مقالات

احاله در امور کیفری

احاله در امور کیفری چیست؟

احاله در امور کیفری در شرایط خاصی امکان پذیر است. در کلام ساده تر قانون تنها در شرایط خاصی اجازه می دهد دعوی از یک منطقه قضایی به منطقه دیگر قضایی منتقل شود.

احاله در امور کیفری چیست؟

یکی از این حالت ها این است که متهم یا اکثر متهمین در منطقه ای خارج از منطقه قضایی وقوع جرم ساکن باشند.

  • احاله در امور کیفری به چه معنی است؟
  • شرایط احاله در امور کیفری چیست؟
  • چگونه می توان نسبت به احاله در امور کیفری اقدام کرد؟
  • چه زمانی از احاله در امور کیفری استفاده می شود؟
  • مهمترین نکات مربوط به احاله در امور کیفری چیست؟
  • احاله در امور کیفری توسط چه کسی درخواست می شود؟
  • موقعیت زمانی استفاده از احاله در امور کیفری چیست؟
  • موقعیت مکانی احاله در امور کیفری چیست؟
  • کدام نهاد در خصوص احاله در امور کیفری استفاده می شود؟
  • حالت های احاله در امور کیفری چیست؟

احاله در امور کیفری یکی از ابزارهای خاص و مهم قانونی شناخته می شود. در واقع احاله به معنی واگذار کردن و یا سپردن دعوی به دادگاه هم عرض دیگر می باشد. در کلام ساده تر یک دادگاه کیفری دو دعوی را بنا بر دلایلی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد به دادگاه کیفری دو ناحیه دیگر ارجاع می دهد. به این حالت احاله در امور کیفری گفته می شود.

نکته ای که باید بدانید این است که احاله در امور حقوقی نیز تعریف شده است. در امور حقوقی احاله به معنی ارجاع دادن دعوی به دادگاه هم عرض حقوقی دیگر است. به این مسئله توجه داشته باشید که احاله چه در امور حقوقی و چه در امور کیفری به عنوان یک ابزار بسیار خاص شناخته می شود. از این رو بر اساس قانون طرفین دعوی و یا وکلای آن ها نمی توانند از این ابزار استفاده کنند.

اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم احاله ابزاری در اختیار دستگاه قضایی است که بر اساس آن بتواند دعوی یا پرونده را بهتر مدیریت کند و کاری کند که نتیجه عادلانه در سریع ترین زمان ممکن به دست بیاید. حال در ادامه می خواهیم بدانیم که احاله در امور کیفری به چه معنی است و چه زمانی یک دادگاه از این ابزار قانونی و مهم استفاده می کند.

موارد احاله در امور کیفری

احاله در امور کیفری را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که با چند مفهوم بسیار مهم آشنا شویم. اول این که باید بدانیم بخش کیفری به چه مواردی می پردازد. در واقع شناخت حیطه بخش کیفری می تواند به ما مشخص کند که ابزار احاله در خصوص کدام دسته از دعاوی کارایی دارد. مفهوم دیگری که به صورت مستقیم به مفهوم احاله در امور کیفری مربوط است، منطقه قضایی است. در ادامه این دو مفهوم و عنصر بسیار مهم را مورد بررسی قرار می دهیم. با ما همراه باشید.

موارد احاله در امور کیفری

به طور کلی قانون در بخش کیفری به مفهوم بسیار مهم جرم می پردازد. در  این بخش از قانون مشخص می شود که چه فعلی جرم است، چه مجازاتی باید برای آن در نظر گرفت و چگونه این مجازات باید اجرایی شود. در کلام ساده تر تمامی نهاد های قضایی مرتبط با قانون کیفری در یکی از بخش های کشف و اثبات جرم، تعیین مجازات و اجرای مجازات فعال هستند.

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که همه چیز در قانون کیفری بر اساس تعریف و اثبات جرم عمل می شود. یعنی با اثبات جرم است که قانون کیفری این قدرت را پیدا می کند که بتواند در زندگی، جان یا مال افراد تاثیرگذار باشد. از این رو قانون نسبت به اثبات جرم حساسیت بیشتری دارد.

بر این اساس دستگاه قضایی به ریاست قوه قضاییه مناطق را از نظر جغرافیایی تقسیم بندی کرده اند. به هر کدام از این مناطق، حوزه قضایی گفته می شود. هر حوزه قضایی از دادگاه کیفری و حقوقی خاصی تشکیل شده است. نکته بسیار مهم این است که هر دادگاه مکلف به رسیدگی به جرایم و دعاوی رخ داده در حوزه قضایی خودش است.

علت این موضوع نیز برای راحتی در کشف و اثبات جرم و سرعت بخشیدن به این کار است. حال در برخی موارد خاص ممکن است این شرایط ایجاد شود که دادگاه صلاحیت رسیدگی به جرم را نداشته باشد و یا به علت خاصی دادگاه دیگری در منطقه قضایی دیگر باید به این جرم رسیدگی کند. در این صورت از ابزار احاله در امور کیفری استفاده می شود.

شرایط احاله در امور کیفری

احاله در امور کیفری در شرایط خاصی امکان پذیر است. در کلام ساده تر قانون تنها در شرایط خاصی اجازه می دهد دعوی از یک منطقه قضایی به منطقه دیگر قضایی منتقل شود. یکی از این حالت ها این است که متهم یا اکثر متهمین در منطقه ای خارج از منطقه قضایی وقوع جرم ساکن باشند.

حالت دیگر این است که محل وقوع جرم از نظر بعد مکانی به دادگاهی در خارج از منطقه قضایی نزدیک تر باشد. از دیگر شرایطی که امکان احاله در امور کیفری را فراهم می آورد این است که رسیدگی به دعوی در منطقه قضایی وقوع جرم ممکن است امنیت و آرامش اجتماعی را تحت تاثیر قرار دهد. در این صورت با احاله دعوی به دادگاهی در خارج از منطقه قضایی سعی در مدیریت آن می کنند.

شرایط احاله در امور کیفری

نکته بسیار مهم دیگر در خصوص احاله در امور کیفری این است که اگر انتقال دعوی از یک دادگاه استان به دادگاه دیگر در همان استان منتقل شود، نیاز است که شعبه اول دادگاه تجدید نظر استان با درخواست دادستان یا رئیس حوزه قضایی مبدا موافقت کرده باشد. در صورتی که این احاله به خارج از استان باشد، لازم است دیوان عالی کشور با درخواست دادستان یا رئیس حوزه قضایی مبدا موافقت کند.

همچنین اگر احاله به علت حفظ امنیت و نظم اجتماعی باشد، رئیس قوه قضاییه و یا دادستان کل کشور احاله را پیشنهاد می دهند و در صورت موافقت و تجویز دیوان عالی کشور امکان انتقال دعوی از یک دادگاه کیفری به دادگاه هم عرض کیفری دیگر فراهم می شود. این ها تمام مواردی است که باید در خصوص احاله در امور کیفری به آن توجه داشته باشید.

یادتان باشد که به صورت قانونی یک وکیل کیفری نمی تواند کار چندان خاصی در این خصوص انجام دهد. اما در صورت وجود شرایط گفته شده این وکیل می تواند نسبت به انجام چنین کاری درخواست خود را به صورت غیر رسمی برای احاله به دادگاه تقدیم کند.


f f

پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام