مقالات

شکایت از قاضی و مسیری که باید رفت

شکایت از قاضی از جمله ابزارهای مهم قانونی است که قانونگذار به واسطه آن سعی کرده تا عدالت را برقرار کند. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که قاضی درست مانند هر انسان دیگری می تواند خطا و اشتباه کند و هیچ ضمانتی در برخورد و تصمیم گیری درست قاضی وجود ندارد. از این رو قانونگذار با پیش بینی مسیر شکایت از قضات امکان نظارت و بررسی رفتار و رای قضات را فراهم کرده است.

شکایت از قاضی چگونه است؟

  • شکایت از قاضی چیست؟
  • آیا امکان شکایت از قضات وجود دارد؟
  • نحوه شکایت از قاضی چگونه است؟
  • نحوه پیگیری شکایت از قضات چگونه است؟
  • برای شکایت از قاضی باید از مسیری استفاده کرد؟
  • چه ابزاری در خصوص شکایت از قاضی وجود دارد؟
  • کدام مرجع قضایی در خصوص شکایت از قاضی تصمیم گیری می کند؟
  • آیا امکان شکایت از قاضی به صورت کیفری وجود دارد؟
  • شرایط بررسی شکایت از قضات چیست؟
  • نحوه اعلام رای شکایت از قاضی چگونه است؟
  • آیا امکان اعتراض به شکایت از قضات وجود دارد؟
  • آثار شکایت از قاضی چیست؟

شکایت از قاضی چگونه است؟

مسئله ای که ما در این مقاله به دنبال آن هستیم این است که می خواهیم بدانیم شکایت از قاضی چگونه امکان پذیر است و قانون گذار چه امکانات ویژه ای در این خصوص در نظر گرفته است؟

در واقع می خواهیم بدانیم که اگر یک قاضی بنا بر هر دلیلی دچار تخلف یا قصور در جلسه دادرسی شود و این مسئله باعث صدور حکمی شود که به ضرر مادی یا معنوی یکی از طرفین ختم شود آیا این فرد امکان اقامه دعوی علیه قاضی را خواهد داشت؟

همچنین اگر قاضی در مسندی خارج از قضاوت اقدام به تخلف یا جرم کند یا امکان پیگرد قانونی آن وجود دارد یا خیر؟ این ها از مهمترین مفاهیمی است که می خواهیم در ادامه به آن ها بپردازیم. با ما همراه باشید.

شکایت از قاضی و بررسی چارچوب ها

شکایت از قاضی را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که با چارچوب های مربوط به آن به خوبی آشنا شویم. در واقع سوال اصلی که در این بین وجود دارد این است که آیا نهادی برای نظارت به عملکرد قضات توسط قانونگذار پیش بینی شده است یا خیر؟

همانطور که بیان کردیم، قضات نیز مانند هر انسان دیگری ممکن است به هر دلیلی دچار خطا و لغزش شود و این از نظر انسانی امری طبیعی محسوب می شود.

شکایت از قاضی و بررسی چارچوب ها

اما با توجه به مسند حساسی که قضات دارند شرایط خاصی برای آن ها وجود دارد. در واقع خطا، قصور یا تخلف این افراد در این مسند می تواند ضررهای مادی و معنوی به افراد وارد کند و از طرف دیگر روح عدالت زیر سوال رود. از این رو شاید کمتر کسی به این مسئله فکر کند که قضات نیز ممکن است روزی اشتباه کنند و یا از آن ها تخلفی سر بزند.

با این حال برای این که عدالت از جنبه های مختلف رعایت شود نهادهایی تحت عنوان دادسرا و دادگاه انتظامی قضات پیش بینی شده است تا به تخلفات قضات در مسند قضاوت رسیدگی کنند. نکته بسیار مهمی که در این بین وجود دارد این است که این نهاد ها تنها مسئول بررسی و رسیدگی به تخلفات و قصور قضات در مسند قضاوت هستند.

بنابراین اگر فردی که قاضی باشد و در جایگاهی غیر از قضاوت مرتکب جرم یا تخلف شده باشد در دادگاه کیفری یا دادگاه حقوقی به آن رسیدگی خواهد شد و نهاد هایی مانند دادسرا یا دادگاه انتظامی قضات وارد عمل نمی شود. این مسئله ای است که باید به آن توجه داشته باشید.

اگر به دنبال مشاوره با وکیل دیوان عالی کشوری هستید می توانید به مشاوران با شماره : 09121304085 در تماس باشید

اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم، فرض کنید که شما با یک قاضی تصادف کرده باشید و بخواهید از این فرد شکایت کنید، برای شکایت از او نمی توانید از مسیر دادسرای انتظامی قضات اقدام کنید. شما با مراجعه به دادگاه های حقوقی می توانید نسبت به شکایت از این فرد اقدام نمایید.

شرایط شکایت از قاضی

اساس تشکیل نهاد های دادسرا و دادگاه انتظامی قضات را می توان اصل 171 قانون اساسی دانست. بر اساس این اصل قانونی، در صورتی که تقصیر یا تخلف قاضی موجب ضرر مادی یا معنوی به فردی شده باشد، این ضرر باید جبران شود.

حال سوال مهم این است که برای شکایت از قاضی باید چه اقدامی انجام داد؟ مسیر شکایت از یک قاضی از طریق دادسرا و دادگاه انتظامی قضات نسبت به مسیر سایر دعاوی کمی متفاوت است. در واقع شما برای اقامه دعوی کیفری یا حقوقی با ثبت شکایت خود از طریق دفاتر خدمات قضایی اقدام کنید، در حالی که برای اقامه دعوی علیه یک قاضی می توانید از دو طریق اقدام کنید.

شرایط شکایت از قاضی

اول این که شما می توانید با مراجعه به دفتر نظارت بر رفتار و عملکرد قضات واقع در دادگستری هر استان نسبت به ثبت شکایت خود اقدام نمایید. در این صورت شکایت شما مورد بررسی قرار گرفته و در صورت احراز تخلف به دادسرای انتظامی قضات واقع در تهران ارجاع داده می شود. همچنین شما می توانید به صورت مستقیم به دادسرای انتظامی قضات مراجعه کرده و نسبت به ثبت شکایت خود اقدام کنید.

اگر به دنبال تنظیم لایحه اعاده دادرسی هستید با مشاوران با شماره : 09121304085 تماس بگیرید

در هر صورت این دادسرای انتظامی قضات است که تخلفات و قصور عنوان شده را مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت اثبات این مسئله، دعوی به دادگاه انتظامی قضات ارجاع داده می شود. توجه داشته باشید که به جز طرفین دعوی که به عنوان شاکی خصوصی می توانند نسبت به طرح شکایت علیه قاضی اقدام کنند، ریاست قوه قضایی و دادستان کل کشور نیز می توانند نسبت به بررسی تخلف و قصور یک قاضی از طریق این دادسرا اقدام نمایند.

همچنین امکان پیگیری حضوری، تلفنی و اینترنتی شکایت ثبت شده برای افراد وجود دارد. بنابراین افراد می توانند نسبت به پیگیری شکایت خود از طریق گفته شده اقدام کنند. این ها همه شرایط و مواردی است که قانونگذار پیش بینی کرده تا جایی که می تواند عدالت را برقرار نماید و مانع از افزایش تخلفات قضات در مسند قضاوت شود. این موارد تمام نکاتی که بود که باید در خصوص شکایت از قضات به آن ها توجه می شد.

 


f f

پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام