مقالات

اخاذی در فضای مجازی و مجازات آن

اخاذی در فضای مجازی به عنوان یک جرم شناخته می شود. در قانون جرم اخاذی در فضای مجازی برابر با اخاذی در نظر گرفته شده است. اخاذی در قانون به معنی تهدید برای انجام یک کار یا پرداخت مال و … تعریف شده است.

اخاذی در فضای مجازی چیست ؟

  • اخاذی در فضای مجازی چه حکمی دارد؟
  • اخاذی در فضای آنلاین به چه معنی است؟
  • اخاذی در فضای مجازی چه شرایطی دارد؟
  • مجازات اخاذی آنلاین چیست؟
  • اخاذی در فضای آنلاین چگونه اثبات می شود؟
  • اخاذی در فضای مجازی در کدام دادگاه مورد بررسی قرار می گیرد؟
  • مهمترین نکات مربوط به اخاذی در فضای مجازی چیست؟
  • کارکرد یک وکیل در خصوص اخاذی در فضای مجازی چیست؟
  • نظر قانون در خصوص اخاذی در فضای مجازی چیست؟
  • اخاذی در شبکه های آنلاین در قانون چگونه تعریف شده است؟

اخاذی در فضای مجازی یکی از رایج ترین اتفاقاتی است که طی سال های گذشته با گسترش فضای مجازی در جامعه رخ می دهد. در واقع اخاذی در فضای مجازی را می توان از جمله جدید ترین جرایم در جامعه و قانون دانست.

اخاذی در فضای مجازی چیست ؟

 

با توجه به تعریفی که از اخاذی در قانون وجود دارد می توان گفت که پایه و اساس اخاذی در فضای مجازی را می توان در جرم تهدید پیدا کرد. با توجه به این مسئله می توان گفت که مجازات اخاذی در فضای مجازی مشمول یک تا 74 ضربه شلاق و یا دو ماه تا دو سال حبس خواهد بود.

برای ارتباط وکیل جرائم سایبری با ما در ارتباط باشید ، شماره تماس : 09121304085

با این حال ما در ادامه می خواهیم کمی بیشتر با مفهوم اخاذی در فضای مجازی آشنا شویم و آن را مورد بررسی قرار دهیم. در واقع ما می خواهیم بدانیم که اولا چگونه اخاذی در فضای مجازی به عنوان یک جرم اثبات می شود و از چه شرایط قانونی برخوردار است و در نهایت می خواهیم مجازات مربوط به این جرم را مورد بررسی قرار دهیم. با ما در ادامه همراه باشید.

اخاذی در فضای مجازی از دید بنیادی

زمانی می توانیم اخاذی در فضای مجازی به عنوان یک جرم به درستی درک کنیم که بتوانیم با برخی از مفاهیم مهم قانونی در این خصوص آشنا شویم. مهمترین مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که اخاذی در فضای مجازی به عنوان یک جرم شناخته می شود. بنابراین ابتدا ما باید بدانیم که جرم چیست و چه کارکردی در مفاهیم قانونی دارد.

در واقع جرم مهمترین عنصر در بخش کیفری محسوب می شود. به واسطه اثبات جرم است که امکان پیگرد قانونی و تعیین مجازات و اجرای ان برای این بخش از قانون فراهم می شود. در کلام ساده تر قانون به واسطه اثبات جرم است که می تواند در زندگی، جان یا مال افراد تاثیرگذار باشد.

اخاذی در فضای مجازی از دید بنیادی

به طور مثال قانون در این بخش می تواند بر اساس اثبات جرم برای زنده ماندن یا نماندن افراد ( اعدام ) تصمیم گیری کند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت. چرا که بر اساس همین مفهوم است که قانون نسبت به اثبات جرم حساسیت های بسیاری دارد.

قانون برای اثبات یک فعل تحت عنوان جرم اثبات سه رکن قانونی، مادی و معنوی را الزامی کرده است. در رکن قانونی به اثرات منفی و قابل اثبات فعل پرداخته می شود. در رکن معنوی به نیت و هدف فاعل توجه می شود. در صورتی که ثابت شود فعل به صورت سهوی و بدون هدف خاصی صورت گرفته نمی توان فاعل را مجرم شناخت. در رکن قانونی نیز به مصادیق و تعاریف قانون از فعل صورت گرفته تحت عنوان جرم پرداخته می شود.

به طور کلی بر اساس ماده دو قانون مجازات اسلامی در صورتی که قانون در خصوص فعلی سکوت کند نمی توان آن فعل را به عنوان یک جرم شناخت. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد.

در خصوص فعل اخاذی در فضای مجازی با توجه به این که پایه این جرم اخاذی و بر اساس تهدید قرار گرفته می توان گفت که اخاذی در فضای مجازی را می توان بر اساس ارکان گفته شده به عنوان یک جرم شناخت. حال در ادامه به انواع اخاذی در فضای مجازی و مجازات های مختلف آن خواهیم پرداخت. در ادامه همراه ما باشید.

مجازات اخاذی در فضای مجازی

اخاذی در فضای مجازی به عنوان یک جرم شناخته می شود. در قانون جرم اخاذی در فضای مجازی برابر با اخاذی در نظر گرفته شده است. اخاذی در قانون به معنی تهدید برای انجام یک کار یا پرداخت مال و … تعریف شده است. در کلام ساده تر اگر فردی تحت اجبار و بنا بر تهدید از دست دادن جان، مال یا شرافت دست به انجام کاری بزند و یا مالی را پرداخت کند به عنوان قربانی جرم اخاذی شناخته می شود.

همانطور که گفتیم بنا بر قانون جرم اخاذی و اخاذی برابر با جرم تهدید در نظر گرفته شده و مجرم به یک تا 74 ضربه شلاق یا به دو ماه تا دو سال زندان محکوم می شود. توجه داشته باشید که مجازات اخاذی در فضای مجازی از دسته مجازات های درجه شش در قانون محسوب می شود. بنابراین امکان تعویق صدور حکم یا تعلیق اجرای حکم نیز وجود دارد.

مجازات اخاذی در فضای مجازی

همچنین در نظر داشته باشید که مجازات گفته شده تعزیری است. یعنی امکان تغییر آن مانند کاهش یا تشدید مجازات در صورت وجود جهات مختلف قانونی وجود دارد. مجازات تعزیری به مجازاتی گفته می شود که توسط قانون گذار و بنا بر شرایط جرم و … تعیین می شود. در مقابل این مسئله، مجازات حدی وجود دارد که توسط اسلام تعیین می شود. مجازات حدی غیر قابل تغییر است و باید عینا اجرا شود.

بنابراین با توجه به این نکات گفته شده می توان گفت که دست وکیل در خصوص اخاذی در فضای مجازی و مجازات مربوط به آن می تواند باز تر باشد. در واقع وکیل کلاهبرداری اینترنتی می تواند بر اساس شرایط مختلف و بنابر مواد قانونی مختلف کارکردهای مختلفی داشته باشد.

همچنین در نظر داشته باشید در صورتی که مجرم با انتشار تصاویر خصوصی و غیر قابل انتشار در فضای مجازی اقدام به اخاذی کرده باشد قانون وی را محکوم  به نود و یک روز تا دو سال حبس یا پرداخت جزای نقدی می کند. این مسئله مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. اما در نهایت پیشنهاد ما این است که برای عبور از این مسئله و کسب بهترین نتیجه بهتر است از یک وکیل کیفری و با تجربه در این حوزه استفاده کنید.


f f

پیام بگذارید

ملی وکیل سایت مرجع در زمینه های دعوای حقوقی ، تنظیم لایحه ، 

تماس با ما

© تمامی حقوق برای این قالب محفوظ است.
مشاوره سریع حقوقی و وام