وکیل

وکیل قتل غیر عمد

وکیل قتل غیر عمد کیست؟

وکیل قتل غیر عمد کسی است که در این زمینه یعنی قتل تخصص کافی دارد و میتواند به قاتل و یا اولیای دم مقتول مشاوره دهد و وکالت آنها را قبول کند.

پرونده های قتل به دلیل پیچیدگی های فراوانی که دارند مستلزم این هستند که وکلای با تجربه و متخصص و آشنا به ظرافت های این پرونده ها روی آنها کارکنند و حتی لازم است این وکلا به مباحث جامعه شناسی و روانشناسی هم آشنایی داشته باشند.

وکیل قتل غیر عمد برای اینکه بتوانند در این پرونده ها بهترین نتیجه را بگیرند لازم است که  با انواع رای های قاضی آشنا باشند تا بتوانند موکل خود را از اعدام و قصاص نجات دهند و یا اگر قتل اتفاق افتاده غیرعمد بوده با ارائه ی اسناد و مدارک معتبر و با کمک گرفتن از شهادت شاهدان این امر را ثابت کنند ،روند رسیدگی به پرونده را تسریع بخشد و کاری کنند قاضی در مجازات قاتل تخفیف قائل شود.

وکیل قتل غیر عمد کیست؟

وکیل قتل غیر عمد یکی از مهم ترین وکلای پایه یک دادگستری می باشند. از آن جا که موضوع قتل فارغ از هر نوعی که باشد موضوعی مهم و قابل تامل است. نوع  وکلایی که برای رسیدگی به چنین پرونده هایی انتخاب می شوند نیز حائز اهمیت می باشد. زیرا در نحوه پیشبرد و رسیدگی به پرونده  تاثیر گذار می باشند.

وکیل قتل غیر عمد بهترین انتخاب برای رسیدگی به پرونده هایی است که در آن ها قتل به صورت غیر عمد محرز شده است. زیرا این افراد با تعلیم و دانشی که در این باره کسب کرده اند بهترین و موثر ترین راه ها را در حل مناقشات در پی خواهند گرفت.

قتل غیر عمد چیست؟ 

بعضی از حقوق دانان هستند که به جای اینکه قتل را غیر عمد بخوانند به آن قتل شبه عمد میگویند و دلیل آنها این است که میگویند ما از قصد و نیت افراد اطلاعی نداریم و ممکن است است قاتل با دروغ و یا با مدارک و مستندات ساختگی قتل را غیرعمد جلوه دهد به همین دلیل در شرایطی که عمدی بودن قتل را نمیتوان اثبات کرد پس به آن قتل شبه عمد میگوییم.

اما گروهی دیگر از حقوق دانان هستند که معتقدند که ممکن است مجرم اصلا قصد کشتن مقتول را نداشته و نیت او فقط ترساندن طرف مقابل و یا حتی دفع حمله ی او بوده و یا قتل نتیجه ی یک عمل دیگر بود برای مثال قاتل برای دفاع از خود چاقویی را به بدن مقتول فرو کرده و او از شدت خونریزی از دنیا رفته است در این شرایط قاتل به هیچ عنوان قصدش کشتن مقتول نبوده اما طی یک عمل غیر ارادی قتل اتفاق افتاده.

قتل غیر عمد عملی است که در آن قاتل از روی قصد و نیت قبلی دست به این کار نزده است. بلکه از روی بی احتیاطی و نا آگاهی و  یا عدم مهارت مرتکب آن شده است. لازم به ذکر است که در قوانین بسیاری از کشورها این عمل را قتل به حساب نمی آورند. بلکه جزء مرگ های تصادفی محسوب می شود.

قتل غیر عمد دو حالت دارد:

  • شبه عمد
  • و خطای محض

برای اینکه قتلی شبه عمد خوانده شود 3 حالت دارد:

اول اینکه قاتل قصد کشتن مقتول را نداشته و فعلی که انجام داده عملا کشنده نبوده ولی باعث مرگ مقتول شده

دوم اینکه قاتل نسبت به موضوع جهل داشته باشد و میخواسته آن فعل را روی یک شیء یا حیوان انجام دهد و اتفاقی و ندانسته روی انسان انجام داده و موجب مرگ او شده.

حالت سوم شبیه به حالت اول است و از روی تقصیر قاتل و بدون قصد و نیت قبلی بوده باشد مانند تصادفات رانندگی .

 

شرایط قتل خطای محض:

  • قتل توسط کسی که تعادل روانی ندارد یا اصطلاحا جنون دارد ویا فرد صغیر صورت گرفته باشد
  • قتل در خواب یا بیهوشی فرد قاتل اتفاق افتاده باشد
  • وقتی که قاتل نه قصد کشتن کسی را دارد و نه حتی قصد انجام دادن عمل منجر به قتل را دارد.

اهمیت استفاده از وکیل قتل غیر عمد

وکیل قتل غیر عمد اگر دارای علم و مهارت کافی باشد می تواند متهم را از خطر اعدام نجات دهد. با توجه به اهمیت موضوع و حساسیت های بالایی که جامعه نسبت به قتل از خود نشان می دهد. ممکن است فرد بی گناهی  به دلیل عدم آگاهی و توانایی در دفاع از خود به اعدام محکوم شود و جانش را از دست بدهد.

اهمیت استفاده از وکیل قتل غیر عمد

این نکته اهمیت استفاده از وکیل قتل غیر عمد در پرونده های مربوط به این نوع قتل را به وضوح مشخص می کند. با توجه به این که متهم از روی عمد چنین عملی را انجام نداده است راه های  دفاع و حمایت از او بسیار زیاد هستند.  یک وکیل کیفری مجرب میتواند بدونه ضایع کردن حقوق فرد مقتول  متهم را نیز از مرگ و عواقب عملی که انجام گرفته است نجات دهد.

 

آیا قتل عمد قابل گذشت است؟و رضایت و یا عدم رضایت اولیای دم چه تأثیری در روند پرونده دارد؟

برای قابل گذشت بودن و یا نبودن جرم قتل غیر عمد باید گفت به جز مواردی که در ماده 140 قانون مجازات اسلامی گفته شده اصل بر غیر قابل گذشت بودن این جرم است.

یعنی در جرم قتل غیر عمد دیه ای که برای این جرم در نظر گرفته شده قابل گذشت است ولی از لحاظ تقصیر غیر قابل گذشت است به این معنا که رضایت اولیای دم تنها میتواند از مقدار حبس و مجازات در نظر گرفته شده بکاهد.

در این پرونده ها درست است که پرونده با شکایت کردن شاکی باز میشود اما با رضایت دادن او مختومه نمیشود و این امر به این دلیل است که چون این جرایم جنبه ی عمومی دارند و غیرقابل گذشت هستند بارضایت شاکی فقط از میزان مجازات مجرم کاسته میشود.

ویژگی وکیل قتل غیر عمد

وکیل قتل غیر عمد در درجه اول باید متعهد و دلسوز باشد و در مقابل موکل خود احساس مسئولیت کند. هر چند عمل موکل او از روی عمد نبوده است اما باید این نکته را در نظر داشته باشد که  جان فردی بی گناه گرفته شده است. از دیگر ویژگی های این نوع وکیل قتل غیر عمد دلسوز بودن، ناطق بودن، آگاه بودن به مسائل حقوقی و وقت شناس بودن می باشند.‌

تاثیر وکیل قتل غیر عمد در پرونده مربوطه

زمانی که اثبات شود متهم قصد کشتن مقتول را نداشته است تنها شخصی که می تواند به او کمک کند وکیل قتل غیر عمد است. زیرا متهم هر چند هم بی گناه باشد قادر به اثبات بی گناهی خود به دلیل عدم آگاهی از قوانین نیست. به همین دلیل است که در حل این نوع پرونده ها حضور وکیل ضروری می باشد.

وکلایی که در خصوص  قتل غیر عمد فعالیت می کنند به دلیل آگاهی نسبت به  قوانین کیفری می تواند متهم را از اتهامات وارده تبرئه کند.

 

مشاوره وکیل قتل غیر عمد

برای انتخاب و استخدام وکیل قتل غیر عمد قبل از هر چیزی باید وکیل قتل غیر عمد دارای پروانه وکالت معتبری باشد. همچنین دارای تجربه و سابقه طولانی در امر رسیدگی به چنین پرونده هایی را داشته باشد. علاوه بر آن وکیل قتل غیر عمد باید دارای تمرکز بالا بر قوانین مجازات باشد و توانایی رسیدگی و پیگیری پرونده را داشته باشد.

مشاوره وکیل قتل غیر عمد

مجازات متهم به قتل غیر عمد

افرادی که به دلیل بی احتیاطی سبب کشته شدن فردی دیگر شوند. مرتکب قتل غیر عمد شده اند. در این حالت علاوه بر جلب رضایت خانواده مقتول و پرداخت دیه باید جنبه عمومی جرم را نیز طی کنند. در این حالت قانونگذار ۶ ماه تا ۳ سال حبس را با توجه به شرایط و موقعیت برای متهم در نظر می گیرد. در واقع قتل غیر عمد به هر دلیلی که رخ داده باشد قاتل مجبور به پرداخت دیه می باشد.

هزینه اخذ وکیل قتل غیر عمد

در خصوص اخذ وکیل قتل غیر عمد و هزینه های مربوطه با توجه به شرایط و موقعیت های مختلف این هزینه ها متغیر می باشند. گاهی برای حل یک پرونده قتل هر چند هم غیر عمد باشد نیاز به حضور چند وکیل قتل غیر عمد می باشد. در چنین حالتی طبعا هزینه های وکالت بالا خواهند بود.

رسیدگی به پرونده قتل غیر عمد گاهی اوقات بسیار سخت می باشد. زیرا مدارک و ادله کافی برای اثبات این ادعا در دست نیست. در چنین حالتی وجود وکیل قتل غیر عمد  با تجربه و ماهر به شدت احساس می شود.  زیرا فرایند  رسیدگی به این نوع  پرونده که از نوع  کیفری هستند از ظرافت و  پیچیدگی  خاصی برخوردار می باشند. در نتیجه مراجعه به یک وکیل پایه یک دادگستری متخصص در زمینه  قتل غیر عمد ضروری است.

مجازات قتل غیرعمد:

در قتل غیرعمد(بجز قتل در صورت تصادفات رانندگی)مجرم به قصاص محکوم نمیشود و فقط به پرداخت دیه و تحمل حبس بین 1 تا3 سال محکوم میشود.

با توجه به ماده 616 قانون مجازات اسلامی:

“در صورتی که قتل غیرعمد به واسطه بی احتیاطی یا بی مبالاتی یا اقدام به امری که مرتکب در آن مهارت نداشته است یا به سبب عدم رعایت نظامات واقع شود،مسبب به حبس از 1 تا 3 سال و نیز پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه اولیای دم خواهد شد مگر اینکه خطای محض باشد”

در رابطه قتل ناشی از تصادفات رانندگی هم میتوان به ماده714 قانون مجازات اسلامی استناد کرد:

“هرگاه بی احتیاطی یا بی مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده(اعم از وسائط نقلیه زمینی یا آبی یا هوایی)یا متصدی وسیله موتوری منتهی به قتل غیرعمدی شود مرتکب به 6 ماه تا 3 سال حبس و نیز پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه اولیای دم محکوم میشود.”.

 


پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام