مقالات

اطاله دادرسی چیست؟

اطاله دادرسی علاوه بر آنکه باعث به هدر رفتن زمان افراد و فرسایشی شدن مسائل قانونی می شود باعث می شود تا حقوق افراد در طی اطناب پرونده مورد تضییع قرار گیرد و شرایط نسبتا نا مساعدی برای آنها پیش آید. افراد مجبورند در طی هر مرحله هزینه ای مجزا برای ان مرحله دادرسی بپردازند و همین موضوع باعث می شود تا به تدریج مخارج به نتیجه رسیدن پرونده و دعاوی حقوقی بسیار زیاد شود.

اطاله دادرسی به چه معنا است؟

  • در مورد اطاله دادرسی چه چیزی شنیده اید؟
  • آیا تاکنون برای شما هم پیش آمده است که درگیر پرونده هایی شوید که با اطاله دادرسی مواجه شده باشند؟
  • چگونه می توان احتمال اطاله دادرسی را کاهش داد؟
  • آیا عموم پرونده ها با اطاله دادرسی روبرو می شوند؟
  • بهترین راهکاری که می توان از اطاله دادرسی جلوگیری کرد چیست؟
  • اطاله دادرسی چه آسیب هایی را به افراد وارد می کند؟
  • آیا یک وکیل پایه یک دادگستری می تواند از اطاله دادرسی در جریان پرونده جلوگیری کند؟

اطاله دادرسی به چه معنا است؟

اطاله دادرسی یکی از آفت هایی است که در جریان بسیاری از پرونده های حقوقی و کیفری ممکن است شاهد آن باشیم و ندانیم که چگونه باید این آفت قانونی را از راهی سریع و مطمئن مورد حل و فصل قرارداد. اطاله دادرسی جز معضلاتی است که تقریبا می توان گفت در تمامی جوامع وجود دارد و نمی توان به صورت ناگهانی آن را از بین برد.

حقیقت آن است که هر چقدر جمعیت جوامع افزایش پیدا می کند به همان میزان نیز تعداد پرونده های حقوقی و کیفری و دعاوی مختلف افزایش پیدا می کند و همین موضو باعث می شود تا رسیدگی به پرونده ها در مراجع قضایی دارای شرایط خاصی باشد و اولویت های مختلفی برای آنها در نظر گرفته شود، در نهایت هم ممکن است این جریانات به مسائل مربوط به اطاله دادرسی منتهی شود.

برای تنظیم لایحه اعاده دادرسی می توانید با وکلای ما باشماره: 09121304085 تماس بگیرید.

ما در این مقاله سعی کرده ایم تا راه حل های مختلفی را برای جلوگیری از چنین مشکلی به شما معرفی کنیم و به شما کمک کنیم تا کمتر با این مسائل و مشکلات مواجه شوید پس در ادامه متن با ما همراه باشید.

اطاله دادرسی در معنای حقوقی

اطاله دادرسی را باید بتوان از جنبه های مختلفی مورد بررسی قرار داد تا راه حل مناسبی برای آن پیدا کرد. اگر بخواهیم در مورد معنای لغوی اطاله صحبت کنیم باید به مسئله اطناب و طولانی شدن اشاره کرد همه ما به خوبی آن را می شناسیم و ممکن است در هر موضوعی آن را مشاهده کنیم.

حال این موضوع را در نظر داشته باشید که اگر جریان اطاله در مورد دادرسی پرونده های مختلف اتفاق بیفتد تکلیف چیست؟

برای انکه بتوانیم جریان اطاله دادرسی را به خوبی بشناسیم باید در ابتدا با معنای دادرسی آشنا شویم. دادرسی را می توان از دو دیدگاه خاص و عام شناسایی کرد.عام بودن جریان دادرسی به جنبه ای از جریانات حقوقی اشاره دارد که شامل تشکیلات قضایی است و مقررات و قواعد رسیدگی به پرونده ها، شکواییه ها و …. می شود و حتی در برخی از موارد به موضوعات مربوط به صلاحیت مراجع مختلف قضایی نیز مربوط می شود.

اطاله دادرسی در معنای حقوقی

دادرسی در معنای خاص دارای مفهوم کمی پیچیده تری است که باید از طریق متخصصان حقوقی تا حد زیادی آن را پیگیری کرد. دادرسی در معنای خاص آن مربوط به اقدامات کلی است که برای پیدا کردن راهکار و راه حل های قانونی پرونده های مختلف در نظر گرفته می شود.

در نهایت برای انکه بتوان راه حل های مناسب در چهارچوب قانون را در جریان پرونده های مختلف پیدا کرد نیاز است تا از استدلال های قانونی و استنباط های حقوقی استفاده کرد که مهمترین مرجع آن نیز قانون آیین دادرسی است. در مفاد قانونی آیین دادرسی به تمامی جوانب جریانات قضایی اشاره شده است و قانون گذار نیز راه حل های مناسبی را برای احقاق حقوق مردم ارائه داده است.

اطاله دادرسی و راه حل آن

اطاله دادرسی یکی از ان دسته مسائلی است که در اکثر پرونده های قضایی ممکن است بوجود آید و افراد در ابتدا با خود فکر می کنند که به تنهایی می توانند آن را مورد حل و فصل قرار دهند اما حقیقت آن است که تنها افراد متخصصی که در این زمینه دارای تجربه هستند و تا حد زیادی با جریان این پرونده ها آشنایی دارند می توانند از اطاله دادرسی جلوگیری کنند.

اطاله دادرسی علاوه بر آنکه باعث به هدر رفتن زمان افراد و فرسایشی شدن مسائل قانونی می شود باعث می شود تا حقوق افراد در طی اطناب پرونده مورد تضییع قرار گیرد و شرایط نسبتا نا مساعدی برای آنها پیش آید. از دیگر مشکلاتی که اطاله دادرسی دارد آن است که افراد مجبورند در طی هر مرحله هزینه ای مجزا برای ان مرحله دادرسی بپردازند و همین موضوع باعث می شود تا به تدریج هزینه به نتیجه رسیدن پرونده و دعاوی حقوقی بسیار زیاد شود.

اطاله دادرسی و راه حل آن

اکنون ممکن است این سوال اساسی و بسیار مهم برای بسیاری از افراد پیش اید که اصلا چگونه می توان از اطاله دادرسی جلوگیری کرد، موضوعی که آشکار است آن است که نمیتوان شرایط کلی پرونده ها و دستگاه های قضایی را تغییر داد، پس بهتر است به دنبال یک راه حل مناسب باشیم تا این پرونده ها را با نتایجی مناسب روبرو کنیم. کمک گرفتن از یک وکیل حرفه ای ومتخصص بهترین راه کاری است که می توان به آن رجوع کرد و از آن استفاده کرد.

بر اساس اصل 35 و 34 قانون اساسی باید بگوییم که دادخواهی حق مسلم هر فرد است و هر کس می‌تواند به منظور دادخواهی به دادگاه‌های صالح رجوع نماید.

پس هیچ کسی دارای ممنوعیت در دفاع از حقوق خود نمی باشد و همه افراد ملت حق دارند این گونه دادگاه‌ها را در دسترس داشته باشند و هیچ‌کس را نمی‌توان از دادگاهی که به موجب قانون حق مراجعه به آن را دارد منع کرد. در همه دادگاه‌ها طرفین دعوی حق دارند برای خود وکیل انتخاب نمایند و اگر توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند باید برای آن‌ها امکانات تعیین وکیل فراهم گردد.

مسلما یک وکیل کیفری که سالهای زیادی در حوزه پرونده ها و دعاوی رایج در جامعه فعالیت کرده است بهتر از هرکس دیگری مراحل قضایی را می شناسد و با انها اشنایی دارد، پس طبیعی است که بتواند با استفاده از مهارت های حقوقی از اطاله دادرسی جلوگیری کند. اگر شما هم جز کسانی هستید که به دنبال حرفه ای ترین فرد در این حوزه می گردید با ما تماس بگیرید تا بهترین راهنمایی لازم در کوتاه ترین زمان ممکن به شما ارائه شود.


f f

پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام