مقالات

لایحه اعاده دادرسی

در ابتدا باید بگوییم لایحه اعاده دادرسی برای رد حکم و یا تجدید نظر در حکم است که به دادگاه و قاضی ارائه می شود، شما با تقدیم لایحه اعاده دادرسی به طور قطع از حکم را نمی توانید رد کنید و باید مسائلی همچون عدله، شواهد و مدارک توسط قاضی بررسی شود که در صورت نیاز مجدد به بررسی پرونده دادگاه دیگری برگزار خواهد شد.

لایحه اعاده دادرسی چیست؟

لایحه اعاده دادرسی یک متن نوشتاری است که شاکی یا معترض بیانات و یا تقاضای خودرا در آن نوشته و به دادگاه تقدیم میکند که به آن لایحه ی تسلیمی میگویند.

یک نمونه ی دیگر از لایحه اعاده دادرسی ،لایحه ی دفاعیه است که این نوع از لایحه ها توسط وکیل شخص برای دفاع نمودن از او و روشن کردن حقیقت تنظیم شده و به دادگاه تسلیم میشود.

لایحه اعاده دادرسی چیست؟

در دعاوی قانونی هم شاکی و هم کسی که از او شکایت شده در جریان پرونده میتوانند برای اینکه از خود دفاع کنند و یا مدارک و سند های جدیدی به دادگاه ارائه دهند بیانات خود را یا به صورت شفاهی و یا به صورت لایحه اعاده دادرسی تقدیم دادگاه کنند.

ولی باید به این نکته توجه کرد تاثیری که لایحه اعاده دادرسی در دادگاه میگذار بسیار بالاست از همین رو نوشتن لایحه اعاده دادرسی اهمیت بالایی دارد و بهتر است در این مسیر از یک وکیل کیفری ب کمک بگیریم.

اعاده دادرسی چیست؟

لایحه اعاده دادرسی یکی از روش های شکایت از حکم صادر شده و برگشت به دادگاه صادر کننده حکم قبلی است زیرا از نظر شاکی حکم صادر شده اشتباه  است و دلایلی نیز برای اثبات حرف خود دارد.

اعاده دادرسی بر چه مبنایی انجام میشود؟

هدف از اعاده دادرسی اجرایی شدن عدالت است.بنابراین اعاده دادرسی پیش بینی شده است که اگر دادرس،قاضی و دادگاه مرتکب خطا شدند و حکم اشتباهی صادر کردند وکلای طرفین دعوا بتوانند به آن اعتراض کنند  و حکم صادر شده دوباره مورد برسی قرار گیرد  و اگر خطایی رخ داده بود برطرفش سازند.

انواع لایحه اعاده دادرسی

باید توجه داشته باشید که برای تنظبم لایحه اعاده دادرسی نمی توانید بدون مشاوره با وکیل یا افراد مجرب اقدام به این کار کنید، شما در ادامه می توانید با انواع لایحه اعاده دادرسی آشنا شوید.

انواع لایحه اعاده دادرسی

دو نوع لایحه اعاده دادرسی وجود دارد که هر کدام شرایط و کارکرد مختص به خود را دارد و باید به درستی با آن آشنا باشید تا در مراحل تنظیم آن و سپس تقدیم آن به دادگاه با بهترین نتیجه از سوی دادگاه و قاضی روبرو شوید.

  1. لایحه اعاده دادرسی اصلی:

باتوجه به بند الف ماده432 قانون آیین دادرسی مدنی،متقاضی اعاده دادرسی آن را به طور جداگونه درخواست میکند.یعنی یکی از طرفین دعوایی که قبلا حکم آن صادر شده و این پرونده دیگر در جریان رسیدگی نیست در خواستی را به عنوان اعاده دادرسی به دادگاه ارائه دهد.

  1. لایحه اعاده دادرسی طاری:

باتوجه به بند ب ماده  432 قانون ذکر شده اعاده ایست که ضمن دادرسی پرونده انجام میشود بر عکس مورد قبل.

به طور کلی از آنجایی که احکامی که در دادگاه های کیفری صادر میشوند با جان و مال طرفین دعوا ارتباط دارند معمولا پرچالش ترین پرونده های اعاده دادرسی را به خود اختصاص میدهند. به همبن دلیل است که نقش وکیل در این دادگاه ها بسیار پررنگ و حساس است.

در مبحث اعاده دادرسی از هر اتفاق یا مدرکی که بتواند ثابت کند که رایی که توسط دادگاه صادر شده ایرادی دارد و اشتباه است میتوان استفاده کرد تا با کمک وکیل آن رای را تغییر داد.

یکی از مسائل مورد توجه در پرونده های اعاده دادرسی موضوع شهادت شاهدان است در صورتی که بتوان به دادگاه ثابت کرد که شهادت شاهدان دروغ بوده و یا با توجه به منافع شخصی بوده میتوان رای دادگاه را که با توجه به آن شهادت صادر شده تغییر داد.

نحوه ارائه لایحه اعاده دادرسی

همانطور که قبلا گفته شد اعاده دادرسی به دو بخش اصلی و طاری تقسیم میشود که در بخش اصلی کسی که خواستار اعاده دادرسی است به طور مستقل آن را از دادگاهی که حکم قطی را صادر کرده درخواست میکند.

نحوه ارائه لایحه اعاده دادرسی

که مستزلم تهیه و ارائه دادخواست کیفری است ولی در اعاده دادرسی طاری متقاضی میتواند درخواست خود را در همان جلسه رسیدگی که حکم در آن صادر شده چه به صورت کتبی و چه شفاهی ارائه دهد و ظرف سه روز دادخواست خود را تقدیم دادگاه کند.

شرایط عمومی لایحه اعاده دادرسی به چه صورت است؟

  1. دادخواست روی برگ های چاپی مخصوص و به زبان فارسی باید ارائه شود.
  2. در دادخواست باید نام و نام خانوادگی درخواست کننده و طرف مقابل درج شده باشد.
  3. شخص متقاضی باید دادخواست را امضاء کرده باشد.
  4. اگر قرار است دادخواست را وکیل تقدیم کند باید مشخصات وکیل هم در دادخواست درج شود.
  5. ادله دادخواست دهنده باید در دادخواست ذکر شود.

شرایط اختصاصیلایحه اعاده دادرسی به چه صورت است؟

  1. حکم مورد درخواست باید در دادخواست درج شود.
  2. مشخصات دادگاه صادر کنند باید درج شود.
  3. جهات اعاده دادرسی باید ذکر شود.

پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام