شرایط پیش قسط اعسار کاملا به وضعیت مالی فرد بدهکار بستگی خواهد داشت. در واقع زمانی که فردی توانایی مالی لازم برای پرداخت بدهی و اموال دیگران را ندارد؛ از قانون اعسار برای او استفاده خواهد شد. همچنین باید توجه کنید که هر گونه پیش قسطی بر اساس قانون اعسار، با توجه به توانایی مالی فرد تعیین خواهد شد.

در واقع اگر فردی توانایی پرداخت قسط‌های با مبلغ بالا را نداشته باشد؛ قانون گزار این مورد را هم در نظر خواهد گرفت. البته اگر فرد به طور کلی نتواند بدهی خود را پرداخت کند؛ باز هم به سبب قانون اعسار، این فرد راهی زندان نخواهد شد. در ادامه توضیحات تکمیلی در رابطه با قانون اعسار و شرایط کلی آن را ارائه کرده‌ایم.

حداقل پیش قسط اعسار

حداقل پیش قسط اعسار در حدود ۱۰ درصد کل بدهی است. البته این اتفاق تحت شرایطی امکان پذیر است که فرد توانایی پرداخت مبلغی بیش از این مقدار را نداشته باشد. در واقع دادگاه به توانایی فرد برای پرداخت مبلغ پیش پرداخت اعسار توجه می‌کند؛ اگر فردی توانایی پرداخت مبلغ را نداشته باشد؛ به طور کلی از پرداخت پیش قسط عفو می‌شود.

حداقل پیش قسط اعسار

 

اما اگر توانایی پرداخت پیش قسط در حدود ۱۰ درصد یا کمتر را داشته باشد؛ این مبلغ از فردی که اعسار به او تعلق گرفته است دریافت خواهد شد. همچنین باید توجه کنید که حداقل پیش قسط اعسار تا حد زیادی به درآمد و دارایی های ثانویه فرد هم بستگی خواهد داشت. در واقع این افراد باید لیستی از تمام دارایی‌های خود را ارائه بدهند تا در نهایت دادگاه پیش قسط اعسار را مشخص کند. البته در مجموعه ملی وکیل، وکلا آمادگی کافی برای راهنمایی افراد و همچنین پیشبرد وضعیت پرونده اعسار در دادگاه را دارند.

حداقل پیش قسط اعسار چک

حداقل پیش قسط اعسار چک کاملا به توانایی مالی فرد و همچنین رای دادگاه بستگی خواهد داشت. در واقع در دادگاه مشخص می‌شود که چه مبلغی را باید برای پیش قسط اعسار پرداخت کنید. همانطور که توضیح دادیم؛ گاهی اوقات افراد به دلیل داشتن عدم توانایی مالی به طور کامل از پرداخت پیش قسط اعسار چک معاف خواهند شد.

اما اگر این افراد توانایی پرداخت مبلغ مشخصی را داشته باشند؛ دادگاه آن‌ها را ملزم می‌کند که همین مبلغ را به عنوان پیش قسط چک پرداخت کنند. در واقع پیش قسط اعسار چک را باید در نهایت دادستان با توجه به شواهد و مدارک موجود تعیین کند.

مهلت پرداخت پیش قسط اعسار

برای پرداخت مبلغ پیش قسط اعسار باید در انتظار صدور رای دادگاه بمانید. در واقع شما تا ده روز پس از صدور حکم دادگاه زمان دارید که مبلغ پیش قسط اعسار خود را پرداخت کنید. همچنین باید توجه کنید که مهلت پرداخت مبلغ تا حد زیادی به رای دادگاه بستگی خواهد داشت.

مهلت پرداخت پیش قسط اعسار

ممکن است تحت برخی از شرایط خاص دادگاه مهلت پرداخت پیش قسط اعسار را به یک ماه تغییر بدهد. البته در مورد پرداخت اقساط اعسار مهریه، معمولا به بدهکار حدود ۱ ماه یا بیشتر زمان داده می‌شود. بنابراین این مورد هم تا حدود زیادی بستگی به رای دادستان خواهد داشت و ممکن است حتی در این بین، نظر قاضی هم در رابطه با مهلت قانونی پرداخت اعسار بنا بر دلایل تغییر پیدا کند.

نداشتن پیش قسط اعسار

اگر فرد محکوم به پرداخت پیش قسط بدهی، به هیچ وجه تمکن مالی برای این امر را نداشته باشد؛ دادگاه او را از پرداخت پیش قسط معاف خواهد کرد. اما باید در یک مدت مشخص، قسط اول بدهی خود را پرداخت کند. همچنین از آن جایی که اثبات نداشتن پیش قسط اعسار تا حدودی دشوار است؛ باید حتما مدارک و شواهد لازم را جهت اثبات اعسار فرد به صورت کامل ارائه شود.

نداشتن پیش قسط اعسار

در صورتی که در دادگاه اثبات شد که فرد توانایی پرداخت پیش قسط اعسار را ندارد؛ باید دادگاه رای تخفیف بدهی یا حتی عفو کامل بدهی را صادر کرده و سپس حکم اعسار به فرد محکوم تخصیص یابد. همچنین توجه ‌کنید که ممکن است شرایط قسط بندی بدهی در دادگاه هم به نوع پرونده شما بستگی داشته باشد.

شرایط قسط بندی بدهی در دادگاه

معمولا شرایط قسط بندی اعصار به توان مالی فرد معسر بستگی دارد؛ زیرا توان مالی بدهکار در طول زمان ثابت نیست. به طور مثال اگر فرد در طول زمان درآمد بیشتری کسب کند؛ دادگاه هم مبلغ قسط را افزایش خواهد داد. در واقع قسط‌های اعسار در صورت تغییر وضعیت مالی فرد ثابت نخواهند بود و ممکن است که پس از مدتی این مبلغ تغییر پیدا کند.

همچنین امکان قسط بندی برای شرکت‌ها یا موسسات تجاری وجود ندارد؛ زیرا این موسسات باید در دادگاه اعلام برشکستگی کنند نه اعسار! اگر فکر می‌کنید به هر دلیلی شرایط دریافت حکم اعسار و قسط بندی بدهی در دادگاه وجود ندارد؛ با وکلا یا کارشناسان حقوقی موسسه ملی وکیل تماس بگیرید تا هر چه سریعتر به مراحل دریافت حکم اعسار شما در دادگاه رسیدگی کنند.


پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام