مقالات

مزایای چک نسبت به سفته از نظر قانون

از مزایای چک نسبت به سفته می توان صدور گواهی رایگان عدم پرداخت چک دانست. در واقع برای دریافت این گواهی تنها کافی است به بانک مذکور مراجعه کنید. بانک با بررسی حساب صادر کننده چک و عدم کافی بودن موجودی این گواهی را صادر می کند. اما برای واخواست سفته و صدور گواهی مربوطه شما باید دو درصد از میزان سفته را به عنوان هزینه مربوطه پرداخت کنید.

مزایای چک نسبت به سفته چیست؟

  • مهمترین مزایای چک نسبت به سفته چیست؟
  • مزایای چک نسبت به سفته بر اساس قانون کدام است؟
  • مزایای چک نسبت به سفته برای صادر کننده چیست؟
  • مزایای چک نسبت به سفته برای دریافت کننده چیست؟
  • مزایای چک نسبت به سفته از نظر وصول چیست؟
  • مزایای چک نسبت به سفته از نظر حقوقی چیست؟
  • مزایای چک نسبت به سفته از نظر کیفری چیست؟
  • کارکرد یک وکیل در خصوص مزایای چک نسبت به سفته چیست؟

مزایای چک نسبت به سفته می تواند مشخص کننده شرایط استفاده از آن باشد. در واقع بسیار این پرسش مطرح می شود که در معاملات روزانه و یا در دیگر روابط اجتماعی کدام یک از این موارد می تواند کارساز تر باشد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر کدام از این موارد در موقعیت های مختلف کاربردهای مختلفی دارد. بنابراین مزایای چک نسبت به سفته را باید بر اساس موقعیت مورد نظر مورد بررسی قرار داد.

از این رو پیشنهاد ما در همین ابتدای مقاله این است که در خصوص موقعیت خود و نحوه استفاده از هر کدام از این ابزارها با یک وکیل کیفری معتبر و با تجربه مشورت کنید. یادتان باشد که موقعیت شماست که می تواند معایب یا مزایای چک نسبت به سفته را مشخص کند.

با این حال ما در این مقاله به دنبال این مسئله هستیم که در موقعیت های مختلف مزایای چک نسبت به سفته چیست. گرچه همانطور که گفته شد نمی توان به صورت مطلق به این مسئله نگاه کرد. در واقع در مواردی نیز سفته کارایی و کارکرد بسیار بالاتری نسبت به چک دارد. از این رو در ادامه به صورت مطلق در خصوص مزایای چک نسبت به سفته صحبت نشده است.

مزایای چک نسبت به سفته از نظر بنیادی

اگر بخواهیم مزایای چک نسبت به سفته را از نظر بنیادی مورد بررسی قرار دهیم می توانیم اینگونه بگوییم که بر اساس قانون حقوقی ایران، هر دو این اسناد در دسته اسناد غیر رسمی قرار می گیرد. بگذارید کمی به عقب باز گردیم. در قانون ایران دو نوع سند تعریف شده است.

سند رسمی به سندی گفته می شود که توسط نماینده قانون تدوین و ثبت شود. اسنادی مانند سند ملکی و یا شناسنامه از جمله اسناد رسمی شناخته می شود. اما در مقابل اسناد غیر رسمی یا ساده اسنادی است که این  ویژگی را نداشته باشد.

مزایای چک نسبت به سفته از نظر بنیادی

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر دو این اسناد در برابر قانون از اعتبار برخوردار هستند. اما اعتبار اسناد رسمی بسیار بیشتر از اعتبار اسناد عادی و غیر رسمی است. این مسئله ای است که باعث شده است در مسیرهای دولتی و حکومتی نیز عمدتا از اسناد رسمی استفاده شود.

همانطور که گفته شد بر اساس قانون چک و سفته هر دو از اسناد غیر رسمی محسوب می شوند. اما از تفاوت های عمده ای که میان این دو سند وجود دارد این است که چک سند غیر رسمی است که از اعتبار سند رسمی برخوردار است.

اگر به دنبال مشاوره با وکیل سفته هستید با ما با شماره : 09121304085 در تماس باشید

در کلام ساده تر چک از معدود اسناد غیر رسمی است که در عمل کارکردی برابر با اسناد رسمی دارد. همین موضوع را می توان یکی از مهمترین مزایای چک نسبت به سفته دانست. بدین ترتیب شما با داشتن چک می توانید نسبت به دریافت اجراییه به صورت مستقیم از طریق اداره ثبت اقدام کنید. این امکانی است که تنها برای اسناد رسمی وجود دارد.

همین مسئله باعث شده است که ناخواسته اعتبار چک در میان جامعه نیز نسبت به سفته بالاتر باشد. با توجه به قانون جدید چک و سختگیری های بیشتر برای صدور چک نیز باعث افزایش این اعتبار شده است. از این روست که اعتبار چک نسبت به سفته را می توان یکی از مهمترین مزایای آن دانست.

دیگر مزایای چک نسبت به سفته

از مهمترین مزایای چک نسبت به سفته را می توان روند دادرسی آن ها دانست. چک این قابلیت را دارد که شما در مسیر حقوقی و کیفری اقدام کنید. در کلام ساده تر صاحب چک می تواند علاوه بر پیگیری حقوق خود از طریق مسیر حقوقی و دادگاه های حقوقی، نسبت به صادر کننده چک نیز اعلام جرم نماید. بنابراین حتی در صورت پرداخت وجه، صادر کننده چک باید محکومیت مربوط به صدور بی محل چک را بگذراند.

اما این مسئله ای است که برای سفته وجود ندارد. در کلام ساده تر برای مطالبه وجه سفته تنها می توان از طریق مسیر حقوقی اقدام کرد. گرچه در صورت عدم پرداخت سفته، امکان حبس فرد وجود دارد. اما این حبس در زمره مجازات کیفری نیست و به عنوان سابقه کیفری فرد شناخته نمی شود.

دیگر مزایای چک نسبت به سفته

از مزایای چک نسبت به سفته می توان صدور گواهی رایگان عدم پرداخت چک دانست. در واقع برای دریافت این گواهی تنها کافی است به بانک مذکور مراجعه کنید. بانک با بررسی حساب صادر کننده چک و عدم کافی بودن موجودی این گواهی را صادر می کند. اما برای واخواست سفته و صدور گواهی مربوطه شما باید دو درصد از میزان سفته را به عنوان هزینه مربوطه پرداخت کنید.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که صادر کننده چک به سختی می تواند امضای خود را نقض کند. در کلام ساده تر امکان انکار امضا و چک برای صادر کننده آن وجود ندارد.

برای حل دعوای چک خود با وکیل چک بلامحل در ارتباط باشید

مگر این که بتواند جعلی بودن چک یا امضا را ثابت نماید. این در حالی است که صادر کننده سفته به سادگی می تواند نسبت به انکار امضای خود اقدام کند و نسبت به آن اقامه دعوی کند. این مسئله ای است که باید به آن توجه داشته باشید.

همچنین در نظر داشته باشید که چک عمدتا به عنوان سرمایه و پول شناخته می شود. بنابراین در روابط مالی چک کارکرد بیشتری دارد. این در حالی است که سفته عمدتا برای ضمانت استفاده می شود.

بنابراین زمانی می توان نسبت به وصول سفته اقدام کرد که ابتدا ثابت کرد که ضمانت داده شده اجرایی نشده است و براساس آن نیاز به وصول سفته وجود دارد. همه این ها نشان می دهد که در موقعیت های مختلف می توان معایب و مزایای چک نسبت به سفته را به شکل های مختلفی بیان کرد.


f f

پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام