بسیاری از افراد به دلایل مختلفی درگیر اثبات مالکیت ملک خود می‌شوند. این گروه از افراد با وجود گیر و دار پرونده‌های ملکی، اغلب تلاش می‌کنند تا با کمک یک وکیل ملکی حرفه‌ای، پرونده خود را به نتیجه برسانند. همچنین از آن جایی که برای اثبات مالکیت ملک باید حتما سند یا شواهدی مبنی بر مالکیت افراد وجود داشته باشد؛ اثبات مالکیت املاک بدون سند کار سختی خواهد بود.

با این حال، افراد حقیقی مدعی مالکیت ملک، در این مسیر حتی بدون سند همچنان فرصت اثبات مالکیت خود را خواهند داشت. برای بررسی هر چه بیشتر نحوه اثبات مالکیت ملک توسط کارشناسان مجموعه ملی وکیل، در ادامه با ما همراه باشید.

اثبات مالکیت ملک به چه معناست؟

مالکیت ملک عبارت است از تعلقی که مالک نسبت به ملک دارد. در واقع فرد صاحب ملک می‌تواند از مراجعت یا دخالت دیگر افراد در رابطه با امور ملک خود جلوگیری به عمل آورد. همچنین باید توجه کرد که اثبات مالکیت ملک بدون سند یا وجود شواهد خاص، ممکن است تا حدودی سخت باشد؛ بنابراین اولین گام برای اثبات مالکیت ملک جمع آوری اسناد و مدارک است.

اثبات مالکیت ملک به چه معناست؟

معمولا وکلا بهترین روش‌های اثبات مالکیت ملک در موارد مختلف را می‌شناسند و به همین طریق هم این مسئله را در دادگاه به اثبات می‌رسانند. همچنین مطابق ماده ۲۱ قانون ثبت، “پس از اتمام عملیات مقدماتی ثبت، ملک در دفتر املاک ثبت شده و سند مالکیت مطابق ثبت دفتر املاک داده می شود.”

انواع اثبات مالکیت ملک

به طور کلی چهار روش اقرار، سند، شهادت و اماره تصرف برای اثبات مالکیت بر یک ملک مشخص وجود دارد. به کار گیری هر یک از این روش‌ها کاملا به نوع پرونده بستگی دارد و در موارد مختلف باید حتما برای اثبات مالکیت ملک وکیل پرونده به یک دسته از شواهد استناد کند. به همین دلیل هم در ادامه هر یک از انواع روش‌های اثبات مالکیت ملک را شرح داده‌ایم.

انواع اثبات مالکیت ملک

اثبات مالکیت ملک موروثی

اثبات مالکیت ملک به صورت موروثی بر اساس برخی از شواهد و مدارک صورت می‌گیرد. در دادگاه با وجود گواهی انحصار وراثت،  بررسی وراث صغیر، بررسی وصیت‌نامه متوفی، بررسی وکالتنامه، موافقت تمامی وراث فیش پرداخت وجه معامله به تمامی وراث و بررسی مفاصا حساب مالیاتی متوفی می‌توان مالکیت داشتن بر ملک موروثی را به اثبات رساند.

اثبات مالکیت ملک بدون سند

برای اثبات مالکیت بدون سند، باید حتما به شهادت شاهدان یا نوعی قرارداد استناد کرد. به طور مثال با وجود قولنامه یا وکالت نامه وراث، امکان اثبات مالکیت بدون سند وجود خواهد داشت. همچنین باید توجه کنید که عدم وجود سند رسمی، شرط بسیار مهمی برای بررسی وضعیت مالکیت پرونده شما در دادگاه خواهد بود.

اثبات مالکیت ملک اوقافی

در صورتی که در مورد دو اصل مالکیت و وقفیت اختلاف ایجاد شود؛ دادگاه اصل را بر روی ملکیت قرار می‌دهد و فردی که ادعای وقفی بودن اموال را دارد؛ باید حتما برای اثبات این مسئله با ادله کافی تلاش کند. در صورت اثبات وقفی بودن ملک، امکان خرید و فروش آن وجود نخواهد داشت.

اثبات مالکیت ملک مشاع

برای اثبات مالکیت ملک مشاع هر یک از شرکا باید با مراجعه به دادسرا، اسناد مالکیتی خود را ارائه کنند. همچنین از آن جایی که ممکن است گاهی اوقات سند وجود نداشته باشد؛ می‌توان با کمک گرفتن از یک وکیل افراز در این موارد به سایر شواهد اکتفا کرد. در صورت تمایل به اثبات مالکیت مشاعی، می‌توانید به صورت حضوری یا غیر حضوری از وکلای خبره مجموعه ملی وکیل مشاوره دریافت کنید.

اثبات مالکیت ملک قولنامه ای

قولنامه دستی اعتباری برابر با سند عادی دارد. بنابراین با استفاده از قولنامه دستی در کنار مواردی همچون اماره تصرف، اقرار و سوگند می‌توان مالکیت ملک قولنامه‌ای را اثبات کرد.

نمونه رای اثبات مالکیت ملک

در ادامه یک نمونه رای اثبات مالکیت ملک در دادسرا را ارائه کرده‌ایم:

شرح دادخواست سلام با احترام به استحضار می رساند

اینجانب در سال ۷۴ یک قطعه زمین به مساحت … دارای پلاک ثبتی … واقع در بخش … شهرستان … را به بیع شفاهی از خوانده محترم خریداری نموده و کل ثمن معامله را به نامبرده طی چکهای شماره … الى … عهده بانک … هر کدام به مبلغ … ریال پرداخت نمودم پس از انجام معامله نامبرده زمین موصوف را به تصرف اینجانب در آورد و اینجانب در همان سال اقدام به احداث بنا در زمین مذکور نمودم و در حال حاضر مدت … سال است که در خانه احداث شده در آن زمین سکونت دارم نظر به این که در زمان وقوع عقد بیع چند نفر شاهد حضور داشتند و در حال حاضر خوانده فروش زمین را به اینجانب انکار مینماید ضمن دعوت از شهود مستندا به مواد ۱۹۰۰۱۰. ۰۲۱۹ ۰۳۳۸ ۳۳۹ قانون مدنی و مواد ۵۱۹۰۱۹۸ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی صدور حکم بر اثبات معامله فی مابین اینجانب و خوانده در خصوص یک قطعه زمین دارای پلاک ثبتی … با احتساب کلیه خسارات قانونی مورد استدعاست.


پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام