مقالات

مجازات استفاده از سلاح سرد در دعوا

مجازات استفاده از سلاح سرد در دعوا در صورتی که مصداق محاربه نباشد، شش ماه تا دو سال حبس و تا 74 ضربه شلاق خواهد بود. در صورتی که استفاده از سلاح سرد موجب وحشت عمومی شود و یا نظم عمومی اجتماع را مختل کند به عنوان محاربه شناخته می شود. در این صورت فرد به یکی مجازات های محاربه محکوم خواهد شد.

  1. مجازات استفاده از سلاح سرد در دعوا چیست؟
  2. مجازات استفاده از سلاح سرد در دعوا چگونه تعیین می شود؟
  3. نظر قانون در خصوص مجازات استفاده از سلاح سرد در دعوا چیست؟
  4. کارکرد یک وکیل کیفری در خصوص مجازات استفاده از سلاح سرد در دعوا چیست؟
  5. مجازات استفاده از سلاح سرد در دعوا و شرایط اثبات آن چیست؟
  6. مجازات استفاده از سلاح سرد در دعوا در صورت محاربه بودن چیست؟
  7. مجازات استفاده از سلاح سرد در دعوا در صورتی که محاربه محسوب نشود چیست؟
  8. آیا مجازات استفاده از سلاح سرد در دعوا حدی است؟
  9. آیا مجازات استفاده از سلاح سرد در دعوا تعزیری است؟
  10. آیا امکان تخفیف در مجازات استفاده از سلاح سرد در دعوا وجود دارد؟

مجازات استفاده از سلاح سرد در دعوا در قانون مجازات اسلامی تعیین شده است. در واقع مسئله ای که در خصوص مجازات استفاده از سلاح سرد در دعوا وجود دارد این است که قانون استفاده از سلاح سرد به عنوان عاملی برای تهدید یا اخاذی یا … را جرم انگاری کرده است. بنابراین حتی اگر استفاده از سلاح سرد منجر به آسیب مادی یا جانی نشود، همچنان جرم محسوب می شود.

بنابراین اگر در یک دعوی به واسطه استفاده از سلاح سرد آسیبی به فردی وارد شده باشد، مجازات استفاده از سلاح سرد در دعوا به صورت مجزا از مجازات آسیب وارد شده صادر و اعمال خواهد شد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

ما در ادامه به این چند نکته مهم در خصوص مجازات استفاده از سلاح سرد در دعوا خواهیم پرداخت. اول این که می خواهیم بدانیم قانون چه تعریفی از سلاح سرد ارائه می دهد. آیا کارد آشپزخانه نیز سلاح سرد محسوب می شود؟ نکته بعدی این است که می خواهیم مجازات استفاده از سلاح سرد در دعوا در دو حالت محاربه و غیر محاربه مورد بررسی قرار دهیم. با ما در ادامه همراه باشید.

مجازات استفاده از سلاح سرد در دعوا از دید مفاهیم

مجازات استفاده از سلاح سرد در دعوا یک مسئله قانونی است که با زبان قانون عنوان شده است. بنابراین برای درک هر چه بیشتر این مسئله باید بتوانیم کمی زبان مشترک با زبان قانون پیدا کنیم. از این رو بهتر است با چند مفهوم مهم و پایه ای آشنا شویم. اولین مسئله ای که در این بین وجود دارد این است که چرا اساسا قانون استفاده از سلاح سرد فارغ از آسیب احتمالی وارد شده جرم تلقی کرده است؟

مجازات استفاده از سلاح سرد در دعوا از دید مفاهیم

در قانون کیفری همه چیز بر اساس جرم و اثبات آن پیش می رود. با اثبات جرم مجازات تعیین می شود و بر اساس شرایط و تشریفات خاصی این مجازات اعمال می شود. برای اثبات جرم بودن یک فعل لازم است که سه رکن مادی، معنوی و قانونی به صورت همزمان برای فعل اثبات شود. در خصوص استفاده از سلاح سرد می خواهیم این سه رکن را بررسی کنیم.

رکن مادی به آسیب های قابل اثبات می پردازد. در خصوص استفاده از سلاح سرد با توجه به مسئله  ایجاد رعب و وحشت و همچنین با توجه به این که احتمال خطر جانی و مادی در این مسئله بسیار بارز و مشخص است می توان گفت که رکن مادی اثبات می شود.

رکن معنوی به نیت و هدف فاعل توجه می کند. این که فردی به واسطه یک کارد آشپزخانه به صورت اتفاقی آسیبی به فرد دیگر وارد کند به عنوان سلاح سرد شناخته نخواهد شد. رکن قانونی نیز به تعریف و مصادیق قانون از فعل و جرم می پردازد. در خصوص مجازات استفاده از سلاح سرد در دعوا نیز با توجه به این که قانون این مجازات را تعیین کرده رکن قانونی نیز اثبات می شود.

بیشتر بخوانید : سابقه کیفری چیست؟

مفهوم دیگر تعزیری و حدی بودن مجازات است. مجازات حدی توسط اسلام و شرع تعیین می شود. این مجازات غیر قابل تغییر است. مجازات محاربه به عنوان یک مجازات حدی شناخته می شود.

مجازات تعزیری نیز مجازاتی است که توسط قانون گذار و بر اساس فاکتورهای مختلف تعیین می شود. این مجازات در صورت داشتن شرایط مختلف قابل تغییر است. مجازات استفاده از سلاح سرد در دعوا در صورت محاربه نبودن، یک مجازات تعزیری است.

مجازات استفاده از سلاح سرد در دعوا در قانون

مجازات استفاده از سلاح سرد در دعوا در صورتی که مصداق محاربه نباشد، شش ماه تا دو سال حبس و تا 74 ضربه شلاق خواهد بود. در صورتی که استفاده از سلاح سرد موجب وحشت عمومی شود و یا نظم عمومی اجتماع را مختل کند به عنوان محاربه شناخته می شود.

مجازات استفاده از سلاح سرد در دعوا در قانون

در این صورت فرد به یکی مجازات های محاربه محکوم خواهد شد. مجازت محاربه عبارت است از اعدام، سه روز کشیده شدن به صلیب، قطع دست راست و پای چپ و یا تبعید. با توجه به وضعیت اجتماعی امروز عمدتا تبعید و اعدام به عنوان مجازات محاربه در عمل شناخته می شود.

نکته دیگری که در خصوص مجازات استفاده از سلاح سرد در دعوا وجود دارد این است که سلاح سرد به چه مواردی گفته می شود؟ به طور کلی هر وسیله ای که در اثر استفاده تولید صدا، شعله و گرما نکند و باعث آسیب جسمی و مادی شود به عنوان سلاح سرد شناخته می شود. در واقع همانطور که مشخص است سلاح سرد تعریف چندان قاطع و مشخصی در قانون ندارد.

به نوعی می توان گفت که بر اساس اتفاق رخ داده، مشخص می شود که وسیله مورد استفاده سلاح سرد بوده است یا خیر. به طور مثال یک سنگ در حالت عادی سلاح سرد شناخته نمی شود. اما در صورتی که از این وسیله در جهت آسیب رساندن به کسی استفاده شود و یا موجب ترس کسی را فراهم بیاورد به عنوان یک سلاح سرد تعریف می شود.

البته به این موضوع نیز توجه داشته باشید که برخی از ادوات تحت عنوان سلاح سرد در جامعه شناخته می شود. به طور مثال قمه یک سلاح سرد محسوب می شود و فارغ از نوع استفاده ای که از آن می شود می توان به سادگی آن را یک سلاح سرد شناخت.

مثال دیگر از این ادوات را می توان خنجر دانست. این ها مهمترین نکاتی است که باید در خصوص مجازات استفاده از سلاح سرد در دعوا به آن ها توجه داشته باشید.

 


پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام