مقالات

ماده 34 قانون ثبت و شرایط قانونی آن

ماده 34 قانون ثبت به این نکته اشاره می کند که در معاملات رهنی و شرطی اگر بدهکار نتواند بدهی خود را در مدت مشخص شده در سند بپردازید، طلبکار می تواند نسبت به گرفتن اجراییه نسبت به دریافت طلب خود از طریق دفتر اسناد رسمی تنظیم کننده اقدام کند.

ماده 34 قانون ثبت چیست؟

  • ماده 34 قانون ثبت چه شرایطی دارد؟
  • مهمترین نکات مربوط به ماده 34 قانون ثبت چیست؟
  • چرا از ماده 34 قانون ثبت استفاده می شود؟
  • در چه شرایطی امکان استفاده از ماده 34 قانون ثبت وجود دارد؟
  • مهمترین شرایط مربوط به ماده 34 قانون ثبت چیست؟
  • بهترین مسیر استفاده از ماده 34 قانون ثبت چیست؟
  • قانون چه اجازه ای در ماده 34 قانون ثبت داده است؟
  • ویژگی های استفاده از ماده 34 قانون ثبت چیست؟
  • آثار استفاده از ماده 34 قانون ثبت چیست؟
  • کارکرد یک وکیل کیفری در خصوص ماده 34 قانون ثبت چیست؟

ماده 34 قانون ثبت چیست؟

ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که اساسا ماده 34 قانون ثبت به چه معنی است و چه کارکردی دارد؟ در واقع ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که در کدام دسته از انواع معاملات امکان استفاده از این ماده قانونی وجود دارد؟ در واقع این ماده قانون مشخص کرده است که در خصوص برخی از انواع قراردادها فرد طلبکار بدون نیاز به گذراندن موارد و تشریفات قانونی امکان دریافت اجراییه لازم را دارد. حال در ادامه می خواهیم بدانیم این شرایط چیست و در چه موقعیت هایی کارایی دارد؟

همچنین نکته بسیار مهمی که می خواهیم به آن بپردازیم این است که در صورت استفاده از این ماده قانونی روند صدور اجرائیه و توقیف سند و یا فروش و مزایده مال به چه شکل خواهد بود. این ها همه مواردی است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

ماده 34 قانون ثبت و نگاه به قرارداد آن

ماده 34 قانون ثبت زمانی کارایی دارد که معامله از نوع رهنی یا شرطی باشد. بنابراین نوع قرارداد و معامله صورت گرفته در استفاده از این ماده قانونی تاثیر مستقیم دارد. بنابراین اولین سوالی که در این خصوص مطرح می شود این است که یک معامله رهنی یا قرارداد شرطی در خصوص اموال منقول یا غیر منقول چیست؟

ماده 34 قانون ثبت و نگاه به قرارداد آن

به طور کلی این دسته از قراردادها و معاملات حالت خاصی از قرارداد محسوب می شود که در شرایط ویژه ای منعقد می شود که شامل سه دسته رهنی، شرطی و استردادی است. بنابراین برای فهم و درک عملکرد ماده 34 قانون ثبت بهتر است که ابتدا این دست از شرایط و ویژگی قراردادی را مورد بررسی قرار دهیم. با ما در ادامه همراه باشید.

برای ارتباط با وکیل جعل سند با شماره 09121304085 در تماس باشید.

به طور کلی قراردادهای معاملات رهنی بدین معنی است که سند به نام خریدار منتقل می شود اما همچنان این سند بنا بر شرایطی در رهن فروشنده باقی می ماند. به طور مثال طرف خریدار امکان پرداخت کامل هزینه خرید مال را ندارد، اما برای این که بتواند بر اساس سند مال نسبت به دریافت وام اقدام کند، فروشنده سند را به نام خریدار منتقل می کند اما این انتقال سند به صورت رهنی صورت می گیرد.

در جامعه امروز بسیار دیده شده است که از این معاملات استفاده می شود. به طور مثال فروش اقساطی خودرو با انتقال سند به نام خریدار به شکل رهنی است. همچنین زمانی که فردی از بانک وام می گیرد و سند خانه را به عنوان رهن در اختیار بانک قرار می دهد.

نوع دیگری از این معاملات به معامله شرطی معروف است. بر این اساس قراردادی میان خریدار و فروشنده منعقد می شود که در ضمن آن قید می شود که اگر مالک بتواند ظرف مدت مشخص ( مثلا یک ماه ) نسبت به بازگرداندن تمام ثمن معامله اقدام کند می تواند نسبت به فسخ قرارداد اقدام کند. به طور مثال اگر فروشنده نیاز مبرم به سرمایه داشته باشد، ملک را به واسطه قرارداد شرطی به خریدار منتقل کرده و این سرمایه را تهیه می کند.

اما در این قرارداد عنوان می کند که اگر طی یک ماه سرمایه را به خریدار بازگرداند می تواند نسبت به  فسخ قرارداد و حفظ سند به نام خود اقدام نماید.

اجرایی شدن ماده 34 قانون ثبت

قبل از این که بخواهیم به اجرایی شدن ماده 34 قانون ثبت و شرایط آن بپردازیم بهتر است با آخرین نوع از معاملات رهنی و شرطی نیز آشنا شویم. نوع دیگر این معاملات به معامله با حق استرداد شهرت دارد. این دست از معاملات در عمل شبیه به معاملات شرطی است. با این تفاوت که فروشنده به جای سرمایه می تواند موارد دیگری را به عنوان حق فسخ خود در قرارداد عنوان کند. در این صورت اگر این شرایط طی مدت مشخص اجرایی شود امکان فسخ قرارداد ایجاد می شود.

اجرایی شدن ماده 34 قانون ثبت

ماده 34 قانون ثبت در حالت کلی و با زبان ساده بدین معنی است که اگر شروط معاملات رهنی، شرطی یا استردادی عملی نشود، یعنی فروشنده یا بدهکار نتواند نسبت به پرداخت دیون خود و یا برقراری شرایط ذکر شده اقدام کند عملا این حق برای خریدار و یا طلبکار در نظر گرفته شده است که بتواند نسبت به انتقال سند به صورت قطعی به نام خود اقدام کند.

اگر به دنبال لایحه کیفری هستید می توانید با شماره : 09121304085 در تماس باشید

در کلام ساده تر اگر شما نتوانید اقساط وام دریافتی از بانک و یا اقساط خودروی خریداری شده را پرداخت کنید ماده 34 قانون ثبت این حق را به طرف دیگر معامله می دهد که بتواند نسبت به انتقال سند مالکیت به نام خود و یا مزایده این مال از طریق دریافت اجراییه اقدام کند.

نکته بسیار مهمی که در خصوص ماده 34 قانون ثبت وجود دارد:

این است که با وجود این که این ماده روند احقاق حقوق طرف خریدار را به رسمیت شناخته و به واسطه این ماده این اجازه به فرد داده شده است که به صورت مستقیم و بدون در نظر گرفتن آیین دادرسی نسبت به گرفتن اجراییه اقدام کند اما با توجه به مهلت های قانونی که در اجرای این ماده در نظر گرفته شده عملا می توان گفت که قانون گذار همچنان برای طرف بدهکار زمان و مهلت قانونی در نظر گرفته است که بتواند نسبت به اجرایی شدن شروط اقدام کند. گرچه این مهلت بیش از چند روز نخواهد بود.


f f

پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام