وکیل

وکیل جرایم سایبری

وکیل جرایم سایبری کیست؟

وکیل جرایم سایبری به وکیلی گفته می شود که آشنایی کامل و دقیقی نسبت به جرم های انجام گرفته در فضای مجازی دارد. همچنین دارای تحصیلات عالیه در خصوص وکالت می باشد. علاوه بر آن وکیلی که در خصوص جرایم سایبری فعالیت می کند. به طور کامل از نحوه طرح شکایت و تمامی مراحل قانونی این نوع جرایم آگاه باشد.

با گسترش علم و فناوری و پیشرفت در دنیای ارتباطات جرائم سایبری و اینترنتی هم افزایش یافته و نیاز به وجود وکیل متخصص در این زمینه بیشتر احساس میشود.

وکیل جرایم سایبری کیست؟

وکیل پایه یک دادگستری هنگامی میتواند در زمینه جرائم سایبری فعالیت کند و در به نتیجه رساندن این پرونده ها موفق باشد که هم از مواد قانونی این جرائم اطلاعات کافی داشته باشد و هم روش های ارتکاب به این جرائم را بشناسد. پس وکیل متخصص در جرائم سایبری هنگامیکه تسلط کامل بر پرونده و جوانب آن داشته باشد میتواند بهترین راهکار را به موکل خود ارائه دهد.

جرائم اینترنتی دامنه ی بسیار گسترده ای دارد که یک وکیل جرایم سایبری متخصص باید به تمام جوانب آن آگاهی کافی را داشته باشد.

مسدود کردن حساب های بانکی متهم و بعد از آن ممنوع الخروج کردن وی جزو اولین اقداماتی است که دادسرا در جریان رسیدگی به پرونده های  سایبری انجام میدهد.

امروزه به دلیل پیشرفت فناوری و استفاده روزافزون از رایانه و اینترنت تخلفات متعددی در فضای مجازی روی می دهند؛ بنابراین بیشتر از هر زمان دیگری عبارت وکیل جرایم سایبری به گوشمان خورده است. جرم های مختلف که در فضای های متنوع مجازی روی می دهند. امنیت جانی و مالی افراد را به خطر می اندازند.

عده بسیاری که درگیر این گونه مشکلات و جرایم شده اند. قادر به دفاع از حق خود نمی باشند. همچنین با راه های قانونی برای احقاق حقوق خود آشنایی ندارند. به همین دلیل مراجعه به وکیل جرایم سایبری مربوطه و کمک گرفتن از او اجتناب ناپذیر است.

جرایم سایبری چیست؟

برای شناخت بهتر وکیل جرایم سایبری لازم است با این نوع جرایم آشنا شد. به طور کلی هر نوع جرم و تخلفی که در زمینه استفاده از رایانه و اینترنت صورت بگیرد جرایم سایبری نامیده می شوند. در بسیاری مواقع جرایم سایبری امنیت یک کشور و یا یک ملت را هدف قرار می دهند. معمولا جرایم سایبری در محیط سایبری اتفاق می افتند. این محیط ها عبارتند از: محیط های غیر محرز و غیر ملموس و مجازی که در فضای شبکه‌های بین‌المللی وجود دارند.

پیگیری دعوای رسیدگی به جرایم سایبری چگونه انجام می گیرد؟

جهت رسیدگی به این نوع جرایم فرد خواهان، ابتدا باید به یک وکیل جرایم سایبری مراجعه کند. بعد از درجریان قرار دادن کامل وکیل در خصوص جرم انجام شده. شاکی به کمک وکیل دادخواستی را تنظیم و روانه دادگاه می کند. در مرحله بعدی اغلب کارها و اقدامات لازم باید توسط وکیل جرایم سایبری انجام بگیرند.

برای طرح دعوای جرائم سایبری چه اقداماتی لازم است انجام شود؟

برای طرح کردن این قبیل دعوا ها ابتدا لازم است به وکیل جرایم سایبری و یا دادسرای تخصصی این دعاوی مراجعه کرد و با تقدیم درخواست شکایت و خرید تمبر و همچنین ارائه ی مدارک لازم، پرونده تشکیل شده و رسیدگی کردن به آن آغاز میشود.

از آنجا که موضوع جرائم سایبری موضوعی پیچیده است و از حساسیت بالایی برخواردار است موضوع به پلیس فتا هم ارجاع داده میشود و در شرایطی که شاکی مظنونان پرونده را معرفی نکند پلیس فتا در جهت شناسایی آنان اقدام میکند.

اما توصیه ی ما به شما این است که حتما پیگیری کردن این پرونده ها را به یک وکیل جرایم سایبری بسپارید زیرا در صورتی که شاکی نتواند جرم را اثبات کند در حکم افترا خواهد بود و نتایج خوبی به همراه ندارد.

لزوم استفاده از وکیل جرایم سایبری

برای پیگیری این نوع تخلفات بهتر است‌ از مشاوره های وکیل جرایم سایبری استفاده کرد. به این دلیل که احتمال موفقیت افراد بدون کمک وکیل جرایم سایبری و به تنهایی بسیار پایین است؛ زیرا در صورت عدم اثبات جرم از سوی خواهان ادعای او افترا تلقی خواهد شد. در این حالت عواقب سویی گریبانگیر فرد می شود. این در حالی است که فرد شاکی نه تنها به حق خود نمی رسد. باید عواقب آن را نیز بپذیرد.

لزوم استفاده از وکیل جرایم سایبری

در مرحله بعدی با توجه به حساسیت پرونده وکیل جرایم سایبری موضوع را به پلیس فتا ارجاع می دهد. معمولا پلیس فتا کار شناسایی افراد خاطی مرتبط با پرونده را بر عهده می گیرد. معمولا یکی از اولین و مهمترین اقداماتی که وکیل مربوط به این نوع جرایم انجام می دهد. تنظیم درخواست برای مسدود نمودن حساب‌های بانکی متهم است. ممنوع‌الخروج کردن مجرم از دیگر اقدامات مهمی است که توسط وکیل جرایم سایبری انجام می شود.

نکته: وکیل جرایم سایبری زمانی در وکالت پرونده‌های مربوط به این نوع جرایم موفق می شود. علاوه بر آگاهی از تمامی مفاد قانون، انواع مختلف جرم های سایبری را بشناسد. همچنین اطلاعات کافی در خصوص روش‌های ارتکاب به آن‌ها را نیز بشناسند.

به طور کلی مراجعه به وکیل جرایم سایبری با تجربه که تسلط کاملی بر فرایند دفاع از چنین پرونده هایی را دارد. بهترین راه برای گرفتن حق و حقوق خود از متخلفین می باشد.

ای می‌باشد.

وکیل جرایم سایبری این دسته از جرایم در چه پرونده‌هایی ورود می‌کند؟

یک وکیل جرایم سایبری در پرونده هایی که مربوط به جرم های رایانه ای و کلاهبرداری اینترنتی باشند ورود خواهد کرد. معمولا این جرایم عبارتند از:

  • اخاذی
  • زیر پا گذاشتن حقوق مولفین و مصنفین
  • سرقت اطلاعات
  • کلاه‌برداری
  • تهدید
  • ایجاد ترس و ارعاب
  • آزار و اذیت روانی
  • توهین
  • افترا
  • توهین و نشر اکاذیب
  • بازی با آبروی افراد

کارشکنی در خصوص پیروی از مشی‌های عرفی و فرهنگی جامعه‌ اسلامی و مسائلی دیگر باشد.

منظور از اخاذی اینترنتی چیست؟

معنای کلی اخاذی زورگیری،باج خواهی و خفت گیری است به عبارتی هرگاه شخصی اموال شخص دیگری را به زور از دستش دربیاورد اخاذی کرده است.

امروزه با گسترش یافتن اینترنت و افزایش بی رویه ی استفاده از آن اخاذی از طریق اینترنت هم رواج یافته اما روش های این اخاذی در اینترنت متفاوت است.

یکی از این روش ها این است که یک سایتی را که در زمینه ی کسب وکار فعال است را با ایجاد ترافیک بالا و خارج از ظرفیت آن سایت ddas کرده و به عبارتی باعث از کار افتادن آن شوند.

یکی دیگر از این روش ها هک کردن اکانت شخصی افراد و دستیابی به اطلاعت شخصی آنهاست.که برای پخش نکردن این اطلاعات از افراد درخواست پول میکنند.

ویژگی وکیل جرایم سایبری

وکیل جرایم سایبری باید دارای ویژگی ها و خصوصیات ویژه ای باشد. مهم ترین آن ها شامل موارد ذیل می باشند.

ویژگی وکیل جرایم سایبری

  • آگاه به مسائل حقوقی
  • داشتن اطلاعات کافی در خصوص انواع جرایم سایبری
  • آشنایی به مراحل طرح شکایت و ارائه آن به مراجع قضایی
  • شجاعت و بی باکی
  • مسئولیت پذیر
  • وقت شناس
  • صبور
  • داشتن وجدان کاری

 

جرایم سایبری چیست و انواع آن:

جرایم سایبری جرایمی هستند که توسط کامپیوتر و یا گوشی های هوشمند انجام میشود و در فضای سایبری یا اینترنتی اتفاق می افتد

انواع جرایم سایبری عبارتند از:

  • دسترسی غیر مجاز یا حک
  • فیشینگ(دسترسی بدون اجازه به اطلاعات شخصی)

فیشینگ یک نوع کلاهبرداری اینترنتی و حمله ی مهندسی طراحی شده است که هدف از انجام آن دسترسی به اطلاعات شخصی، اطلاعات کارت اعتباری و…است که از طریق ارسال ایمیل و یا پیامک فوری انجام میشود که معمولا برنامه ریزی شده و در شرایطی برای افراد ارسال میشود که که شخص سرگرم چیزی است و دچار حواس پرتی است و و تصور اینکه محتوای ایمیل چیزی است که او میخواهد روی لینک کلیک کرده و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود سارقین به اطلاعات شخصی فرد که روی دستگاه و یا حافظه ی مرورگرش ذخیره است دسترسی پیدا میکنند و از این طریق میتوانند حساب بانکی فرد را هک کنند.

این حملات بر اساس گزارش FBI در سال 2020 بیشترین حملات سایبری و جرائم اینترنتی را به خود اختصاص داده است.

  • آزار،توهین و تهدید
  • سرقت و جعل کردن هویت افراد
  • نشر محتویات مستهجن
  • کلاهبرداری
  • اخاذی کردن و باج خواهی
  • راه اندازی شرکت های هرمی و شرط بندی

جرایم سایبری دامنه ی وسیعی دارد و اقدامات غیر قانونی متفاوتی را شامل میشود که از قاچاق مواد مخدر و تحقیر و توهین تا کلاهبرداری و سرقت را شامل میشود که جدا کردن آنها از هم  دشوار است.

از دیگر جرائم سایبری عبارتند از:

1.جاسوسی رایانه‌ای:

از طریق افشاء اسرار حرفه ای ،تجاری،اقتصادی،سیاسی و نظامی امنیت ملی را با خطر مواجه میکنند.

2.سابوتاژ رایانه‌ای:

هدف مجرم از از ارتکاب این جرایم ایجاد اخلال در امر حکومت است که با موقوف سازی ،پاک کردن غیرمجاز داده ها یا عملیات کامپیوتر با هدف از کار انداختن عملکرد عادی سیستم همراه است

3.افترا و نشر اطلاعات از طریق پست الکترونیک:

دسترسی به اطلاعات شخصی از طریق حک کردن ایمیل افراد منتشر کردن آنها.

4. قاچاق مواد مخدر:

امروزه قاچاق مواد مخدر را هم میتوان جزو جرائم سایبری به حساب آورد زیرا با گسترش دامنه ارتباطات و دسترسی آسان افراد به یکدیگر از طریق اینترنت و ایمیل عملیات قاچاق مواد مخدر یعنی خرید،فروش،پخش،توزیع و…همگی از طریق اینترنت انجام میشود که در اینصورت اقدامات پلیس برای دستگیری قاچاقچیان و کشف مواد مخدر با دشواری همراه است و از مزایای آن برای مجرمان این است که با قاچاق مواد مخدر از طریق اینترنت واسطه ها کم و یا حذف میشوند و دامنه فعالیت آنها تا سطح بین المللی هم افزایش می یابد

5.استفاده از پهنای باند اینترنتی (ترمینیشن و اوریجینیشن)

ترمینیشن(Termination)  در واقع به انتقال تماس های تلفنی از خارج به داخل کشور گفته میشود  و اورجینیشن(Termination) بر عکس این عمل است و از آنجایی که امکان نظارت کردن بر این مکالمات وجود ندارد متخلفان به راحتی میتوانند از این طریق سواستفاده  کنند.

بر طبق ماده 24 قانون جرائم رایانه ای اگر شخصی بدون داشتن مجوز قانونی از پهنای باند بین المللی استفاده کند ، به حبس از یک تا سه سال یا جزای نقدی از یکصد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا یک میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

جرائمی که مربوط به نفوذ به حریم های خصوصی هستند:

این جرایم با هدف دست یابی به اطلاعات محرمانه برای رسیدن پول و یا اهداف سیاسی و از طریق دور زدن قوانین  به انجام میرسد که انواع مختلفی دارد که دو مورداز آنها را بیان میکنیم:

سرقت کردن هویت:

سرقت کردن اطلاعات شخصی افراد برای جعل هویت و رسیدن به اهداف مالی و یا اهداف دیگر

جاسوسی:

تحت نظر گرفتن زندگی افراد به صورت مخفیانه و جاسوسی کردن از طریق هک کردن دوربین های مدار بسته،دسترسی غیر مجاز به پیامک ها و ایمیل افراد.

فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی غیرقانونی آنلاین:

هدف از آنجام این فعالیت ها تغییر در نگرش سیاسی  افراد است که انواع آن را بیان میکنیم:

 آزار و اذیت کردن و ایجاد نفرت:

این عمل با ارسال پیام وبدگویی کردن از یک حزب و یا فرد و گروه انجام میشود که بر اساس ویژگی های نژادی،جنسیتی،مذهبی و… انجام میشود.

تروریسم سایبری:

فعالیت های کسانی را که از اینترنت و فضای مجازی برای آسیب رساندن به زیرساخت های فناوری اطلاعات و برهم زدن امنیت و آسایش جامعه و اقدامات تروریستی استفاده میکنند را تروریسم سایبری میگویند.

تحقیر سایبری:

این قسمت بسیار شبیه جرائم آزار و اذیت و نفرت پراکنی است و حتی گاهی مرز بین آن ها مبهم و غیرقابل تشخیص است.

حمله ی سایبری تمام فعالیت هایی را که باعث ترساندن افراد میشود را میگویند مانند انتشار تصاویر حساس از کودکان که امری کاملا غیرقانونی است.

سایر فعالیت های غیر قانونی که قسمت بد اینترنت یا به عبارتی وب تاریک نامیده میشود عبارتند از:

پخش محتوای غیراخلاقی:

انتشار محتوا های غیر اخلاقی مانند آزار و اذیت کردن حیوانات و خشونت علیه کوکان و…

توزیع کردن اسلحه و مواد مخدر:

افرادی هستند که از این فضا سوءاستفاده میکنند و از آن برای فروش مواد مخدر و اسلحه در سطح بین المللی استفاده میکنند که یکی از مزایای آن این است که احتمال دستگیری و شناسایی آن ها توسط پلیس کم است.

وظایف وکیل جرایم سایبری

وکیل جرایم سایبریبه موکل خود دو نوع مشاوره میدهد:

  • مشاوره تلفنی به صورت محدود و کاملا رایگان
  • مراجعه حضوری و عقد قرارداد وکالت که باتوجه به پچیدگی های پرونده هزینه ی آن متفاوت خواهد بود.

مشاوره وکیل جرایم سایبری

جرایم سایبری از جمله جرایمی هستند که طی چند سال اخیر بسیار رواج پیدا کرده اند. استفاده گسترده از تلفن های هوشمند همراه و ورود همه جانبه اینترنت به زندگی افراد باعث شده است. انواع مختلفی از جرم های سایبری به وجود بیایند؛ بنابراین حتی اگر خودمان با این نوع جرایم روبه رو نشده باشیم. حتما یکی از نزدیکان و یا دوستان مان درگیر این موضوع شده اند. نکته مهمی که در این رابطه وجود دارد.

مشاوره وکیل جرایم سایبری

انتخاب یک وکیل جرایم سایبری با تجربه و کارکشته می باشد. استفاده از وکیل جرایم سایبری متخصص که تسلط بالایی بر کار خود دارد. می تواند تاثیر بسزایی در احقاق حق افراد داشته باشد.


پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام