با استناد به شرع و قوانین اسلامی، وصیت نامه دستی روشن کننده وضعیت اموال افراد پس از مرگ آنها است. در واقع از آنجایی که افراد پس از مرگ دیگر تصرفی بر روی دارایی‌های خود ندارند؛ وجود سندی که تصنیف اموال را مشخص کند الزامی است.

اما بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، وصیت نامه دستی یک سند عادی است و باید از لحاظ اعتبار بررسی شود. همچنین توجه کنید که وصیت‌ نامه‌های رسمی از اعتبار بیشتری نسبت به وصیت نامه دستی برخوردار هستند. در ادامه میزان اعتبار وصیت نامه دستی و مفاد قانونی مرتبط با آن را بررسی خواهیم کرد.

وصیت نامه دستی چیست؟

وصیت نامه دستی یکی از انواع وصیت نامه است که قانونگذار به موجب عوامل مختلفی این سند را به صورت قانونی مورد تایید قرار داده است. در واقع افراد پیش از مرگ به واسطه وصیت‌نامه دستی، اقدام به تصنیف اموال خود بین وراث می‌کنند. همچنین از آن جایی که اعتبار وصیت نامه نوع دستی جای بحث دارد؛ وراث باید حتما بر سر این مسئله با هم توافقاتی انجام بدهند یا این مسئله را در دادگاه مطرح کنند. توجه داشته باشید که در وصیت نامه دستی امکان ایجاد تغییر وجود دارد.

وصیت نامه دستی چیست؟

از آنجایی که این نوع وصیت نامه رسمیت ندارد؛ ممکن است تخلفات بسیار زیادی به دنبال صدور آن ایجاد شود. بنابراین با توجه به قوانین رسمی، بهتر است افراد پیش از فوت وصیت نامه خود را در دفترخانه تنظیم کنند. البته اگر توجه کنید؛ بسیاری از افراد پیش از مرگ اقدام به نوشتن وصیت نامه نوع دستی میکنند‌. بنابراین این نوع وصیت نامه به عنوان یک نوع سند عادی قابل قبول خواهد بود‌.

وصیت نامه دستی، سندی

به طور کلی وصیت نامه دستی همان وصیت نامه سندی است. از گذشته تا به امروز به موجب این وصیت نامه اقدام به مشخص کردن امور پس از مرگ و ارائه دستوراتی به وراث می‌کردند. اما به هر حال این نوع وصیت نامه برای بسیاری از افراد حکم یک سند تمام را دارد. اما این مسئله به هیچ وجه صحیح نیست! در واقع شما نمی‌توانید به وصیت نامه نوع دستی همچون وصیت نامه رسمی اتکا کنید‌‌.

بهتر است برای رسمیت بخشیدن به وصیت نامه خود، حتما آن را نزد یک وکیل و در دفترخانه رسمی ثبت کنید. البته وکلای مجموعه ملی وکیل می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. اما به هر حال، در نهایت برای تنظیم وصیت نامه دستی باید حتما نسبت به ثبت قانونی آن هم اقدام کنید.

آیا وصیت نامه دستی اعتبار دارد؟

در نظر داشته باشید که وصیت‌ نامه‌های دستی از لحاظ قانونی شناخته شده هستند اما رسمیت ندارند. دلیل رسمیت نداشتن وصیت نامه دستی وجود یک سری از ابهامات از جمله دستکاری وصیت نامه است. بنابراین به مراتب وصیت نامه رسمی اعتبار قانونی بیشتری نسبت به وصیت‌ نامه‌های دستی دارد.

آیا وصیت نامه دستی اعتبار دارد؟

همچنین توجه کنید که انواع وصیت نامه‌های رسمی و غیر رسمی باید توسط مراجع قانونی بررسی شوند و پس از آن اموال در اختیار وراث قرار بگیرد. اما اگر وراث از لحاظ اعتبار وصیت نامه با یکدیگر توافق داشته باشند؛ نیازی به دخالت جدی مراجع قانونی وجود نخواهد داشت. همچنین اغلب افراد معتقد هستند که انواع وصیت نامه‌های رسمی و غیر رسمی به دلیل وجود خط الرسم و امضا یا اثر انگشت کاملا قابل قبول هستند.

شرایط وصیت نامه دستی

به طور کلی وصیت نامه دستی شرایط مشخصی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تنظیم این نوع وصیت نامه با دست خط متوفی اشاره کرد. در واقع وصیت نامه‌های دستی باید از نظر اعتباری به صورت کامل بررسی شوند. در ادامه شرایط کلی وصیت نامه نوع دستی را عنوان خواهیم کرد:

  1. خط الرسم متوفی کاملا مشهود باشد
  2. وصیت نامه دستی باید دارای تاریخ دقیقی باشد. در واقع این تاریخ باید به صورت روز ماه و سال در سند درج شود.
  3. همچنین نکته دیگری که درباره وصیت نامه دستی وجود دارد؛ وجود نشانه‌هایی همچون امضا یا اثر انگشت است.

نحوه تنظیم وصیت نامه دستی

به طور کلی، وصیت نامه دستی باید با دستخط خود متوفی نوشته شود و در آن وضعیت اموال و حقوق وراث مشخص شود. همچنین متوفی می‌تواند در وصیت نامه در مورد امور شرعی خود پس از مرگ هم تعیین تکلیف انجام بدهد. البته همگی این موارد نیازمند تحقیق هستند و باید وراث درباره آن‌ها به یقین برسند.

نحوه تنظیم وصیت نامه دستی

البته معمولا برای تنظیم وصیت نامه نوع دستی، اقدام به مشخص کردن وضعیت کفن و دفن و همچنین تعیین وصی خود می‌کنند. وصی موظف است نسبت به انجام دستورات مندرج در وصیت نامه عمل کرده و همچنین وراث را نسبت به آن‌ها مطلع کند. بهتر است وصیت نوع نامه خود را نزد یک وکیل تقسیم ارث تنظیم کنید؛ تا پس از مرگ مشکلاتی از قبیل عدم رسیدگی به وصایا پیش نیاید. در مجموعه ملی وکیل علاوه بر امکان همکاری با وکیل تنظیم وصیت نامه، می‌توانید از کارشناسان هم مشاوره درباره وصیت نامه دریافت کنید.


پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام