مقالات

مجازات آزار جنسی کودکان در قانون کیفری

هر نوع عملی که موجب لذت از طریق لمس اندام جنسی، دخول مقعدی یا دهانی و … باشد و یا به قصد آزار این افعال صورت بگیرد به عنوان آزار جنسی کودکان شناخته می شود. همچنین استفاده از الفاظ رکیک و یا توهین و همچنین انجام شوخی های لفظی جنسی نیز در صورت اثبات تحت عنوان آزار جنسی در دادگاه کیفری قابل بررسی می باشد.

  • آزار جنسی کودکان به چه معنی است؟
  • شرایط اثبات آزار جنسی کودکان چیست؟
  • آیا آزار جنسی کودکان جرم است؟
  • مجازات آزار جنسی کودکان چیست؟
  • تعریف آزار جنسی کودکان چیست؟
  • نظر قانون در خصوص آزار جنسی کودکان چیست؟
  • مهمترین نکات مربوط به آزار جنسی کودکان چیست؟
  • کارکرد یک وکیل کیفری در خصوص آزار جنسی کودکان چیست؟
  • چگونه می توان نسبت به اثبات آزار جنسی کودکان اقدام کرد؟
  • چه مواردی شامل آزار جنسی کودکان می شود؟

مهمترین شرایط مجازات آزار جنسی کودکان چیست؟

آزار جنسی کودکان یکی از اتفاقات زشت و ناهنجار در جامعه شناخته می شود. مسئله ای که وجود دارد این است که نه تنها ایران، بلکه تمام جوامع دنیا درگیر چنین مسئله ای هستند. یکی از اساسی ترین علت های این موضوع را روانشاسان و جامعه شناسان ناشی از بیماری پدوفیلیا که یک نوع انحراف جنسی است می دانند.

مهمترین شرایط مجازات آزار جنسی کودکان چیست؟

در واقع این بیماری تمایل شدیدی در فرد برای برقراری رابطه جنسی و یا ایجاد آزاد جنسی در کودکان ایجاد می کند. به جز این شرایط محیطی و قوانین اجرایی کشورها نیز باعث شده است درصد آزار جنسی کودکان در جوامع مختلف متفاوت باشد. متاسفانه این آمار برای کشور ما چندان مناسب و قابل افتخار نیست!

ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که آزار جنسی کودکان چه نوع جرمی است و چه مجازاتی در قانون برای آن تعریف شده است. در کلام ساده تر ما آزار جنسی یک تعریف کلی و نسبتا مبهم است. ابتدا ما باید بدانیم قانون آزار جنسی را شامل چه مواردی دانسته و بر اساس آن مجازات تعیین شده را بیان کنیم. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم.

اگر به دنبال تنظیم لایحه کیفری هستید حتما با وکلای ما با شماره 09121304085 تماس حاصل فرمایید

همچنین در نظر بگیرید که اثبات جرم آزار جنسی کودکان درست مانند هر جرم دیگری در دادسرا صورت می گیرد. دادسرا با بررسی سه رکن مادی، معنوی و قانونی سعی در اثبات این جرم دارد. در صورتی که سه رکن گفته شده برای فعل صورت گرفته اثبات شود می توان گفت که جرم آزار جنسی کودکان اتفاق افتاده است. ما در این مقاله عمدتا به رکن قانونی این فعل خواهیم پرداخت.

آزار جنسی کودکان چیست؟

آزار جنسی کودکان را زمانی می توانیم به درستی متوجه شویم و مجازات آن را درک کنیم که تعاریف مربوط به آن را بشناسیم. اولین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که یک فعل زمانی به عنوان جرم مطرح می شود که سه رکن مادی، معنوی و قانونی برای آن اثبات شود. رکن مادی به آثار منفی فعل، رکن معنوی به نیت فاعل و رکن قانونی به تعاریف و مصادیق قانون از آن فعل می پردازد. تعاریفی که در ادامه گفته می شود بر اساس رکن قانونی اثبات جرمیت فعل آزار جنسی کودکان خواهد بود.

آزار جنسی کودکان چیست؟

اولین تعریفی که باید به آن بپردازیم کودک است. در کلام ساده تر به چه فردی کودک اطلاق می شود؟ بر اساس قانون تمامی افرادی که زیر سن 18 سال هستند به عنوان کودک شناخته می شوند. بنابراین برقراری رابطه جنسی ( در قالبی خارج از مقوله ازدواج و نکاح ) و یا هر نوع آزار جنسی این افراد جرم تلقی می شود.

مفهوم دیگری که باید به آن توجه داشته باشیم، مسئله آزار جنسی است. آزار جنسی در قانون کیفری ایران تحت قانون کودک آزاری عنوان شده است. اگر بخواهیم ساده و صریح این فعل را تعریف کنیم می توانیم بگوییم هر نوع عملی که موجب لذت از طریق لمس اندام جنسی، دخول مقعدی یا دهانی و … باشد و یا به قصد آزار این افعال صورت بگیرد به عنوان آزار جنسی کودکان شناخته می شود.

همچنین استفاده از الفاظ رکیک و یا توهین و همچنین انجام شوخی های لفظی جنسی نیز در صورت اثبات تحت عنوان آزار جنسی در دادگاه کیفری قابل بررسی می باشد. نوع دیگر از آزار جنسی کودک را می توان استفاده از کودکان در مسیر تولید، حمل یا نگهداری وسایل و یا تصاویر مستهجن دانست.

به نوعی هر نوع استفاده صورت مستقیم یا غیر مستقیم از کودک در جهت تمایلات جنسی در صورت اثبات می تواند تحت عنوان و قالب آزار جنسی کودکان مورد بررسی دادگاه کیفری قرار بگیرد.

بنابراین اگر بخواهیم ساده تر عنوان کنیم می توانیم اینگونه بگوییم که آزار جنسی شامل آزار جنسی تماسی، آزار جنسی غیر تماسی و بهره کشی کودکان در جهت مسائل جنسی است. در صورتی که فعل صورت گرفته در زیرگروه یکی از این بخش های قرار بگیرد از نظر قانون به عنوان یک جرم شناخته می شود.

مجازات آزار جنسی کودکان

آزار جنسی کودک بر اساس تعاریف گفته شده جرم محسوب می شود. اما مسئله ای که وجود دارد این است که بر اساس نوع جرم و همچنین رابطه مجرم با غربانی قانون مجازات های متفاوتی در نظر گرفته است. ماده ده قانون حمایت از اطفال و نوجوانان تصویب سال 1399 این مجازات را در چند بند و تبصره عنوان کرده است.

بر اساس همین ماده قانونی در صورتی که جرم صورت گرفته آزار جنسی تماسی و توسط محارم باشد، مجازات تعیین شده حبس از نوع درجه پنج قانون مجازات اسلامی خواهد بود. اما اگر مجرم جزو محارم نباشد مجازات وی حبس از نوع درجه 6 مجازات اسلامی است.

مجازات آزار جنسی کودکان

در صورتی که مجازات صورت گرفته از نوع آزار جنسی غیر تماسی و توسط محارم باشد مجرم به حبس از نوع درجه هفت محکوم شده و اگر مجرم از دسته محارم نباشد مجازات وی خبس از نوع درجه هشت خواهد بود. همچنین بهره کشی از کودکان در جهت موارد جنسی به هر نحوی مجازات حبس از نوع درجه 5 را به همراه خواهد داشت. در این ماده قانونی شرایط و مجازات های دیگری نیز برای آزار جنسی کودکان در نظر گرفته شده است.

مسئله مهمی که در خصوص آزار جنسی کودک وجود دارد نحوه اثبات آن است. در این خصوص ادله اثبات مانند استفاده از شاهد، قسم و یا ارائه مدارکی مانند تصاویر دوربین و … می تواند کارساز باشد. اما پیشنهاد ما این است که در این مسیر حتما از یک وکیل مجرب و با تجربه استفاده کنید. چرا که اثبات این موضوع در دادگاه حساسیت های خاص خودش را به همراه دارد و نمی توان انتظار داشت که دادگاه به سادگی این موضوع را قبول کند.


f f

پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام