مقالات

مجازات خودروی حمل مشروبات الکلی

مسئله خودروی حمل مشروبات الکلی زیر مجموعه ای از جرم حمل و نگهداری مشروبات الکلی محسوب می شود. در قانون مجازات اسلامی برای این جرم، شش تا یک سال حبس، تا 74 ضربه شلاق و جریمه نقدی 5 برابر ارزش تخمینی مشروبات کشف شده می باشد.

حال اگر این مشروبات به واسطه خودرویی حمل شده باشد، مجازات مصادره خودرو نیز به این مجازات ها اضافه می شود.

خودروی حمل مشروبات الکلی چگونه توقیف می شود؟

  • شرایط اثبات خودروی حمل مشروبات الکلی چیست؟
  • مجازات خودروی حمل مشروبات الکلی چیست؟
  • آیا خودروی حمل مشروبات الکلی ضبط می شود؟
  • عدم اطلاع مالک خودروی حمل مشروبات الکلی چه تاثیری در روند دعوی دارد؟
  • مهمترین نکات مربوط به خودروی حمل مشروبات الکلی چیست؟
  • کارکرد یک وکیل در خصوص خودروی حمل مشروبات الکلی چیست؟
  • شرایط دعوی مربوط به خودروی حمل مشروبات الکلی چیست؟
  • کدام دادگاه مسئول بررسی مجازات خودروی حمل مشروبات الکلی است؟
  • آیا میزان مشروبات الکلی در افزایش یا کاهش مجازات خودروی حمل مشروبات الکلی تاثیرگذار است؟

خودروی حمل مشروبات الکلی و مجازات آن یکی از مهمترین مسائلی است که در مسیر کیفری مربوط به جرم مشروبات الکلی وجود دارد. تهیه، توزیع، حمل و مصرف مشروبات الکلی به هر شکلی جرم تلقی شده است. هر کدام از این موارد در قانون کیفری مجازات مخصوص خودش را دارد. به طور مثال شرب خمر بر اساس قانون کیفری مجازاتی برابر با 80 ضربه شلاق حدی است.

خودروی حمل مشروبات الکلی چگونه توقیف می شود؟

حال ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که در صورتی که مشروبات الکلی توسط خودرویی حمل شود و این خودرو توسط پلیس یا دیگر ضابطان قانون شناسایی و ضبط شود، چه حکمی برای خودرو و مالک آن ممکن است در نظر گرفته شود؟

در واقع بسیاری از افراد نمی دانند که حمل مشروبات الکلی به واسطه خودرو می تواند مجازات های سنگینی در پی داشته باشد که یکی از موارد آن از دست دادن خودرو است!

برای رفع مجازات خودروی حمل مشروبات الکلی می توانید با وکیل کیفری در ارتباط باشید.

نکته بسیار جالب توجه که شاید ندانید این است که در قانون مجازات اسلامی اشاره ای به میزان مشروبات الکلی برای اعمال این مجازات اشاره نشده است. بنابراین دادگاه کیفری به سادگی می تواند خودروی شما را به علت حمل تنها یک بطری مشروب مصادره کند! این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

خودروی حمل مشروبات الکلی و بررسی مفاهیم

خودروی حمل مشروبات الکلی همانطور که گفته شد به عنوان اسباب جرم شناخته می شود و بر این اساس قانون آن را مصادره می کند. اما برای فهم بهتر این موضوع باید با برخی از مفاهیم قانونی در این خصوص آشنا شویم.

به طور کلی در نظر داشته باشید که قانون در بخش کیفری به مفهوم بسیار مهم جرم می پردازد. در کلام ساده تر همه چیز در این قانون بر اساس کشف و اثبات جرم پیگیری می شود. با اثبات جرم برای آن مجازاتی تعیین می شود و این مجازات بر اساس قوانین و تشریفات لازم اجرایی می گردد. برای اثبات جرم لازم است که سه رکن مادی، معنوی و قانونی به صورت همزمان اثبات شود.

خودروی حمل مشروبات الکلی و بررسی مفاهیم

در خصوص خودروی حمل مشروبات الکلی اگر بخواهیم این سه رکن را بررسی کنیم ابتدا باید بگوییم که خودروی حمل مشروبات الکلی زیر مجموعه ای از جرم حمل و نگهداری مشروبات الکلی محسوب می شود.

بنابراین ما باید حمل و نگهداری مشروبات الکلی را از نظر سه رکن مورد بررسی قرار دهیم. بر اساس رکن مادی اثرات منفی و قابل اثبات فعل مورد بررسی قرار می گیرد. حمل و نگهداری مواد مخدر امکان استفاده از این مواد و رساندن آسیب های فردی و اجتماعی را فراهم می آورد. بنابراین این مسئله می تواند تحت عنوان رکن مادی اثبات شود.

در خصوص رکن معنوی نیز باید گفت که اگر ثابت شود فرد با قصد و نیت قبلی دست به این کار زده باشد و به نوعی منفعتی از این کار برده است، رکن معنوی جرم اثبات می شود. به طور مثال اگر فرد نداند که در ماشین او مشروبات الکلی حمل می شود عملا نمی توان این فرد را مجرم دانست. در رکن قانونی نیز به تعاریف و مصادیق قانون از فعل پرداخته می شود.

برای تنظیم لایحه اعاده دادرسی با وکلای ما با شماره 09121304085 در تماس باشید.

در کلام ساده تر بر اساس ماده دو قانون مجازات اسلامی در صورتی که قانون نسبت به یک فعل سکوت کرده باشد نمی توان آن فعل را جرم دانست.

با توجه به این مسئله که قانون برای حمل و نگهداری مواد مخدر مجازاتی تعیین کرده عملا می توان گفت که سه رکن اثبات جرم برای مسئله حمل مواد مخدر به هر وسیله ای مانند خودروی حمل مشروبات الکلی به صورت همزمان قابل اثبات است. این نکته مهمی است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم.

خودروی حمل مشروبات الکلی و مجازات تعیین شده قانون

همانطور که گفته شد مسئله خودروی حمل مشروبات الکلی زیر مجموعه ای از جرم حمل و نگهداری مشروبات الکلی محسوب می شود. در قانون مجازات اسلامی برای این جرم، شش تا یک سال حبس، تا 74 ضربه شلاق و جریمه نقدی 5 برابر ارزش تخمینی مشروبات کشف شده می باشد.

حال اگر این مشروبات به واسطه خودرویی حمل شده باشد، مجازات مصادره خودرو نیز به این مجازات ها اضافه می شود. در کلام ساده تر مجرم علاوه بر محکومیت های یاد شده باشد خودروی خود را از دست می دهد. حال سوالی که مطرح می شود این است که اگر خودرو به نام فرد نبوده و در این صورت قانون چه اقدامی انجام می دهد؟

در این خصوص دو حالت امکان پذیر است. اگر ثابت شود که صاحب خودرو از محموله آن مطلع بوده و با اطلاع به این موضوع خودرو را در اختیار مجرم قرار داده خودرو مصادره می شود. اما اگر ثابت شود که مالک خودرو از این مسئله بی اطلاع بوده و نسبت به محتویات خودرو اطلاعی نداشته، مجرم باید نسبت به پرداخت جریمه معادل قیمت خودرو اقدام کند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

بنابراین اگر بخواهیم به صورت ساده و سریع بیان کنیم مجازات اصلی خودروی حمل مشروبات الکلی علاوه بر مجازات های تعیین شده برای حمل و نگهداری، مصادره خودرو یا جزای نقدی برابر با قیمت خودرو است. اما شما می توانید در این خصوص از یک وکیل پایه یک دادگستری با تجربه کمک بگیرید.

در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که دادگاه می تواند بر اساس میزان مشروب کشف شده تغییراتی در این حکم ایجاد کند. اما اگر بخواهیم قانونی به این موضوع نگاه کنیم عملا این مجازات به صورت تمام و کمال اجرایی می شود. نکته دیگری که باید بدانید این است که این مجازات غیر قابل تعلیق است. این نکته بسیار مهمی است که باید به خاطر داشته باشید.


f f

پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام