مقالات

فرق غرامت با خسارت از نظر قانون

فرق غرامت با خسارت چیست؟

فرق غرامت با خسارت را اگر بخواهیم به صورت عملی و بر اساس تعاریف گفته شده بیان کنیم می توانیم این گونه بگوییم که خسارت بر اساس زیان وارد شده تخمین زده می شود.

فرق غرامت با خسارت چیست؟

اما غرامت بنا بر شرایط پرونده توسط قاضی تعیین می شود. نکته دیگر این است که خسارت توسط شاکی مطالبه می شود اما غرامت توسط دادستان به عنوان نماینده قضایی مطالبه می شود.

  • فرق غرامت با خسارت را چگونه می توان تشخیص داد؟
  • فرق غرامت با خسارت چه تاثیری در روند دعوی دارد؟
  • فرق غرامت با خسارت از نظر قانونی چیست؟
  • فرق غرامت با خسارت چه تاثیری در کارکرد وکیل پایه یک دادگستری دارد؟
  • مهمترین نکات مربوط به فرق غرامت با خسارت چیست؟
  • شباهت و فرق غرامت با خسارت چیست؟
  • فرق غرامت با خسارت را چگونه می توان تشریح کرد؟
  • فرق غرامت با خسارت و کارکرد این ابزار مربوط به کدام نهاد قضایی است؟

فرق غرامت با خسارت و شناخت هر کدام از آن ها می تواند در خصوص دعاوی مختلف کیفری اهمیت داشته باشد. در واقع می توان اینگونه بیان کرد که با شناخت فرق غرامت با خسارت می توان دانست که وضعیت دعوی کیفری به چه شکلی رقم می خورد. نکته ای که در همین ابتدا باید به آن توجه داشته باشید این است که از آنجایی که غرامت یک مفهوم کیفری محسوب می شود ما مجبور هستیم مسئله خسارت و فرق آن با غرامت را از بعد کیفری مورد بررسی قرار دهیم.

مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید که خسارت مفهومی است که هم در بعد حقوقی و هم در بعد کیفری تعریف شده است. به نوعی می توان از مهمترین فرق غرامت با خسارت را در این موضوع دانست که غرامت یک مفهوم صرفا کیفری است و خسارت مفهومی است که در هر دو بسترهای قانونی حقوقی و کیفری تعریف شده است.

یادتان باشد که قانون گذار در بخش حقوقی به حقوق هر فرد در جامعه می پردازد. در این بخش از قانون مشخص می شود که هر فرد در جامعه باید چه چارچوب هایی را رعایت کند و چگونه می تواند به حقوق خود برسد. اما در بخش کیفری قانون به مفهوم بسیار مهم جرم می پردازد. در واقع در این بخش از قانون جرم تعریف و برای آن مجازات های مختلفی در نظر گرفته می شود که غرامت یکی از انواع این مجازات ها محسوب می شود.

فرق غرامت با خسارت، تعریفی برای خسارت

فرق غرامت با خسارت را با تعریف خسارت آغاز می کنیم. به طور کلی می توانیم اینگونه بیان کنیم که خسارت یک مفهوم بسیار عام و رایج در امور حقوقی و کیفری است. بسیاری از دعاوی ایجاد شده در دادگاه های حقوقی و کیفری بر اساس ضرر یا زیان وارد شده به افراد است. در کلام ساده تر افراد به واسطه زیانی که از فرد دیگری می بینند نسبت به احقاق حقوق خودشان اقدام به اقامه دعوی می کند.

خسارت تعریف مقابل زیان در امور حقوقی محسوب میشود. در واقع خسارت بر اساس زیان وارد شده به فرد تعیین میشود. به ط ور مثال مشخص می شود که زیان وارد شده به خودرو در اثر تصادف دو میلیون تومان است. خسارت تعیین شده توسط دادگاه برابر با دو میلیون تومان خواهد بود.

در قانون ایران دو نوع خسارت در نظر گرفته شده است. خسارت مادی و خسارت معنوی این دو نوع را در قانون ایران تشکیل داده اند. خسارت مادی به حالتی گفته می شود که زیان مادی وارد شده باشد. زیان مادی شامل زیان مالی، جانی و بدنی است. مسئله مهم اینجاست که زیان مادی به سادگی قابل محاسبه است.

از این رو خسارت مادی نیز به سادگی قابل بررسی و محاسبه خواهد بود. اما این مسئله در خصوص خسارت معنوی که بر اساس زیان معنوی تعیین می شود، کمی سخت تر است. اما همچنان رابطه میان خسارت و زیان معنوی به صورت مستقیم وجود دارد. این مهمترین نکته ای است که یک وکیل حقوقی در خصوص مسئله فرق غرامت با خسارت و تعریف خسارت می تواند بیان کند.

فرق غرامت با خسارت، تعریفی برای غرامت

فرق غرامت با خسارت را زمانی می توانیم به صورت کامل درک کنیم که بتوانیم تعریفی از غرامت داشته باشیم. مسئله ای که وجود دارد این است که غرامت یک مفهوم کیفری است و به نوعی می توان آن را یکی از انواع مجازات ها دانست. به نوعی می توان گفت که غرامت نقش تنبیهی دارد.

در کلام ساده تر غرامت چیزی فراتر از خسارت است. غرامت بر اساس نوع جرم و دعوی رخ داده تعیین می شود. اگر بخواهیم ساده تر غرامت را تعریف می توانیم اینگونه بگوییم که غرامت مبلغی است که طرف مقصر یا مجرم علاوه بر خسارت، باید آن را پرداخت کند. این نکته بسیار مهمی است که وکیل کیفری به آن آگاه است. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که غرامت در یک مورد حقوقی نیز استفاده می شود. اگر در قراردادی ذکر شده باشد که علاوه بر پرداخت خسارت فرد مقصر باید غرامتی مشخص شده را پرداخت نماید.

فرق غرامت با خسارت، تعریفی برای غرامت

نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که در امور کیفری غرامت توسط دادگاه و قاضی تعیین می شود. بنابراین یکی دیگر از انواع فرق غرامت با خسارت می توان به این مسئله اشاره کرد که غرامت توسط دادگاه تعیین می شود اما خسارت بر اساس زیان وارد شده محاسبه میشود.

فرق غرامت با خسارت در عمل

فرق غرامت با خسارت را اگر بخواهیم به صورت عملی و بر اساس تعاریف گفته شده بیان کنیم می توانیم این گونه بگوییم که خسارت بر اساس زیان وارد شده تخمین زده می شود، اما غرامت بنا بر شرایط پرونده توسط قاضی تعیین می شود. نکته دیگر این است که خسارت توسط شاکی مطالبه می شود اما غرامت توسط دادستان به عنوان نماینده قضایی مطالبه می شود.

فرق غرامت با خسارت در عمل

به نوعی خسارت برای جبران زیان وارد شده و غرامت برای تنبیه مقصر یا مجرم مورد استفاده قرار می گیرد. از نکات بسیار مهم در خصوص فرق غرامت با خسارت این است که در صورت فوت مجرم یا مقصر خسارت باید توسط وراث وی پرداخت شود. اما بعد از فوت مجرم وراث الزامی به پرداخت غرامت نخواهند داشت.

این ها مهمترین مواردی است که می توانیم در خصوص غرامت و خسارت و تفاوت آن ها بیان کنیم. اگر در این خصوص نیاز به راهنمایی و کمک بیشتری دارید می توانید از یک وکیل مجرب و با تجربه در این حوزه استفاده کنید. در نظر داشته باشید که مسائل قانونی همواره پیچیدگی های خاص خودش را دارد.


f f

پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام