از جمله اصطلاحات پرکاربرد ساختمان سازی عرصه و اعیان است. در واقع عرصه اعیان برای اموری همچون تفکیک و جداسازی ساختمان‌ها یا گرفتن جواز ساخت به کار برده می‌شود . عرصه و اعیان در حالت کلی به سطحی که ساختمان بر روی آن ساخته می‌شود و همچنین مصالح خود ساختمان اشاره دارد.

البته دلیل اصلی استفاده از این اصطلاح در رابطه با قوانین ساختمان سازی رعایت حقوق مالکان ساختمان است. آپارتمان‌ها معمولاً بر روی یک زمین مشخص نصب و ساخته می‌شوند؛ اما آن‌ها متراژی کمتر از زمین پایه ساختمان دارند.

بنابراین برای اینکه حقوق ساکنین آن خانه یا ساختمان پایمال نشود؛ باید حق مشخصی قانونی در رابطه با سهم آنها از حیاط و محوطه خانه هم وجود داشته باشد. در ادامه سعی کرده‌ایم تا اصطلاح عرصه و اعیان را به صورت هرچه دقیق‌تر شرح بدهیم و تفاوت‌های آنها را عنوان کنیم.

عرصه و اعیان چیست ؟

سازه‌ای که بر روی یک زمین ساخته می‌شود و آجر کشی میشود؛ اعیان یا همان ساختمان آن زمین نام دارد. اما عرصه به زمینی گفته می‌شود که ساختمان بر روی آن ساخته شده است. همچنین عرصه ساختمان ارتباط مستقیمی با متراژ و نحوه نقشه کشی واحدهای یک آپارتمان دارد.

در واقع به هر مقدار که متراژ واحدهای آپارتمان بزرگتر باشد؛ عرصه آن کمتر خواهد بود. با این حال مالکان زمانی که بخواهند یک آپارتمان بزرگ را بکوبند و از نو بسازند؛ متوجه اهمیت قانونی این موارد خواهند شد. اگر ساختمان به طور کلی از نو ساخته شود؛ عرصه و اعیان آن هم دچار تغییراتی خواهند شد.

عرصه و اعیان چیست ؟

بنابراین مالکان باید به نسبت سهم خود از آپارتمانی که بیش از آن به نام آنها بوده از زمین آن آپارتمان هم سهم داشته باشند. البته امکان ساخت خانه‌های بزرگتر بر روی یک زمین با اجازه شهرداری وجود دارد و به همین خاطر در صورت تفکیک عرصه و اعیان این کار به سادگی صورت خواهد گرفت.

برای آشنایی کامل با مباحث عرصه و اعیان یا پیگیری پرونده‌های این مورد در دادگاه می‌توانید با وکلا یا کارشناسان مجموعه ملی وکیل تماس بگیرید.

تفاوت عرصه و اعیان

تفاوت اصلی عرصه و اعیان در موارد قانونی و همچنین شهری آنها است. در واقع عرصه از لحاظ قانونی و حقوقی تفکیک پیدا نکرده است و تنها چیزی که در ساختمان‌های بزرگ بین مالکین جداسازی شده است اعیان است. عرصه باید پس از خراب کردن خانه و زمان مراجعه به شهرداری تفکیک و جداسازی بشود؛ اما اعیان از همان ابتدا به واسطه سند ملکی به صورت کاملاً قانونی بین اعضای یک ساختمان تفکیک شده است.

تفاوت عرصه و اعیان

چنانچه شما تمایل دارید که ساختمان خود را بازسازی یا نوسازی کنید؛ برای تفکیک عرصه حتماً باید از یک کارشناس ساختمان سازی که از طرف شهرداری اعزام می‌شود؛ کمک بگیرید. البته یک دیگر از تفاوت‌های عرصه و اعیان مسائل حقوقی مربوط به آنها است. به صورتی که به هر نفر مالک در یک ساختمان مشترک تنها قسمت کوچکی از عرصه تعلق خواهد گرفت.

تفکیک عرصه چیست؟

برای تفکیک عرصه به صورت قانونی، در مرحله ابتدایی و در واقع به هنگام شروع کار مالک یا وکیل ملکی باید درخواست نقشه تفکیک پلاک را به شهرداری محل سکونت خود ارائه کنند. پس از ارائه این نقشه از طرف شهرداری، امکان تفکیک عرصه با طی کردن مراحل بعدی وجود خواهد داشت.

اما چگونگی ارسال این نقشه از شهرداری به قوانین شهرسازی و همچنین تاییدیه‌های اداره ثبت بستگی دارد. پس از اینکه مالک نقشه تفکیک را دریافت کند؛ باید درخواست اعزام دو نفر کارشناس ثبت و همچنین نقشه بردار از طرف شهرداری به محل را ارائه بدهد تا نحوه تفکیک و جداسازی عرصه بین مالکین آن را بررسی کنند.

در مرحله نهایی هم نقشه بردار و مامور اداره ثبت نقشه ارائه شده از شهرداری را با نقشه ساختمان تطبیق می‌دهند و در صورتی که این دو نقشه با یکدیگر تطابق نداشته باشند یا اینکه نقشه ساختمان خارج از محدوده ارائه شده توسط شهرداری باشد؛ امکان تفکیک وجود نخواهد داشت. اما در غیر این صورت به سادگی می‌توان عرصه را بین مالکین آن تفکیک کرد.

تفکیک اعیان چیست؟

اعیان یا همان ساختمان درون یک زمین باید از همان ابتدای شروع به ساخت تفکیک یا جداسازی بشود. البته پس از اینکه ساخت ساختمان به پایان رسید باید مامورین یا ناظرین ساختمان پایان کار آن را به اداره ثبت اسناد و مدارک ارائه کنند؛ تا امکان بررسی پرونده و همچنین قسمت‌های مشایی و مفروضی آن وجود داشته باشد.

در صورتی که طی انجام همه مراحل مشکل خاصی وجود نداشته باشد؛ نقشه‌بردار می‌تواند تفکیک‌های نقشه را انجام دهد و در مرحله آخر با پرداخت مبلغ به دادگاه و همچنین هزینه‌های مربوط به مالیات، می‌توانید اعیان‌ ساختمان خود را تفکیک کنید.


پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام