مقالات

وکیل چک بلامحل

 چک چیست؟

چک نوشته ایست که در آن فرد صاحب چک مبلغی را نزد بانک نگهداری میکند که این چک صادر شده را میتوان به شخص دیگری واگذار کرد .

چک در چه زمانی بلامحل است؟

با توجه به مواد قانون 3 و10 قانون صدور چک اگر یکی از موارد زیر وجود داشته باشد چک بلامحل است:

1.اگر در تاریخ ثبت شده روی چک  صادر کننده ی چک در حساب خود مبلغ مورد نظر را نداشته باشد.

2.اگر شخص صادر کننده چک بعد از صدور چک همه یا بخشی از موجودی حساب خود را که با توجه به آن چک را صادر کرده را برداشت کند.

3.مبلغ مورد نظر در حساب فرد صادر کننده چک باشد ولی دستور عدم پرداخت به بانک بدهد.

4.در صورتی که چک ایراداتی مانند خط خوردگی و یا عدم مطابقت امضا و غیره داشته باشد.

5.شخص با علم به اینکه حسابش مسدود است چک بکشد.

در صورت وجود داشتن هر یک از موارد بالا در جریان وصول چک بانک گواهی عدم پرداخت چک را صادر و چک را بلامحل میخواند.

در چه شرایطی چک صادر شده چک حقوقی است و از طریق شکایت کیفری نمیتوان آن را پیگیری کرد؟

  1. در صورتی که بتوان ثابت کرد که چک صادر شده سفید امضاء بوده.
  2. هرگاه برای وصول کردن چک در متن آن شرایطی قید شده باشد.
  3. هرگاه چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی بوده باشد.
  4. در شرایطی در متن چک چیزی نوشته نشده باشد ولی ثابت شود در صورت انجام شرایطی خاص میتوانند چک را وصول کنند.
  5. در صورتی که ثابت شود که چک صادر شده بدون تاریخ بوده ویا تاریخ واقعی ای که چک در آن تاریخ صادر شده مقدم بر تاریخ مندرج در چک است.

نکات مهم در ارتباط با چک بلامحل:

  • در صورتی که 6 ماه از تاریخ صدور چک گذشته باشد و یا از تاریخی که گواهی عدم پرداخت صادر شده باشد و از صادر کننده چک شکایت نکنند دیگر حق شکایت از آنها سلب میشود.

 

وکیل چک بلامحل یکی از وکلای شناخته شده در زمینه رسیدگی به مسائل و مناقشات مربوط به چک می باشد. این وکلا با استناد به مفاد قانونی و با بهره گیری از دانش خود اقدامات مهم و قانونی درباره چک بلامحل انجام می دهند. وکیل چک بلامحل یکی از پرکارترین وکلای دادگستری است؛ زیرا در حال حاضر چک به عنوان یکی از رایج ترین ابزارهای انجام معاملات و پرداخت وجه مورداستفاده قرار دارد؛ بنابراین بروز انواع تخلف و کارشکنی در این رابطه به وفور دیده می شود.

وجه چک را از چه راه هایی میتوان مطالبه کرد؟

  1. اگر صادر کننده ی چک در دسترس باشد و بتوان او را به دادسرا احضار کرد یکی از بهترین راه ها شکایت به دادسرا به اصطلاح شکایت کیفری و اعلام جرم علیه اوست. البته همانطور که گفته شد این گزینه زمانی جواب میدهد و به عنوان راه حل میتوان از آن استفاده کرد که صادر کننده ی چک متواری نباشد و در داسرا حاضر شود و اطمینان داشته باشیم که با شکایت کردن از او میتوانیم او را برای وصول کردن چک تحت فشار بگذاریم.

نکته:با شکایت کردن دارنده ی چک از شخص صادر کننده بدون در نظر گرفتن مبلغ چک مجازات صادر کننده را مطالبه میکند و از این طریق اورا تحت فشار گذاشته و ترغیب به وصول چک میکند.

2.شکایت کردن برای مطالبه چک معمولا جزو دعاویی است که خیلی سریع به نتیجه میرسد به این صورت که شاکی یعنی دارنده چک با شکایت کردن علیه کسی که چک را صادر کرده میتواند در کوتاه ترین زمان ممکن حکم جلب او را بگیرد و همین امر یکی از دلالی است که صادر کننده ی چک معمولا در جهت جلب رضایت شاکی تلاش میکند تا کار به مواجه شدن با حکم جلب نکشد.

3.نکته ی حائز اهمیت این است که گاهی اوقات پیش می آید که صادر کننده ی چک در دادسرا حاضر شده و از خود دفاع کرده و با معرفی کردن وثیقه و کفیل مراحل رسیدگی به پرونده را پیچیده و طولانی میکند از همین رو میتوان گفت که شکایت کیفری علیه صادر کننده ی چک کوتاه ترین راه رسیدن به نتیجه نیست.

4.اما مسئله ی دیگر این است که شکایت کیفری در این دعاوی نسبت به سایر راه ها کم هزینه تر است.

مهم ترین دلایل انتخاب وکیل چک بلا محل

دلایل زیادی وجود دارند که اهمیت مراجعه و استفاده از وکیل چک بلامحل را به خوبی نشان می دهند. مهم ترین این دلایل عبارتند از:

۱: عدم آشنایی افراد عادی با قوانین مربوط به این نوع چک

۲: عدم آشنایی افراد نسبت به مراحل قانونی و طرح شکایت جهت رسیدگی در مراجع قضایی

۳: پیشبرد سریع کارها و مطالبه وجه مورد نظر

۴: جلوگیری از سوء استفاده افراد و به وجود آمدن مشکلات

 وکیل چک بلا محل چگونه می توانند به موکل خود کمک کند؟

وکیل چک بلامحل با در نظر گرفتن قوانین مربوط به چک و با داشتن مهارت و دانش در خصوص راه های مطالبه چک می تواند. به افرادی که به نحوی درگیر چک بلامحل شده اند کمک کند. همچنین با توجه به متن چک و تمام مندرجات داخل آن و با بهره گیری از تجربه بالایی که در رسیدگی به روند دادرسی دارد.

قادر است با اقدام به موقع از هرگونه مشکل و مانعی که منجر به سوء استفاده شود جلوگیری کند. وکیل چک بلامحل با پیگیری های مستمر و مداوم سبب رسیدگی آسان و سرعت بخشیدن به مطالبه حقوق موکل خود می شود. همچنین وکیل چک بلامحل هنگامی که درمتن چک اطلاعات نادرست و اشتباهی در جهت فریب دادن دارنده چک نوشته شده باشد. وارد عمل شده و از ضایع شدن حق موکل خود جلوگیری می کند. معمولا این نوع وکیل علاوه بر دفاع از موکل خود باید قادر به مطالبه وجه چک نیز باشد.

نکته: جهت دریافت وجه چک، دارنده آن باید اطلاعات کافی در اختیار وکیل چک خود قرار دهد. در مقابل نیز وکیل باید نسبت به تعقیب و پیگیری، زمان مناسب و چگونگی تنظیم و ارائه دادخواست، اقدامات مهم و اساسی را انجام دهد. لازم به ذکر است. عدم آگاهی درست وکیل از انجام اقدامات اساسی و به موقع جلوگیری کرده و باعث ضایع شدن حق و حقوق دارنده چک می شود.

مزایای استفاده از وکیل مربوط به چک بلامحل

۱: یک وکیل چک بلامحل می تواند در کم ترین زمان ممکن مقدمات بازداشت صادر کننده چک را فراهم کند.

۲: نیازی به حضور خواهان یا فرد شاکی در جلسات در دادگاه نخواهد بود.‏

‏۳: وکیل می توان اموال فرد صادر کننده چک را شناسایی کرده و فورا نسبت به توقیف آن ها اقدام کند.

۴: وکیل مربوطه قادر است در خصوص ضرر وارده به موکل خود دادخواست جداگانه ای تنظیم کند.

۵: وکیل می تواند از جنبه کیفری نیز پرونده را در جریان دادرسی قرار دهد.

۶: وکیل می تواند دارنده چک را در تمامی مراحل رسیدگی به شکایت راهنمایی کند.

۷: وکیل چک بلامحل قادر به تشخیص صلاحیت دادگاه در خصوص رسیدگی به شکایت مربوطه است.

مهم ترین وظایف این وکیل

از جمله مهم ترین وظایف وکیل چک بلامحل عبارتند از:

۱: انجام اقدامات قانونی‌.

۲: بکارگیری دانش و اندوخته های خود در جهت جلوگیری از حقوقی شدن شکایت.

۳: پیگیری شکایت موکل خود از طریق شکایت کیفری.

۴: زیر نظر داشتن تمامی فرایند صدور قرار تامین و توقیف اموال.

۵: پیگیری مناسب و مطلوب پرونده.

۶: دفاع همه جانبه از موکل خود در تمامی جلسات دادگاه.

بهترین راه انتخاب وکیل در خصوص سپردن پرونده خود درباره چک بلامحل

برای انتخاب بهترین وکیل چک بلامحل باید تحقیقات کاملی در زمینه تجربه و عملکرد او کسب کرد. برای این کار می توان درخواست یک جلسه مشاوره ای از او بنمایید. همچنین پرس و جو از دوستان و آشنایان و کسانی که قبلا درگیر چنین موضوعی بوده اند. بهترین راه برای انتخاب وکیل مورد نظر می باشد. معمولا این نوع وکلا در طول مدت وکالت خود پرونده های بسیاری را در خصوص چک بلامحل مورد رسیدگی قرار داده اند. از این رو در زمان انتخاب وکیل حتما باید این نکته مورد توجه قرار بگیرد.

نکته پایانی: از آن جا که رسیدگی به شکایت درباره چک بلامحل می تواند هم به صورت حقوقی و هم به صورت کیفری باشد. اگر کیفری باشد دارنده چک باید از تمامی جوانب کار مطلع باشد. همچنین لازم است در خصوص مطالبه طلب خود اطلاعات کافی کسب کند. کسب این اطلاعات برای دارنده چک بسیار طولانی خواهد بود.

برای ارتباط با وکیل کیفری کلیک کنید

بنابراین مراجعه به وکیل چک بلامحل و استفاده از دانش و تجربه او می تواند به روند سریع و مطلوب دادرسی در کم ترین زمان ممکن کمک کند.

 

 


پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام