرزند است سهمی از ارث برای هرکدام به جا می گذارد، که در این بین همانگونه که خود بهتر می‌دانید سهم الارث خانم ها کمتر از آقایان می‌باشد و  زمانی می توانند از سهم خود استفاده کنند که فرد فوت شده هیچ طلبکاری نداشته باشد.

این مورد را به خاطر داشته باشید که برای اعتراض به تحریر ترکه از سمت وراث باید شرایط خاصی وجود داشته باشد؛ چرا که تا معلوم شدن نهایی تکلیف اموال و دارایی ها برای وکیل وراثت و هم چنین افرادی که حقی به گردن میت دارند، نمی‌توان از اموال استفاده نمود.

سخن پایانی

در این بین به واسطه نظر کارشناسان دادگاه باید ملک و املاک به خوبی چک لیست شود، تا بتوان بعد از پرداخت دیون به طلبکاران فرد فوت شده، به سهم ارث هر کدام از ورثه نیز اشاره داشت، و این نکته را بهتر است در یاد داشته باشید که شما برای هر گونه اعتراض به تحریر ترکه بهتر است از یک وکیل کیفری مجرب مشورت گرفته و همچنین به واسطه آگاهی و دانش وی پرونده و دادخواست خود را به دادگاه ارجاع دهید، توصیه من به شما عزیزان این است که از وجود یک وکیل ماهر و البته زُبده  استفاده کنید تا به نتیجه دلخواه خود هرچه سریعتر برسد.

برچسب ها: اعتراض به تحریر ترکه

پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام