مطالب حقوقی

شکایت تصرف عدوانی

در مبحث شکایت تصرف عدوانی، می‌توان گفت که افراد حق تصرف کامل املاک و مستغلات خود را دارند. اما گاهی اوقات سایر مدعیان ادعا می‌کنند که بر روی ملک شخص دیگری امکان تصرف دارند. تحت این شرایط مبحث تصرف عدوانی به میان خواهد آمد. در اینجا بسیاری از افراد می‌پرسند که آیا امکان شکایت از فرد یا افراد مدعی به سبب این ادعا یا تصرف وجود دارد؟ بله خوشبختانه شما می‌توانید این مسئله را در دادگاه‌های عادل سراسر کشور مطرح کنند. همچنین وکلا توانایی ارائه کمک شایانی را به شما به عنوان شاکی خواهند داشت. در ادامه با ما همراه باشید تا انواع روش‌های ارائه شکایت تصرف عدوانی در دادگاه را مورد بررسی قرار بدهیم.

مهلت شکایت تصرف عدوانی

ماده ۱۰۶ قانون مجازات اسلامی بیان می‌کند که مهلت شکایت تصرف عدوانی تا ۱ سال از زمانی است که مالک مال غیر منقول از تصرف یا ادعای مالکیت نفر دیگر اطلاع پیدا کند. در واقع اگر فرد شاکی به محض اطلاع پیدا کردن از وجود فردی که مال او را تصرف کرده است؛ به مراجع قانونی مراجعه نکند؛ همچنان فرصت شکایت برای او تا یکسال آینده هم وجود خواهد داشت.

مهلت شکایت تصرف عدوانی

مسئله دیگر این است که اگر این یکسال مهلت شما به اتمام برسد؛ دیگر امکان شکایت بنا بر قوانین دادگاه نخواهید داشت. همچنین باید توجه کنید که در صورت شکایت از فرد مدعی، امکان پیگیری شکایت حتی پس از یک سال هم وجود دارد.

مدارک لازم برای شکایت تصرف عدوانی

به طور کلی برای راهیابی شکایت شما به دادگاه باید حتما مدارک و ادله کافی را به دادگاه ارائه کنید. در واقع وجود این مدارک کاملا الزامی است. از جمله این مدارک میتوان به مدارک هویتی افراد و همچنین اسناد مربوط به اموال آن‌ها که مورد تصرف قرار گرفته‌ است اشاره کرد. در حالت کلی برای انجام شکایت بر علیه متخلف تصرف عدوانی و همچنین اثبات جرم در مراحل اولیه دادگاه به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • کارت ملی
  •  شناسنامه و مدارک هویتی فرد
  • اسنادی که نشان دهنده مالکیت شخص مدعی تملک باشد؛ مانند سند ملک
  •  استشهادنامه و برگه شهود دعوی
  •  نشانه و ادله ای مبنی بر تصرف و مدت زمان آن

تصرف عدوانی چیست؟

تصرف عدوانی در لغت به معنای زور ستانش و در اختیار گرفتن مال غیر منقول یک شخص دیگر است. اما در معنای حقوقی، زمانی که فردی به غیر از مالک اقدام به تصرف ملک دیگری بدون وجود حق مالکیت بر آن مال می‌کند؛ مرتکب جرم تصرف عدوانی شده است. این افراد همچنین از طرف مراجع قانونی مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

تصرف عدوانی چیست؟

به هر حال باید مالکان توجه کنند که هر زمان شخصی ادعای مالکیت بر اموال غیر منقول آن‌ها را داشته باشد؛ می‌توانند از بابت این کار در دادگاه شکایت کنند. همچنین باید توجه کنید که تصرف عدوانی در دادگاه یک جرم درجه یک به شمار می‌آید و در اولین فرصت مراجع قضایی به آن رسیدگی خواهند کرد. هر چند همانطور که توضیح دادیم؛ باید حتما مدارک و ادله کافی برای اثبات جرم هم در دادگاه وجود داشته باشد.

شکایت تصرف عدوانی کیفری

همانطور که در جریان هستید؛ اگر شخصی با زور یا قهر اقدام به تصرف املاک فرد دیگری کند؛ یک مجرم به شمار می‌آید که مرتکب جرم کیفری شده است. همچنین اگر در این بین مراودات مجرمانه‌ای هم رخ بدهد؛ مجرم با توجه به قانون مجازات خواهد شد.

شکایت تصرف عدوانی کیفری

البته در صورتی که جرمی هم در این بین رخ ندهد؛ همچنان می‌توان از مجرم به سبب تصرف با زور و اجبار ملک شخص شکایت کرد. معمولا در دادگاه‌های جرایم کیفری به جرم تصرف عدوانی رسیدگی می‌شود؛ زیرا این جرم همواره با اعمال زور و خشونت صورت می‌گیرد. معمولا وکلای موسسه حقوقی ملی وکیل تلاش می‌کنند تا شکایت‌هایی از این دست را به دادگاه کیفری بکشانند تا مراجع قضایی مجرم را مجازات کنند‌.

مشاوره شکایت تصرف عدوانی

اگر شما هم با مورد تصرف عدوانی در رابطه با املاک خود یا دیگران مواجه شده‌اید؛ می‌توانید این جرم را در دادگاه با همکاری یک وکیل یا مشاور حقوقی پیگیری کنید. در واقع از آنجایی که تصرف عدوانی یک مورد کاملا کیفری است؛ پیگیری آن در دادگاه با کمک وکیل ملکی اهمیت بسیار زیادی دارد.

بهتر است پیش از هر اقدامی، ابتدا با یک وکیل یا مشاور حقوقی با تجربه که سابقه بالایی در زمینه پیگیری جرائم مربوط به تصرف عدوانی دارد؛ همکاری کرده و در جلسه مشاوره شکایت تصرف عدوانی شرکت کنید. معمولا در جلسات مشاوره شکایت تصرف عدوانی، مشاور حقوقی اقدام به راهنمایی کامل شاکی یا متهم خواهد کرد.

همچنین توجه کنید که مشاوران حقوقی و وکلای مجموعه ملی وکیل هم در زمینه پیگیری پرونده‌های مرتبط با شکایت تصرف عدوانی فعال هستند. به همین خاطر اغلب مراجعه کنندگان به صورت آنلاین نسبت به دریافت وقت مشاوره اقدام می‌کنند. در صورتی که شما هم نیاز به دریافت مشاوره یا تعیین وقت جلسه با وکلای حرفه‌ای تصرف عدوانی مجموعه ملی وکیل دارید؛ می‌توانید در اسرع وقت با کارشناسان ما تماس بگیرید.


پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام